Britt og hendes mand satsede alt – i dag har de over en million gæster årligt
I 2015 sagde Britt Vorre og hendes mand deres job op for at forfølge en drøm om et streetfoodmarked i Aarhus. Parret håbede at kunne åbne dørene efter tre måneder, men i et år levede familien særdeles nøjsomt. Da de endelig slog dørene op, var det til en bragende succes. Aarhus Street Food har årligt over en million gæster, og det er et af Europas bedst besøgte madmarkeder. Men vejen dertil var ikke helt nem.
”Da min søns gummistøvler gik i stykker, og jeg ikke kunne finde bonen på 229 kroner, græd jeg. Vi sparede virkelig. Men så solgte jeg min Mulberry-taske, og så gik det jo alligevel.”
Sådan fortæller Britt Vorre, der er iværksætter og kvinden bag Aarhus Street Food. Hendes optimisme og vilje skinner tydeligt igennem i podcasten Iværksætterkvinder, hvor hun fortæller sin iværksætterhistorie.
Britt Vorre og hendes familie besøgte i 2014 et madmarked i England. Det gjorde indtryk, og ægteparret besluttede at skabe et lignende sted i Aarhus. Derfor sagde hun sit job op som skolelærer, imens hendes mand, der var iværksætter, lukkede sit firma. Økonomien rakte til tre måneder, og parret var overbeviste om, at det var nok. Sådan gik det ikke helt.
”Vi ville skabe et sted, hvor andre iværksættere også kunne komme i gang. En non-profit organisation, hvor vi ikke skulle tjene på lejen eller omsætningen i køkkenerne, men alene på bardriften for at give nye iværksættere muligheden for at skabe noget selv,” fortæller Britt Vorre om tankerne bag.
”Der er ikke langt fra tanke til handling i vores liv. Vi har været gift i snart 30 år, og vi har kørt Jaguar og taget på lange ferier, men også klippet dankortet over og kørt Jaguaren retur,” fortæller hun om modet til at springe ud i iværksættereventyret.
”Det skal nok gå”
Britt Vorres løn som skolelærer var førhen et fast fundament under familien, men da hun sagde op, var det med den klare tro på, at det nok skulle gå.
”Hvad var det værste, der kunne ske? Jeg har aldrig været for fin til noget arbejde, og der er altid arbejde at få. Og hvor lang tid kan det egentligt tage at skabe et streetfood marked?” spørger hun grinende.
LÆS OGSÅ: Fra stresskollaps til anerkendt iværksætter: Her er Anna Bogdanovas opskrift på succes
Ja, det tog så lidt over et år - og i det år var der ingen ferie, parret sagde nej til kaffebarture med vennerne, og der blev bagt en del brød i lejelejligheden i Aarhus.
”Man kan virkelig leve for få penge, hvis man vil – og vi troede hele tiden, at det ville lykkes lige om lidt. Vi vidste jo ikke, at der ville gå et helt år,” fortæller hun om tiden op til åbningen i 2016.
Millionide
En serieinvester, som er ven af familien, var med på ideen om et nyt streetfood marked i Aarhus, og investerede tre millioner kroner i ideen.
Men det betød alligevel utallige søvnløse nætter.
”Ja, med tilhørende overspisning fra køleskabet om natten. Jeg tvivlede tit. Men jeg sagde det aldrig højt, for jeg kunne ikke nænne at sige det til min mand,” siger Britt Vorre.
”Efterfølgende har vi snakket om den tid. Han havde det på samme måde, så jeg tror virkelig det har været vigtigt at have en partner, så vi kunne holde hinanden oppe, når det så svært ud, og man mistede gnisten.”
I dag er der 25 stadeholdere fra 17 forskellige lande, og årligt har Aarhus Street Food besøg af cirka 1.3 millioner gæster.
LÆS OGSÅ: Den gode ide opstod på et splitsekund – i dag er Hannes ide på vej til USA
Behagesyg
Læringskurven har været stejl for skolelæreren, der i dag er direktør.
”Jeg har begået mange dumme fejl, både som direktør og leder. Det har været op ad bakke. Jeg har for eksempel ikke altid været tydelig nok, når jeg talte med folk. Jeg har nok været lidt behagesyg, hvor jeg syntes, at alle skulle kunne lide mig,” fortæller Britt Vorre.
For det var en kæmpe udfordring at holde styr på 25 køkkenejere fra 17 forskellige lande, som alle havde egne måder at håndtere affald, og herunder medarbejdere og køkkendrift. Det var hårdt at sikre, at alle løb i samme retning.
Undervejs fik Britt Vorre et råd fra sin gamle skoleleder.
”Han sagde til mig, at jeg skulle være lige så tydelig, som jeg var overfor eleverne. For ingen var i tvivl, da jeg var på skolen. Mere direkte og ærlig. Jeg tænker, at det råd reddede min direktørkarriere,” fortæller hun.
LÆS OGSÅ: Succes-iværksætter bruger aktivt sin ADHD i sin forretning: ”Det er jo min ild”
Corona-nedlukningerne var en hård tid for ægteparret, hvor usikkerheden var stor.
”Især bekymringen for vores medarbejdere fyldte meget. Hvad skulle de gøre, hvis vi ikke kunne betale løn. Heldigvis lykkedes det os at klare den, men det var en virkelig hård tid,” siger Britt Vorre.
Mere end et fuldtidsprojekt
I svære tider var det godt at være mere end en til at løfte, og ægteparret komplimenterer hinanden god.
”Min mand er iværksætteren, og han trives ikke i drift. Men jeg elsker driften, og vi har ikke haft mange sværdslag. Vi har fordelt opgave godt,” siger hun.
Parret har tre børn, der i dag er 21, 18 og 12 år.
”Da vi åbnede, blev vores børn nok lidt forsømt. Vores mindste har sovet nede i kaffebaren, og vi arbejdede fra tidlig morgen til sen aften. De første år var der ingen aftner, hvor computeren ikke blev åbnet, når den yngste var i seng. Jeg lærte også, at man godt kan tage en telefon på legepladsen. Det er ikke optimalt, men man kan godt,” siger hun.
LÆS OGSÅ: Iværksætter tog sin barsel – og det havde mange en holdning til
Iværksætterlivet betyder også afsavn. For Britt Vorre har det især kostet på det sociale.
”Jeg har ikke været så god til at passe mine venner. Tidligere var vi dem, der altid inviterede og var samlingspunktet. Det blev der ikke tid til efter åbningen i 2016, i dag mødes vi nede på street food-markedet og drikker kaffe. Og jo, så arbejder vi nok også lidt imens, men det er absolut bedre end ingenting,” siger Britt Vorre.
Hun har ikke fortrudt sit spring ud i iværksættereventyret, og hun elsker sit arbejdsliv. Hendes budskab til andre er også helt tydeligt:
”Tag springet – også selv om du er voksen og har et langt arbejdsliv bag dig. Det kan lykkes, og hvad er egentligt det værste, der kan ske?”
Hør hele Britt Vorres historie i podcasten Iværksætterkvinder, hvor vært Julie Lindegaard interviewer en række vækstiværksættere. Podcasten er skabt i samarbejde med Vækstfonden og Dansk Erhverv.