Løs konflikten med din kollega
For nylig havde jeg en konflikt med en kollega. Det var en lille, tåbelig ting, som handlede om "hvem, der havde lovet hvad, hvornår". Konflikten endte med, at jeg hævede stemmen, og min kollega gik i frustration. Bagefter var det fyraften, men vreden og tristheden i mig holdt sjovt nok ikke fri. Og det er det rigtig ærgerlige med konflikter på arbejdet. De fylder (også efter arbejde), de dræner og stresser. Men det værste er, hvis de varer ved! Her får du nogle råd til både at undgå, håndtere og løse konflikter med dine kolleger.
KLASSISKE FALDGRUBER I EN KONFLIKT
Genkender du dig selv på et eller flere punkter:
- At være i offer-rollen ("det er synd for mig", "det er ikke fair", føle sig såret eller frustreret, græde)
- Brug af skyld (plage, fordreje ting, forsøge at såre)
- Brug af magt (angribe eller råbe, blive fornærmet)
- Behov for at få ret (være dømmende, bedrevidende, ville have det sidste ord)
- Fokus på dig selv i stedet for alles bedste (ikke lytte, ikke være til stede, tale for meget, ikke spørge den anden).
ØVELSE
En klient fortalte om en kollega: "Vi ender altid i konflikt. Hver gang, jeg beder hende om noget, virker hun sur og afvisende. Hvad gør jeg?" Vi lagde denne plan for deres næste samtale:
SKAB GOD KONTAKT – BRUG TID PÅ SMALLTALK:
Sig f.eks.: "Hej Susanne, hvordan ser din weekend ud?"
FORKLAR ÅRSAGEN. NÅR MENNESKER FORSTÅR, VIL DE SOM REGEL GERNE HJÆLPE OG BIDRAGE:
Sig f.eks.: "Grunden til, at jeg spørger, er, at jeg er gået lidt i stå og mangler nogle input. Har du tid til at
lave et udkast, som jeg kan lade mig inspirere af?"
ANERKEND DEN ANDEN PART ENTEN VED AT SPØRGE OM HENDES MENING ELLER BEDE OM HJÆLP:
Sig f.eks.: "Angående det oplæg, som har deadline på mandag, hvordan synes du, vi skal gribe det an?"
TIL SIDST SKAL DU SIKRE DIG, AT I ER ENIGE OM, HVAD I HAR AFTALT:
Sig f.eks.: "Tusind tak. Kan vi aftale, at jeg har dine input senest fredag eftermiddag?"