Jada, Drew
Sycamore og Saint Clara.
Fælles for dem er, at de
er en del af den lille, eksklusive klub af kvindelige musikere, som har fået
udbetalt penge af musikrettighedsorganisation Koda.
Vi har tidligere på
alt.dk haft stor fokus på den ulighed, der hersker i musikbranchen. I dag er
kun 23 procent af den musik, der bliver streamet på Spotify, af kvindelige
kunstnere. Og det kommer bl.a. tydeligt til udtryk, når streamingstjenesten
hvert år udgiver toplister over, hvad der er blevet lyttet mest til – og hvert
år er det overvejende mandlige kunstnere, som indtager listerne.
Men hvorfor optræder de
kvindelige kunstnere ikke på listerne? Forklaringen kan være, at Spotifys
algoritmer bestemmer, hvad vi lytter til. Hvis du fx lytter meget til mandlige
kunstnere, bliver du præsenteret for flere mandlige kunstnere. Det er et
ekkokammer, som gør det svært for kvinderne at blive hørt.
Nu viser nye tal fra
Kodas kønsstatistik, at kønsbalancen for femte år i træk er uændret. Det vil
sige, at musik fra kvindelige musikere kun bliver spillet i et omfang, der
betyder, at de kun modtager 10 procent af Kodas samlede udbetalinger. Og det er
en skæv fordeling, når 20 procent af Kodas medlemmer er kvinder.
Kodas forperson Loui
Törnqvist kalder det nedslående og opfordrer til, at hele branchen tager
ansvar.
”Vi ved, hvad årsagerne
til uligheden er. Vi har hørt historierne. Foretaget analyserne. En mere lige
kønsbalance kræver en indsats på mange niveauer, blandt andet et opgør med
flere årtiers usund kultur og indgroede kulturelle vaner. Den slags går ikke væk
af sig selv. Det er svært at ændre en hel struktur. Men jeg er sikker på, det
godt kan lade sig gøre. Jeg synes faktisk, det er en forpligtelse,” udtaler
Loui Törnqvist i en pressemeddelelse.
Lang vej igen
Loui Törnqvist peger på
streamingstjenesterne som en løsning på problemet. Man kan nemlig ifølge hende se,
at det gør en forskel, når fx DR arbejder systematisk og målrettet mod at
fremme ligestilling i musikbranchen. Det gør de blandt andet ved at monitorere
andelen af kvinder, der bliver afspillet på radiostationerne, ligesom de
afholder bias-workshops for medarbejdere, der arbejder med musikstyring.
“Men der er lang vej
igen, og vi mangler især, at de store musikstreamingtjenester også melder sig
ind i kampen," lyder det afslutningsvis fra Loui Törnqvist.
Men ifølge Rasmus Rex
Pedersen er det ikke kun et spørgsmål om kulturelle ændringer i de
menneskelige led hos streamingtjenesterne – en stor del af problemet ligger
nemlig i algoritmerne. Han er lektor på Roskilde Universitet, og har i mange år
forsket i streamingtjenester.
“Problemet ligger i, at
streamingtjenester bruger algoritmer til at anbefale os musik. De anbefalinger
bunder i en logik, der handler om at give deres kunder det, de gerne vil høre –
som primært har været mandsdomineret. Men algoritmerne er bagud synede – det
vil sige, at selvom vi ændrer vores musikvaner og repræsentationen deri, vil
den stadig anbefale de gamle mønstre,” siger han, og fortsætter.
“Der er et disconnect
mellem de markedsinstrumenter, som streamingtjenester opererer ud fra, og de
politiske ønsker om at skabe forandring i kønsubalancen.”
Damernes Discman
Det giver derfor god
mening, at kønsubalancen har stået uændret i de sidste fem års statistikker,
mener Rasmus Rex Pedersen.
“For mig er det ikke
overraskende, at det tager lang tid at ændre på kønsubalancen, når man ikke
ændrer i de grundlæggende principper for, hvordan man anbefaler musik. Det
tager lang tid, før en ny musikkultur på den måde manifesterer sig på et
strukturelt niveau i algoritmerne.”
Han påpeger, at måden man
langsomt kan ændre kønsubalancen og dermed algoritmerne i musikindustrien på
som forbruger, er ved at høre musik fra kvinder og tilføje kvindelige artister
til sine playlister. På den måde er vi med til at ændre den data, der fodrer
algoritmen – og det er en forpligtelse, alle kan tage på sig.
ALT for damerne har valgt
at sætte fokus på kvinder i musikbranchen, og det gør vi bl.a. med playlisten,
Damernes Discman. Den er fyldt med musik af kvindelige kunstnere og har til
formål at skubbe til køns-ubalancen i musikbranchen. Du kan også møde mange af
de kvindelige kunstnere på alt.dk, herunder Stine Bramsen, Emmelie de Forest og Mathilde Falch.
Koda
Koda er en nonprofit musikrettighedsorganisation,
som blev oprettet i 1926.
Det er deres opgave at
sikre betaling til deres medlemmer, som udgøres af komponister, sangskrivere og
musikforlag, når deres musik bliver brugt i det offentlige rum.