10 ting fra 00'erne og 10'erne: Husker du?
I starten af 00'erne var forbrugsfesten i gang, og derfor ramte finanskrisen endnu hårdere. Nu ser vi tilbage på dengang designertasker, store solbriller og smokey eyes dominerede gadebilledet.
Stod du (også) med et år 2000-diadem i håret og talte ned til det nye årtusind med lige dele fryd og angst? Overgangen til de nye 00’ere er virkelig skruet op til noget stort. Falder der fly fra himlen, og går alle computere ned?
Nej, der sker faktisk ikke andet end, at vi skal vænne os til, at der nu er noget, der hedder Årgang 0 og så ellers fortsætte derudaf. Alt går godt, indtil New Yorks to tårne falder, og Al Quedas terrorangreb rykker ved vores verdensbillede.
Den globale andedam føles pludselig ikke så tryg mere, nu hvor vi ellers har vænnet os til weekendture til Marokko og juleshopping i New York. Vi har nemlig økonomien til det, for alle kurver peger opad her i 00’erne. Alle har ret til et fedt køkken og en kæmpe fladskærm, og i ALT for damerne afspejler den økonomiske optur sig i dyre mærkevarer og eksklusive it-tasker på modesiderne.
Finanskrisen forvandler os
Der er en stemning af ubekymret forbrug og begejstring, der næsten ligner den, vi så i 60'erne... lige indtil det hele krakker, bankerne må reddes af statslige hjælpepakker, og boligpriserne rasler nedad.
Finanskrisen giver os nye værdier.
Det er ikke længere cool at flashe logoer og tern fra de dyre modehuse – faktisk tværtimod. Overforbrug og overfladiske værdier som store biler og ditto køkkener bliver nærmest tabu, og i stedet kigger vi mere indad, dyrker familien, nærvær og hjemmeliv, økologi og Bonderøven på tv.
USA får sin første sorte præsident, og med ham følger et ikon af en førstedame, Michelle Obama, som rykker ind i Det Hvide Hus med sin egen dagsorden og sætter fokus på bevægelse og sundhed. Herhjemme er kronprinsesse Mary hurtigt vokset ind i sin rolle som royalt forbillede, og danske kvinder ser op til både hendes stil og hendes mærkesager.
#gannigirls & avocadomadder
Selv Kongehuset ender med at komme på Instagram i løbet af 2010'erne – ligesom resten af verden, der opdager det lille buzz ved et like, og det skaber en ny business af influencere.
Mode, kunst, indretning og mad ændrer sig, så det bliver mere insta-worthy – der kommer farver på alt: Ganni hitter med blomsterprint på #gannigirls, bloggermad er avocado og granatæblekerner, og boligen fyldes med håndlavede krus og kunst. Vi elsker det gammeldags kunsthåndværk – både fra loppemarkeder og fra nye små iværksættere, der med Instagram har fået en perfekt salgsplatform.
Den nye kvindekamp
ALT for damerne får digitale stiklinger, og det er netop på platforme som Twitter og Facebook, den moderne feminisme får fat. Kampen for kvinders rettigheder vinder op gennem 10'erne ny energi, temaet skyller ind over os i flere og større bølger.
ALT for damerne laver i 2016 en kampagne med hashtagget #aldrigdinskyld, der sætter fokus på seksuelle overgreb på kvinder. Et år senere sætter Hollywoods Weinstein-affære Metoo på alles læber, og den bold ruller ind i 2020'erne, da Sofie Linde sætter gang i en ny sexisme-debat herhjemme med sit opråb ved Zulu Comedy Galla.
I 00'erne skal alt males hvidt og gerne med høj glans.
Peeptoe, plateausåler og en lille taske – naturligvis båret på skrå.
Solbrillerbliver et statement, og de skal gerne være store.
It-tasker skaber hype op gennem 00'erne – og overlever finanskrisen.
Mary tager os alle med storm, og i 2008 vælger ALT for damerne at give hende årets kvindepris.
Mad skal også spises med øjnene – og vises på Instagram.
I 10'erne bliver det hipt at være bonderøv og søge tilbage mod mormors værdier.
Nu elsker alle keramik og kunsthåndværk.
Smokey eyes på smukke kvinder.
I 2016 sætter ALT for damerne fokus på seksuelle krænkelser under #aldrigdinskyld.