Er ikke en begivenhed eller et øjeblik,
men snarere en stemning. Det er følelsen af at være i min families sommerhus
i Kulhuse. Huset er lille, men omgivet
af uendelige marker og af hav og skov.
Vinden får bladene i de høje birketræer
til at rasle og sollyset til at flimre i haven.
Det er småt og trygt og enormt stort på
samme tid. Det er den stemning, jeg husker. En stemning af ren lykke.
Jeg boede ellers i København sammen
med min mor og far og storebror. I en
embedsbolig i det ungdomspensionat i
Urbanplanen, hvor min far var forstander.
Der var altid et virvar af unge og ansatte
i det hus, og det var et spændende og
levende sted at være. Men vi havde også
brug for et sted, der bare var vores. Det
fandt vi i sommerhuset.
Lidt fra huset lå
en lille gård med grise, får og hunde og
ny-udrugede kyllinger, der kunne ligge
som små bløde dunbolde i mine hænder.
Jeg besøgte tit den gård sammen med
min sommerhusveninde, der var et par
år ældre end mig og min bedste ven i de
år.
Som Frk. Toft (nederst tv) i
DR-serien Krøniken fra 2004.Foto: Peter Hauerbach
Da mine forældre solgte huset, var det
en stor sorg for mig. Jeg var ung teenager
og mine venner var på vej videre. Ud af
sommerhus-alderen og ind i ungdomslivet.
Men jeg var der slet ikke endnu, og
det føltes som et enormt tab, da det her
lykkelige sted i Kulhuse ikke længere var
mit. Måske fordi det føltes lidt som at
miste en barndom, jeg ikke helt var klar til
at give slip på.
Min første skoledag
Var virkelig ikke god. Jeg var et nysgerrigt barn, men jeg led forfærdeligt af
hjemve og kunne bare ikke lide at være
adskilt fra mine forældre.
Jeg kan huske,
at jeg havde sindssygt ondt i maven, og
at det fortsatte de næste par dage, så jeg
ikke kunne komme afsted. Og det gentog
sig, det med at føle mig syg, når jeg skulle
i skole.
I dag ved jeg, at jeg ikke var syg,
men bange. I en sådan grad, at jeg nærmest kunne psyke mig selv til at få feber.
Og i mange år, var skolen ikke et trygt
sted for mig. Jeg fik gode venner og flere
virkelig gode lærere, men jeg blev også
mobbet. Især drengene var hårde.
Jeg var
flittig, og jeg kunne lide at lære og gøre
mig umage, så de syntes, jeg var lærernes
darling. Og det var bare ikke cool. Jeg tror,
jeg intuitivt vidste, at det kunne betale
sig at gøre sig umage, så jeg blev ved med
at være, som jeg var. Men det var virkelig
ikke nemt og uden knubs.
Mit første kys
Fik jeg af en dreng fra min klasse. Jeg kan ikke huske præcis af hvem, for der var to drenge, der fyldte i mit hoved dengang.
Den ene var goofy og sjov og sød. Den
anden var ham den seje, som alle pigerne
sværmede for. Jeg tror, det var ham, jeg
kyssede først. Ham den seje. Selvfølgelig
var det det!
Jeg husker ikke situationen,
men jeg husker det grænseoverskridende
og uigenkaldelige ved den. At det var
lystfuldt og skamfuldt på én og samme
tid. En transformation fra barn til ung og
et tab af uskyld.
Generationer
DR’s nye dramaserie Generationer er en medrivende
og mystisk fortælling om en
familie, som kastes ud i en
krise efter fundet af et mumificeret spædbarn på et loftrum
på Frederiksberg i København.
Familiens matriark, den
87-årige Martha, erklærer
nemlig, at det er hende, der
har født og dræbt barnet. Og
hendes børn og børnebørn
må pludselig forholde sig til, at
deres fortid er en anden, end
de troede den var, og at det
har betydning for deres nutid
og fremtid.
På DR1 13. april og
DRTV 11. april.
Det er min erfaring, at den romantiske
kærlighed fortsætter med at være dobbeltsidet. Der er altid noget på spil. Også
når man, som jeg, har været i det samme
forhold i snart 40 år. Kærligheden til ens
familie og børn, den flyder bare og er
langt mere stabil, mens den romantiske
kærlighed er kompliceret.
Man skal arbejde for at få den til at leve og overvinde
alt det, den støder ind i. Indre uoverensstemmelser og ydre pres og fristelser.
Man skal kunne finde hinanden igen efter
raseri og uenighed og skuffelse.
Når det
lykkes, får kærligheden til gengæld også
en helt anden dimension. Man kommer
til at kende hinanden på en anden måde
end i nogen anden relation. Fordi man har
blottet sig selv på en måde, man nok kun
gør overfor sin elskede.
Lars Mikkelsen og
Anette Støvelbæk.Foto: Anthon Unger
Mit første job
Fik jeg kort efter, jeg blev færdig på
skuespillerskolen i Odense. Det var en
Benny Andersen-cabaret på Odense Teater. Og selvom produktionen var kaotisk,
instruktøren blev skiftet ud, og det var en
lidt gammeldags opsætning med digte og
sange, så bekræftede det bare, at jeg var
landet i det rigtige fag.
Annonse
Skuespil handler
i sin grundform om at fortælle historier.
Om at fremane figurer og livsverdner,
som folk enten kan genkende i sig selv
eller møde for første gang. Jeg elsker især
at fortælle historier, som folk ikke vidste,
de havde brug for at få fortalt.
Det er nok
også derfor, jeg elsker at se flow-tv. Nogle
gange skal man ikke selv vælge, hvad man
vil se, men bare se med. Og lade sig overraske.
Flyttede jeg ind i sammen med min mand Lars. Han var 22, og jeg var 19. Det
var en lille ny-istandsat ungdomsbolig på
Nørrebrogade. Og vi indrettede os med en
sofa svøbt i et indisk tæppe, to kinesiske
guldsmede-drager i farvestrålende papir
på væggene og en halvanden-mands-madras på gulvet.
Det var ikke vigtigt for os,
at det skulle være fancy. Det skulle være
hyggeligt, rart og varmt. Og sådan har vi
det faktisk stadig. Vi bygger ikke om og
re-designer vores hjem. Det udvikler sig
bare stille og roligt.
Derfor var det også
vildt sjovt, da vi købte et sommerhus for
nogle år siden. Fordi vi pludselig skulle
starte fra bunden. Vi købte huset, fordi
vi gerne ville have et sted, hvor vi kunne
samles, nu hvor vores drenge er flyttet
hjemmefra.
Det er en anden form for
samvær i et sommerhus, end når man mødes hjemme hos hinanden, fordi der ikke
rigtig er nogen, der er vært, eller nogen,
der er på besøg. Alle er bare i sommerhus!
Og det gør det lettere og mere ligestil at
være sammen længere end bare over en
middag.
Det var det, der var meningen.
Og drømmen. Og det er også blevet sådan.
Men nu hvor jeg tænker over det, tror jeg måske også, at det har handlet om at
genskabe min barndoms sommerhus. Det
jeg mistede som teenager. Og som jeg nok
i virkeligheden har savnet lige siden.
Mit første barn
Var slet ikke planlagt. Lars og jeg boede
ikke sammen, fordi han læste i København og jeg læste i Odense. Men vi følte
bare, at Lue, vores første søn, skulle have
lov at komme til verden.
Annonse
Det var som om,
han havde en mission. Og da han kom, husker jeg det som om, han allerede kunne
løfte hovedet selv. Det kunne han selvfølgelig ikke, men han virkede bare så stærk
og tilstedeværende. Med store åbne øjne.
Vi ventede seks år, før vi fik vores anden
søn, Thor. Og det var med fuldt overlæg.
Vi ville gerne give Lue tid alene. Måske
fordi jeg huskede, hvordan min storebror
blev lidt mast af, at jeg kom til så hurtigt.
Jeg er meget stolt af mine drenge. Af alt
det de kan og vil i livet. Men jeg er først og
fremmest stolt over deres empati og omsorg for andre. Nogle gange har de også
givet andre for meget plads. Det er noget,
de har fået i arv fra mig. Det her med altid
at have et blik for, hvordan andre har det.
Og føle et ansvar.
Som mor har jeg været
langt mere optaget af, at de også lærte at
sætte grænser og passe på dem selv, end
jeg har været optaget af selv at gøre det.
Det er virkelig en balance, som er svær at
ramme, men meget vigtig.
Og med ældste søn
Lue.Foto: Bo Nymann
Sammen med yngstesønnen
ThorFoto: Bo Nymann
Mit første venskab
Var med min sommerhusveninde.
Hende der var et par år ældre end mig,
og som jeg hang ud med på nabogården
i Kulhuse. Hun var så cool og sød. Og jeg
så virkelig op til hende.
Jeg kan godt lide
at tænke, at vi stadig havde været venner i
dag, hvis huset ikke var blevet solgt. Men
sandheden er nok den, at to år er meget i den alder. Og at hun allerede var på vej
ind i ungdomslivet, mens jeg slet ikke var
klar til at slippe barndommen.
Jeg har virkelig mange venner. Så det er heller ikke
fordi, jeg mangler.
I mange år delte jeg mine venner op
i forskellige kategorier og livsfaser. De
hørte til børnelivet, til arbejdslivet eller
til uddannelseslivet. Men i dag flyder de
sammen. Nu er mine venner bare mine
venner.
Jeg er sådan en, der insisterer
på at være der for andre og blive brugt
til noget, hvis nogen kan bruge mig. Mig
skal man kunne stole på. Og det er der
heldigvis mange, der gør. Det er vigtigt for mig, for jeg tror på, at vores relationer og
forhold er det vigtigste, vi har. Til vores
elskede, til vores børn, til vores familie
og til vores venner.
Hvis vi svinger os
helt op og stiller de store eksistentielle
spørgsmål – hvorfor er vi her? Hvad er
meningen med det hele? – så tror jeg, at
relationer er det nærmeste, vi kommer et
svar.
Der er stor kunst og kultur, og der er
banebrydende videnskab. Og det er stort
og spændende og utroligt vigtigt. Men det
er i bund og grund relationerne, og den
kærlighed vi deler med hinanden, der gør
det hele meningsfuldt.
Husker jeg meget tydeligt. Det var tæt
på min 30-års-fødselsdag. Jeg knækkede en tand og følte mig pludselig helt porøs
og gammel og tænkte; ”så, nu begynder
det!” Det gjorde det jo overhovedet ikke.
Men jeg har fulgt godt med i min aldring
siden.
Det gør man jo som skuespiller,
fordi man konstant ser sig selv i spejlet,
når man arbejder på at blive en anden. Og
let kan tænke; ”shit, hvor ser jeg træt og
gammel ud. Det går virkelig ikke til den
figur.”
Det er ikke noget, der har optaget mig
så meget på et personligt plan, men jeg
går meget op i at holde mit ansigt og min
krop ved lige, fordi de jo er mine redskaber som skuespiller.
Jeg bruger oceaner
af penge på behandlinger, for kroppen
brokker sig tit. Og så træner, svømmer og
vinterbader jeg og bruger kollagen-pulver
og lidt ordentlig ansigtscreme. Fordi det
er nemmere at sminke et menneske gammelt og mærket end at sminke det ungt og
glat.
Samtidig er der noget enormt frisættende ved at blive ældre og give lidt slip
på forfængeligheden. Lige nu er jeg aktuel
i en rolle som en meget vejrbidt, indadvendt og alt andet end yndig kvinde, der
går rundt i striktrøje og vaders og er dybt
belastet af, at hun ikke er lykkedes med at
passe på nogle af de vigtigste relationer i
sit liv. Dem til sin mor og sin datter.
Det er
en vidunderlig rolle. Og der er heldigvis
stadig flere instruktører og forfattere, der
bringer den type fortællinger frem. Fortællinger om kvinder, der har levet og er
blevet mærket af livet. Dem vil jeg meget
gerne spille flere af.
Blå bog
Anette Støvelbæk, 57 år.
Fik sit store gennembrud som
Olympia i Italiensk for begyndere og har gennem sin karriere haft roller på både teatret
i film og i tv-serier, hvor hun
blandt andet har medvirket i
Krøniken og Badehotellet.
Bor i København sammen
med sin mand skuespiller
Lars Mikkelsen. Parret har to
voksne sønner.