En særlig kaffekop og klare grænser: Sådan kan du trives bedre med dit hjemmearbejde
Coronakrisen har vendt op og ned på vores arbejdsliv. Mange har arbejdet hjemme on-off siden 12. marts, og vi skal selv strukturere dagen, så det hele ikke bare flyder sammen. Forsker og psykolog Malene Friis Andersen har sammen med kollegaer undersøgt, hvad det betyder for vores for trivsel og opgaveløsning. Få hendes bedste råd til, hvordan du kan skabe en god hjemmearbejdsdag.
Mon ikke vi er flere, der har prøvet at spørge os selv, om der overhovedet er nogen grund til at hoppe ud af nattøjet, arbejdet foregår jo alligevel bare hjemme ved køkkenbordet. Man skal ingen steder.
Det korte svar er: ja, det skal du. Selvom det kan være fristende bare at blive i nattøjet hele dagen, skal vi være opmærksomme på vores egen trivsel, fx ved at finde nogle gode grænsemarkører, der kan hjælpe med at adskille arbejde og privatliv. Og det kan fx være at tage arbejdstøj på, når man arbejder og skifte til ”hjemmetøj”, når man har fri, eller gøre noget så simpelt som at bruge en bestemt kaffekop, når man arbejder hjemme.
Jeg har sammen med min projektgruppe interviewet 116 ledere og medarbejdere om, hvordan coronakrisen har påvirket deres trivsel og opgaveløsning. Nogle skulle arbejde hjemmefra, mens andre skulle møde ind på arbejdet i en forandret verden, og det har sat sine spor.
Når spisebord bliver skrivebord
Flere af dem fortalte, at arbejdsliv og privatliv flød sammen. Spisebordet blev omdannet til skrivebord og mødebord i en stor pærevælling. Og man var lidt på arbejde hele tiden. Det kan være opslidende og skabe mistrivsel i det lange løb.
Derfor skal man også huske noget så basalt som at komme lidt ud i naturen hver dag og at holde kontakten med kollegerne – også selvom man ikke kan sidde sammen. Måske kan I drikke en kop kaffe online og holde kontakten både om faglige og ikke-faglige ting.
På baggrund af forskningsprojektet har vi lanceret hjemmesiden coronatrivsel.dk, hvor man kan finde redskaber og gode råd til, hvordan trivsel og opgaveløsning i arbejdet kan understøttes i en ekstraordinær tid.
6 gode råd – sådan kan du understøtte din egen trivsel, når du arbejder hjemme
1. Motion og natur
Når du arbejder hjemme, har du måske ikke et komplet hjemmekontor med alt det sædvanlige udstyr, og det kan være anstrengende. Husk at bevæge dig og komme ud i naturen – også i løbet af arbejdsdagen.
2. Klare grænser
Find nogle gode grænsemarkører, der hjælper dig med at adskille arbejde og privatliv. Det kan fx være at tage arbejdstøj på, når du arbejder og skifte til ”hjemmetøj”, når du har fri. Du kan cykle en tur hver morgen og eftermiddag for at markere opstart og afslutning af arbejdsdagen, etc.
3. Gå på opdagelse online og offline
Nogle oplever, at hverdagen under coronakrisen kan føles triviel og kedelig. Ofte skal der ikke meget variation eller afbræk til for, at man har noget at se frem til. Opsøg coronavenlige arrangementer, fx virtuelle foredrag eller online koncerter. Gå en tur med en god veninde og en god kop kaffe.
4. Ræk ud til dine kollegaer
Et kort telefonopkald, en mailhilsen eller et tre minutters digitalt kaffemøde kan være den korteste afstand mellem kollegaer i denne tid. Ofte skal der ikke mere til for, at man føler sig genforbundet til arbejdsfællesskabet.
5. Pas på nyhederne
Hvis dit humør er påvirket af coronakrisen, kan du prøve at skrue ned for mængden af nyheder.
6. Sænk forventningerne lidt
For nogle kan det være svært ikke at kunne præstere på samme niveau som før corona. Her kan du øve dig på at acceptere situationen, som den er, og sænke dit eget forventnings- og præstationsniveau, så det passer til den ekstraordinære situation.