Damernes Discman

Brimheim vil gøre op med udbredt tendens: Det er grimt og ynkværdigt

Sanger og sangskriver Brimheim giver los for vreden, som hun mener, at kvinder bliver opdraget til at gemme væk.

”Kvindelig vrede er meget udskældt. Vi bliver socialiseret til at være people pleasers, og det er ilde set at være vred. Man skal helst være en pæn pige, og det står den her sang i stærk kontrast til.”

Det fortæller sangeren Brimheim om sit nummer ”Into the Ooze” til alt.dk i forbindelse med video-serien ’Damernes Discman’.

”På nummeret konfronterer jeg min egen people pleaser-tendens og viser, hvor grimt og ynkværdigt det kan være, når man vil behage på bekostning af sig selv. Sangen handler om, hvad der sker, når man har været underkuet, og når man har undertrykt sine egne behov og sit eget, autentiske jeg i lang tid. Den indkapsler den eksplosive vrede, der til sidst bobler op til overfladen som et resultat af dette,” siger hun.

Denne vrede energi elsker Brimheim at slippe løs, når hun spiller nummeret live.

”Det er en måde at være i verden på, som ikke normaltvist er socialt acceptabel, så det fungerer som en form for ventil for mig, at jeg kan omfavne den energi,” siger hun.

Brimheim

  • Sanger og sangskriver
  • Helena Heinesen Rebensdorff, kendt under kunstnernavnet Brimheim
  • Er bl.a. kendt for numrene ”Brand new woman” og ”Literally everything”
  • Udgav sit andet album, ”Ratking”, i marts 2024

Vælger sig selv til

Into the Ooze, som Brimheim selv kalder en villain era-sang, repræsenterer perioder i hendes liv, hvor hun har gennemgået store, personlige ændringer. Derfor betyder nummeret også noget helt særligt for hende.

”Den udspringer af tidspunkter, hvor jeg har sagt: ”Nu er det nok, nu forlader jeg denne person, som har fået mig til at føle mig underkuet, og vælger mig selv til.” Det minder sangen mig om at blive ved med at gøre,” siger hun.

Selvom hun er bevidst om, at hun ikke vil være en pleaser og ikke vil gå på kompromis med sig selv, har Brimheim svært ved at lægge det fra sig. Hun arbejder på det, men tror, det bliver en livslang rejse.

”People pleaser-energien er svær at slippe, for alle vil jo gerne elskes og føle sig holdt af. Derfor er der på en måde en konstant kamp imellem dét behov og behovet for at være sit autentiske jeg.”

Brimheims villain era-sang ”Into the Ooze” kan findes på vores playliste ’Damernes Discman’ lige her. Playlisten og video-serien sætter fokus på køns-ubalancen i musikbranchen, hvilket du kan læse mere om nedenfor.

Om 'Damernes Discman'

Du kan gøre en hel det for at ændre på den køns-ubalance, der er i musikbranchen – og det er endda virkelig nemt. Det eneste, du skal gøre, er nemlig at forbruge mere musik af kvindelige kunstnere: Stream deres musik, køb deres plader, tag til deres koncerter.

Er du i tvivl om, hvor du skal starte? Så er det heldigt, at vi har samlet en playliste med musik af danske kvinder til dig. Den hedder Damernes Discman og kan findes her.

I dag er kun 23 procent af den musik, der bliver streamet, af kvindelige kunstnere. Samtidig præsenterer streamingtjenesterne deres brugere for mere af den musik, der i forvejen er populær. Fordi vi lytter mest til mænd, bliver vi altså også præsenteret mest for mænd. Det er et ekkokammer, som gør det svært for kvinderne at blive hørt.

Når man som kvindelig kunstner statistisk set får færre streaminger end en mand, kan det være svært at overbevise pladeselskaberne om at satse på én, og man bliver ikke i lige så høj grad booket til festivaler og andre events.

De manglende streaminger starter altså en kædereaktion og er med til at holde kønsubalancen i musikbranchen i hævd. Derfor: Lyt, lyt, lyt til kvindelige kunstnere – f.eks. på playlisten Damernes Discman.