8 tips: Sådan undgår I at dræbe romantikken
Det er så trættende at tale om, hvem der gør hvad, men det er endnu mere dræbende for romantikken at være sur over altid at hænge vasketøjet op. Her er 8 tips til, hvordan du får fordelt de huslige pligter i hjemmet uden ballade, så I kan være sammen om det sjove.
Skab overblik
Hvad skal der egentlig gøres i jeres hjem? Skænk et glas vin, og behold flasken inden for rækkevidde, for nu skal der tales om støv, snavs og pligter. Lav en liste sammen over alt det, der skal ordnes i jeres fælles hjem, og skriv alt på, som I kan komme i tanke om. Tal derefter om, hvornår en opgave er løst godt nok, og læg en fælles linje for, hvor ordentligt I gør rent og ordner hjem. Sæt derefter ”dig”-, ”mig”- og ”fælles”-mærkater på de enkelte opgaver.
Hav styr på jeres ugepraksis
Det er fint at have en overordnet aftale om, hvem der gør hvad, men hver uge kan energien være forskellig, og der sker hele tiden noget, du ikke kan komme ind i en fast formel. Så tag et møde hver søndag og tal den kommende uge igennem. Hvem gør hvad hvornår? Husk, at hver uge ikke behøver at være opskriften på alle uger. Har du travlt? Så læg det meste derhjemme på din kæreste. Har han gang i 700 ting? Så tag lidt mere i den kommende uge. I næste uge er der en ny uge, som I kan designe, så det passer jer begge godt.
3. Bed om det, du vil have
Er der noget, du ønsker? Så sig det. Den sikre genvej til bitre tårer over gulvvasken er følelsen af, at du bare ikke synes, du skulle gøre det, men at han ikke gjorde det. Tør tårerne bort, bed om det, du vil have, og vær villig til at tage konflikten. Føler du, at det er for lille en ting at tage en konflikt over? Så vælg en af to ting: Rejs dig op, og lad gulvet være beskidt, så du i stedet kan læse et blad på sofaen, eller træk på skuldrene, vask dit gulv og lad være med at bruge flere følelser på det.
4. Stop regnskabet
Har du oplevet et par, der fik mere glæde, mere styr på deres praktik eller mere overskud af at holde regnskab med hinanden, så har du mødt en meget sjælden art. Den lille sorte bog med regnskabet giver mest af alt frustration, så her er et konkret råd. Smid den ud, næste gang du alligevel skal ud til skraldespanden og går forbi papircontaineren.
5. Vælg opgaver efter styrker
I stedet for at fordele alt 50/50 eller have det som et ideal, så tag hver især ansvar for nogle konkrete områder. Tag et område, der harmonerer med jeres styrker og hverdagsrytme. Måske er det nemmere at ordne køkkenet, hvis man er frisk om aftenen, end hvis man er ved at falde i søvn klokken 21. Ligesom det måske er bedre selv at ordne vasketøjet, hvis man har holdninger til, hvordan bluser foldes bedst.
6. Drop bosslady-attituden
Hvis du gerne vil deles om pligterne, så er du nødt til også at droppe attituden af, at du har ret og ved, hvordan alt skal gøres. Man kan nemlig ikke både være fælles og have en boss samtidigt. Så send din indre bosslady af sted på arbejde for at erobre verden, men drop ideen om, at du har ret til at vurdere, om der er støvsuget ordentligt, om man skal vaske tøj hver onsdag, eller hvad ved jeg.
7. Øv dig i at slappe af
En del af den arv, kvinder bærer, er forestillingen om, at deres værd som mennesker er direkte forbundet til deres evne til at have et flot, rent hjem. Velplejede, søde børn og skinnende lysestager. Slip det. Du behøver ikke præstere hvid kogevask og hjemmebagte boller. Så mens du øver dig i at slippe pligten, kan din kæreste øve sig i at gøre tingene hjemme på sin egen måde. Og vil du virkelig ruske op i det hele? Så tag ansvar for selvangivelsen og vask bilen.
8. Vær generøs med din tak
Min veninde mener ikke, at man skal sige tak, fordi ens mand tager en kogevask. I princippet er jeg enig med hende, men jeg kan godt lide at sige tak. Ligesom jeg værdsætter, at andre højlydt sætter pris på min indsats. Så her er min vinkel: Vær helt klar på, at du på ingen måde behøver gøre mere rent end nogen mand i denne verden, men tak alle mænd, kvinder og børn, der står last og brast med dig gennem sure sokker, støvsugning og klamme madrester i køkkenvasken. Bonus er også, at et tak giver mere lyst til at være fælles om pligterne.