4 tips til at få en bestyrelsespost

Sådan får du en bestyrelsesplads

Har det også undret dig, hvordan man bliver en del af en bestyrelse?

Det bliver jævnligt diskuteret i medierne: Vi skal have flere kvinder i bestyrelserne rundt omkring i de danske virksomheder. Ja ja, tænker du måske, men hvordan får man lige sådan en plads? Er det ikke nærmest en nødvendighed, at man spiller golf med de rigtige og er en del af en herreloge? ALT.dk har spurgt Gitte Maya Elsing, der er formand hos organisationen Kvinder i bestyrelser, hvordan man skal gribe situationen an. Læs hendes råd her.

LÆS OGSÅ: To kvindelige topchefer: Her er de største udfordringer som kvinde i bestyrelseslokalet

1. Få erfaring fra den øverste ledelse

- Den vigtigste præmis for at komme i en bestyrelse – uanset om det er i en stor eller lille virksomhed – er, at du har erfaring fra ledelse, helst som administrerende direktør, fortæller Gitte Maya Elsing, for langt de fleste topledere er i dag mænd.

- Udfordringen er, at for at komme med i en bestyrelse, skal man have erfaring. Og man kan ikke få erfaring, før man er kommet ind i en bestyrelse. Jeg har hørt mange, der sidder som mellemledere, sige, at de skal aldrig nogensinde længere op i systemet, for de synes allerede, det er hårdt nok, som det er, fortæller hun.

Selv fandt hun ud af, da hun i sin tid blev topleder, at der samtidig med et voksende ansvar også fulgte mere fleksibilitet med jobbet. Hvis nogen lagde et møde på det tidspunkt, hvor hun skulle hente sit barn i institution, kunne hun jo bare rykke det møde. Lige som hun kan uddelegere meget arbejde til andre. Derfor vil hun gerne opfordre kvinder til at gå efter højere stillinger.

2. Få gode resultater på dit CV

- Det er en fordel, at du har en kommerciel uddannelse som bl.a. cand. merc., ofte med en supplerende Executive MBA eller en universitetsuddannelse som eksempelvis cand. polit., cand. polyt., cand. jur. eller scient. pol. Endnu bedre er en kommerciel uddannelse fra et anerkendt udenlandsk universitet, siger Gitte Maya Elsing.

Men udover det, er det vigtigste, at du anfører konkrete resultater på dit CV. Fortæl omverdenen, hvad du har præsteret.

- Det er af største betydning, at du fører regnskab over dine sejre. Udover det skal du sikre dig, at du har prøvet forskellige typer lederjobs, gerne indenfor generel ledelse, salg, marketing, finans og nogle gange også HR og kommunikation.

3. Få et stærkt netværk

- Hvis du vil gøre karriere i en bestyrelse, skal netværket være i orden. Det nytter f.eks. ikke at tage en fin bestyrelsesuddannelse, hvis du ikke ved, hvor den kan bringes i anvendelse, siger Gitte Maya Elsing.

Det nytter ikke noget, at du fokuserer på kvindenetværk, selv om de også har deres berettigelse.

- Man skal fiske, hvor torskene går: Der er over 80 procent mænd i ledelse mod 20 procent kvinder. Derfor er de blandede netværk bedst – og jo færre kvinder, desto mere falder du i øjnene. Man kan gå efter de formelle netværk, men dem, der klarer sig bedst, opbygger deres egne. Man kan bl.a. gennemgå sin LinkedIn profil og vurdere, hvem man har – og hvem man mangler. Og så skal man være opsøgende. Det nytter ikke noget at lege prinsesse og vil fries til, hvis alle konkurrenterne er riddere på hvide heste. Så det er med at finde lansen frem og gå ind i kampen.

4. Et internationalt udsyn

- Vi er gået fra den lokale landsby til den globale landsby med 7,5 milliarder mennesker. Mange bestyrelser skal have et internationalt udsyn, fordi virksomheder selv som hjemmemarkedet er afhængig af internationale konjunkturer og trends, siger Gitte Maya Elsing.

Derfor skader det heller ikke, at du har sprogkundskaberne i orden. Engelsk til forretningsbrug er et must.

Derudover er det vigtigt at optræde i internationale sammenhænge og møde beslutningstagere eller opinionsdannere ved konferencer, trade fairs og andre større, professionelle events, siger Gitte Maya Elsing.

LÆS OGSÅ: 10 råd der optimerer dit arbejde og giver dig mere fritid

LÆS OGSÅ: ”Angsten for fyringer er blevet så stor, at folk nu frivilligt melder sig til aftrædelsesordninger”

LÆS OGSÅ: 6 råd til jobsamtalen: Skal jeg fortælle, at jeg er blevet fyret?