Sådan
siger Søs Fenger til alt.dk i forbindelse med serien ’Damernes Discman’. Her
tager hun os med bagom nummeret ’Højt Over Skyerne’ fra hendes seneste album.
”Jeg
forestillede mig, hvordan det ville være at have et barnebarn, og hvad jeg
ville sige til sådan ét, så den handler om at forsikre sit lille barnebarn om,
at man altid vil være der, og at der altid er en tryg favn,” siger Søs Fenger.
Først
efter, hun havde skrevet sangen, fandt Søs Fenger ud af, at hun skulle være
farmor.
”Det
var ligesom en selvopfyldende profeti,” siger hun og fortæller om det smukke
øjeblik, hvor hun spillede nummeret for sin søn for første gang:
”Jeg
havde lavet en lille demo hjemme i mit køkken, som jeg spillede for ham. Jeg
turde ikke spille den live, for så ville jeg slet ikke kunne finde ud af det,
så jeg sad med min lille diktafon, og både ham og hans kæreste blev helt
dugvåde i ansigterne. Det var meget rørende, for på det tidspunkt vidste vi, at
de skulle være forældre.”
I
foråret i år kunne Søs Fengers søn, August Fenger, som er kendt som producer,
DJ og komponist under navnet ELOQ, så byde velkommen til sønnen Buster.
Sangen
’Højt Over Skyerne’ er at finde på Søs Fengers album ’Vuggeviser 2’, og som
titlen indikerer, er der tale om en samling af vuggeviser – men det betyder
ikke, at den er skrevet til børn. Tværtimod.
”Med
mit første vuggevisealbum ville vi lave et album, som de voksne også kunne
holde ud at høre på. Denne gang har vi lavet en voksenplade, som børnene også
bliver glade for at lytte til. I virkeligheden var det meget de voksne – og
især de unge voksne – jeg tænkte på,” fortæller Søs Fenger.
Annonse
De
unge voksne var i Søs Fengers tanker, fordi hun tror, at de i særlig grad har
brug for komfort.
”I
denne tid er der virkelig mange mennesker, der er urolige – især mange unge
mennesker – og her tror jeg på, at denne slags musik virkelig kan gøre en stor
forskel. Albummet er skabt til at sende folk ud på en rolig rejse og kan
målrettet bruges til at komme ned i gear,” siger sangeren og uddyber:
”Der
er så mange, der har brug for komfort og en timeout fra alle tankerne i denne
tid, hvor der er krig og en masse urolige elementer på jorden, man kan bekymre
sig over. Jeg tror, at det er rart med viser som dem her, som man kan fortabe
sig lidt i; At man kan gå en tur i skoven og lytte til sangene og være i et
univers, som bare er sødt, rart og omsorgsfuldt.”
Skrev
på baggrund af en svær periode
Udover
at Søs Fenger gerne ville skabe et beroligende univers til voksne – og deres
børn – havde sangeren også et personligt behov for at beskæftige sig med noget
positivt efter at have gennemlevet en svær tid.
”Jeg
var ude for en ulykke, hvor jeg blev ramt af en bil, hvilket rystede min verden
en del. Ovenpå dét, og ovenpå corona, kunne jeg mærke, at jeg havde brug for at
synge om noget, der ikke var alt for dybdeborende, men derimod nuttet og
positivt, og som handlede om engle, bløde dyr og skyer. Ting, som gjorde mig
glad.”
Ét
af de numre, der kom ud af de nuttede og positive tanker, var altså ’Højt Over
Skyerne’, som Søs Fenger håber kan være en tiltrængt pause for lytterne:
”Der
sker ikke så meget andet, end at der er vidunderlige toner og smukke ord, som
giver os en lille pause fra det der overtryk, vi kan føle indeni.”
Du
kan finde sangen ’Højt Over Skyerne’ på ALT for damernes playliste her. Nedenfor kan du læse mere
om projektet ’Damernes Discman’, som sætter fokus på kvinder i den danske
musikbranche og har til formål at inspirere flere til at forbruge musik af
kvinder.
Om 'Damernes Discman'
Du kan gøre en hel det for at ændre på den køns-ubalance, der er i musikbranchen – og det er endda virkelig nemt. Det eneste, du skal gøre, er nemlig at forbruge mere musik af kvindelige kunstnere: Stream deres musik, køb deres plader, tag til deres koncerter.
Er du i tvivl om, hvor du skal starte? Så er det heldigt, at vi har samlet en playliste med musik af danske kvinder til dig. Den hedder Damernes Discman og kan findes her.
I dag er kun 23 procent af den musik, der bliver streamet, af kvindelige kunstnere. Samtidig præsenterer streamingtjenesterne deres brugere for mere af den musik, der i forvejen er populær. Fordi vi lytter mest til mænd, bliver vi altså også præsenteret mest for mænd. Det er et ekkokammer, som gør det svært for kvinderne at blive hørt.
Når man som kvindelig kunstner statistisk set får færre streaminger end en mand, kan det være svært at overbevise pladeselskaberne om at satse på én, og man bliver ikke i lige så høj grad booket til festivaler og andre events.
De manglende streaminger starter altså en kædereaktion og er med til at holde kønsubalancen i musikbranchen i hævd. Derfor: Lyt, lyt, lyt til kvindelige kunstnere – f.eks. på playlisten Damernes Discman.