"Dobbeltspil"

Undrer du dig også? Her er reglerne i "Dobbeltspil"

Vi hjælper dig med at forstå, hvad i alverden efterforskermøder, afhøringer og dødsdueller indebærer i det nye underholdningsprogram.

Denne artikel blev bragt første gang hos HER&NU. Dette er en redigeret version.

Strategi, intuition, hukommelse, logisk tænkning, tillid, troskab og troværdighed.

Det er nøgleordene, når det kommer til DR's nye satsning "Dobbeltspil", hvor 16 deltagere skal spille om præmien på 100.000, mens de befinder sig 18 meter under overfladen på Stevnsfort.

Det handler om nøgler, efterforskere og missioner. Agenter og dobbeltagenter. En supercomputer med navnet O. Men har du også svært ved at finde hoved og hale i, hvordan det hele lige fungerer?

Læs med her, hvor vi giver dig et overblik over reglerne.

Agenter og dobbeltagenter

De 16 deltagere er fordelt på to lige store hold, som består af enten agenter eller dobbeltagenter. De kender kun deres egen identitet og skal finde frem til de andre deltagere på deres hold, så de sammen kan smide modstanderne ud. 

På overfladen spiller alle rollen som agenter, men for otte af dem er det altså en løgn.

Supercomputeren O

Der skal selvfølgelig nogen til at styre spillets gang, og så vidt spillerne ved, er det den højteknologiske supercomputer med navnet O. Men seerne har også glæde af den hemmelige game master Ellen Hillingsø, som følger deltagerne fra kontrolrummet.

De 10 nøgler

Nøglerne er målet for hele spillet. De vindes ved at smide en deltager fra det modsatte hold ud og derved afsløre deres identitet. Agenter skal altså afsløre dobbeltagenter for at sikre, at nøglerne går til deres side - og omvendt. Dobbeltagenterne skal spille deres falske rolle som agenter, mens de i det skjulte skal få agenterne ud.

Efterforskerne

To deltagere får rollen som efterforskere hver dag. Den ene udpeges af den deltager, der blev stemt ud dagen før, mens den anden efterforsker findes via en duel, hvor vinderen får rollen.

En deltager kan ikke være efterforsker to dage i træk.

Duel 

Duellen afgør, hvem der skal være have en af de magtfulde roller som efterforsker.

Den ene duellant vælges af den første efterforsker, der allerede er udpeget af deltageren, der røg ud dagen før. Den anden duellant udpeges gennem en åben afstemning, hvor de resterende deltagere siger, hvem de ønsker at sende i duel og hvorfor.

"Dobbeltspil"

De mistænkte

Ved dagens udgang skal hver af de to efterforskere mistænke en af de resterende deltagere for at være dobbeltagent. Deltagerne stemmer herefter om, hvem af de mistænkte, der skal forlade spillet.

Hvis en dobbeltagent får rollen som efterforsker, skal vedkommende derfor forsøge at mistænke en agent som dobbeltagent, så de kan smides ud - og omvendt for agenterne.

Efterforskermøde

De to udvalgte efterforskere får på efterforskermødet de opgaver, de skal løse om dagen, henholdsvis feltmissionen og afhøringen. De to efterforskere sætter selv holdene til de to opgaver.

Disse to opgaver skal hjælpe dem med at regne ud, hvad de andre deltageres sande identitet er, ved at observere, teste og vække tillid hos dem. 

Efterforskerne kan kun vælge at mistænke deltagere, som de har valgt til deres hold.

Afhøring

Den ene opgave er en afhøring, der foregår inde i fortet. Den anden efterforsker afhører de resterende deltagere, der ikke er på feltmission. Efterforskeren får fem minutter i afhøringslokalet med dem hver.

"Dobbeltspil"

Feltmission

Den anden opgave er en feltmission, der foregår uden for fortet. Det er her, efterforskeren sammen med halvdelen af deltagerne skal forsøge at sikre en nøgle, der så skal fordeles ved aftenens afsløringsceremoni. Hvis ikke de klarer missionen og vinder nøglen, så skal to deltagere i dødsduel dagen efter, hvor en deltager ryger ud, for at de resterende deltagere så til gengæld modtager de tabte nøgler. Hvis en agent ryger ud i duellen, får dobbeltagenterne nøglen - og omvendt hvis en dobbeltagent ryger ud.

Dødsduel

Hvis deltagerne ikke klarede feltmissionen dagen før, bliver duellen om at blive efterforsker til en dødsduel. Vinderen bliver stadig den anden efterforsker, mens taberen elimineres i bytte for den manglende nøgle.

"Dobbeltspil"

Afsløringsceremoni

Hver aften er der afsløringsceremoni, hvor de to, som efterforskerne har udpeget som mistænkte for at være dobbeltagenter, er i fare for at ryge ud. Alle deltagerne beslutter gennem en anonym afstemning, hvem der ryger ud og skal afsløre sin identitet. Under afstemningen er det strengt forbudt at tale med hinanden.

Hvis deltagerne klarede feltmissionen tidligere på dagen og vandt nøglen, går den til agenternes side, hvis en dobbeltagent stemmes ud - og omvendt går den til dobbeltagenterne, hvis en agent bliver stemt ud.

Som deres sidste hemmelige gerning vælger den udstemte deltager, hvem der skal være efterforsker dagen efter.

Præmien

Vinderen er den agent eller dobbeltagent, der står tilbage med den 10. nøgle, som udløser præmien på 100.000 kroner.