bryllupsplan

Guide: Bryllup uden stress

Der er rigtig mange ting, der skal ordnes og tages stilling til, når man skal giftes. Og hver ting til sin tid. Se her, hvordan I kommer godt fra start og får styr på det hele måned for måned.

12 måneder før:

HVAD MÅ BRYLLUPPET KOSTE?

Find ud af, hvem der finansierer brylluppet, og om jeres forældre vil bidrage. Og læg så et budget, så I ved, hvor mange penge der er til at holde fest for – og hvor meget kjole, sko og andet udstyr må koste. 

HVOR SKAL I GIFTES?

Rådhus eller kirke? Eller noget helt andet? En folkevalgt politiker, der vier jer på en strand eller i en have? Enkelte kirker er så populære, at de bliver booket på eftertragtede bryllupsdatoer lang tid i forvejen, så vær tidligt ude, hvis I har den slags ambitioner.

HVOR SKAL BRYLLUPSFESTEN HOLDES?

Tag ud, og besøg de steder, I overvejer. Hav tre datoer med, der passer både jer, jeres forældre og det sted, I vil vies. 

BESLUT DATO OG ET TIDSPUNKT.

Skal vielsen foregå tidligt på dagen, og vil I være sammen med jeres gæster helt indtil festen? Nogle vælger at holde en reception for alle – også dem, der dukker op til globryllup – og så holde middag og fest med færre gæster om aftenen.

HVOR MANGE SKAL MED? OG HVEM?

Skal alle tanterne og onklerne med, eller er det en fest for vennerne? Regn med cirka 10 procents afbud.

11 måneder før:

Send kort med dato og tidspunkt ud, så gæsterne kan reservere dagen.

Skal kjolen syes til dig, eller vil du have en, der allerede er syet? Tag en rundtur hos de forskellige kjoledesignere eller brudekjolebutikker, og husk, at man ikke bare kan komme anstigende. Man skal bestille tid.

10 måneder før:

VÆLG EN BEST MAN OG EVENTUELLE BRUDEPIGER. 

BESTEM DIG FOR EN KJOLE, hvis den skal syes. Det er en langsommelig proces, og især de populære designere vil gerne i gang i god tid.

LÆG ET BUDGET FOR BRYLLUPSREJSEN, og bestem tidspunktet. 

TJEK, at drømmedestinationen ikke har orkansæson eller regntid lige netop dér.

VIL I HAVE TAGET TRADITIONELLE BRYLLUPSBILLEDER?

De populære fotografer kan godt være booket allerede, hvis det er en populær dato. Eller tænk over, om I mere er til en anden løsning. Engangskameraer ved bordene? En reportagefotograf til hele festen? Onkel Ole med sit nye kamera? 

MUSIKKEN SKAL OVERVEJES.

Et populært band har travlt i bryllupsmånederne. Og hvis I drømmer om en fest, hvor gæsterne danser til solopgang: Book en fantastisk DJ, der ikke kun spiller utrolig spændende, uforståelig, nørdet musik, men den slags, man faktisk har lyst til at danse til hele natten.

9 måneder før:

Find en blomsterhandler.

Skal brudepigerne have kjoler, skal de bestilles.

8 måneder før:

Bestil invitationer og konvolutter – eller gå selv i gang med det kreative arbejde.

7 måneder før:

HVORDAN VIL I KOMME FRA HJEMMET TIL KIRKEN, fra kirken til festen og fra festen til det sted, I skal overnatte som nygifte?

SKAL DER BESTILLES EN BIL?

BESTIL BRYLLUPSKAGE.

6 måneder før:

Din kommende mand skal bestille sit jakkesæt. 

Vælg jeres ringe.

5 måneder før:

BOOK JERES HONEYMOON

Og gør det med det rigtige efternavn. Hvis I beslutter jer for at ændre navne med det samme, skal I også huske at bestille nye pas. Det kan være nemmere at vente med at ændre navn til efter rejsen og rejse med de gamle pas.

4 måneder før:

TJEK, om der er behov for visumansøgning til bryllupsrejsen. 

BESTIL FRISØRTID til en måned før brylluppet. 

BESTIL EN MAKEUPARTIST til bryllupsdagen.

3 måneder før:

SMAG JER IGENNEM JERES BRYLLUPSMENU. 

LÆG JER FAST PÅ VIN. 

HVIS I VIL SKRIVE en ønskeliste, er det nu. 

UDFYLD, OG INDLEVER en såkaldt prøvelsesattest til kommunen. 

KØB BRUDESKO. Og tænk over en taske? Et sjal? En jakke?

2 måneder før:

SEND INVITATIONER UD. 

VIL DU have ansigtsbehandlinger eller andet, skal du bestille tid. 

VÆLG TO VIDNER. 

INDHENT, og udfyld en ægteskabserklæring.

1 måneder før:

LAV EN BORDPLAN

Og få den gjort hel færdig – der er ikke noget værre end at gemme et svært hjørne i håb om, at det bliver nemmere på dagen. 

TJEK, om antallet af gæster passer med kokkens estimat. 

SKRIV jeres taler – hvis I vil sige noget. 

VIL I DANSE BRUDEVALS? Kom i gang med at øve.

På dagen: NYD DET.

Bagefter: HUSK AT SENDE TAKKEKORT UD.

LÆS OGSÅ: Roser er røde

LÆS OGSÅ: 30 måder at spare tusindvis af kroner på

LÆS OGSÅ: Noget gammelt, noget nyt, noget lånt og noget blåt

Se mere bryllup