“Hun er desværre
blevet for gammel til vores målgruppe.”
Sådan lyder flere
og flere beskeder fra festivaler landet over til Kira Skov, når hendes booker
forsøger at få hendes navn på plakaten.
Kira Skov oplever,
at samfundet, og som resultat også musikbranchen, er fikseret på ungdommelighed
og hurtigt rykker videre til nyt kød, når rynker og grålige hår begynder at
vise sig.
For Kira Skov er
den tilgang til alder ikke noget, hun hverken forstår eller vil acceptere.
”Når jeg får at
vide, at jeg er for gammel, tænker jeg også bare, at det er et meget kortsigtet
perspektiv,” siger hun og uddyber:
”Da jeg var ung,
lyttede vi til musik lavet af folk, der var flere generationer ældre end os.
Jeg lærte jo alt af musikken, for det var som et spejl og en måde at forstå
verden på – og hvis man fjerner kvinderne og den erfaring de bringer med sig,
bliver det en meget skæv verdensopfattelse,” siger hun.
Følelsen af at
blive valgt fra på grund af sin alder står Kira Skov ikke alene med. Mange af
hendes kvindelige kolleger oplever det samme, siger hun.
Nye tal fra
Gramex viser også, at der er flere penge at hente i musikbranchen igennem hele
karrieren, hvis man er mand. Kvinder tjener mest, når de under 30, hvorefter
indtjeningen dykker.
”Det at blive en
ældre kvinde kan i mange sammenhænge være en form for værditab i vores branche,
som mange af mine kvindelige kolleger også oplever. Man bliver booket til færre
festivaljobs, spillet mindre i radioen og de der ting,” siger hun.
Sig det højt
Selvom hun ikke
er den eneste, der oplever aldersfordommens jerngreb, kan det for Kira Skov føles
som om, at tankerne og bekymringerne kun findes inde i hendes hoved. Derfor har
hun brug for at sige det højt.
Derfor har hun
lavet sangen ”It Ain’t Pretty”, som er et lille oprør mod kvindelig ”ageism”, som
dækker over de fordomme og den forskelsbehandling, man som kvinde kan opleve i
takt med, at man bliver ældre.
”Den er skrevet
på en dag, hvor den her overgang i livet fyldte ekstra meget. Jeg var i
forundring over, hvad der skete med min krop og hormonerne galoperede bare
derudaf,” siger hun.
Den biologiske
overgang er uomgængelig, men Kira Skov håber, at ”ageism” i musikbranchen – og
alle mulige andre steder – kan blive en del af snakken om diversitet og
inklusion.
”Vi kan ikke hele
tiden snakke om, at vi skal have flere piger til at spille musik, hvis vi ikke
kan vise dem, at der findes bæredygtige karrierer langt ud i fremtiden for
dem.”