Hjælp i barnevognsjunglen
Jeg troede aldrig, jeg skulle komme ud af barnevognsjunglen. Men nu har jeg endelig fundet en løsning. Og nej, det er ikke en Emaljunga.
Det er jo lige til at blive vanvittig over – hvad skal man vælge, hvad er vigtigt og hvad får man rent faktisk brug for?
På den ene side er der tusind ting at tage stilling til, når man skal vælge karet til vidunderet, men på den anden side er udvalget af barnevognsbutikker faktisk ret lille, og deres hjemmesider er enten ikke-eksisterende eller særdeles mangelfulde. Og udvalget er ikke ret stort.
Og så er der Emaljunga-mafiaen. Her på Vesterbro render næsten alle rundt med en Emaljunga, hvilket pludselig giver god mening, når man går ned i Engby Barnevogne og specifikt må spørge, om de ikke har andre mærker, hvorefter ekspedienten lettere modstræbende viser en Seed frem.
Hvad skal man vælge?
Jeg har efterhånden fået indsnævret mine krav: Det skal være en kombivogn, den skal have 360 grader drejehjul foran, et fornuftigt liggemål, klapvognsdelen skal kunne vende begge veje og lægges helt ned.
For nylig så jeg en mor med en vogn, jeg ikke havde set før, som viste sig at være fra mærket Joolz. Den var lækker, anderledes og moderen var rigtig tilfreds med den. Og selvfølgelig kan den ikke fås i Danmark.
Bedste som jeg var ved at give op, blev jeg introduceret til mærket Quinny og deres nyeste model kaldet Moodd.
Den opfylder alle mine krav – og lidt til. For det første er alting bygget op om et super nemt og logisk klik-system, der betyder, at man klikker alting af og på. Det er for eksempel det nemmeste i verden at vende klapvognsdelen og at tage hjulene af. Har stellet været foldet sammen, trykker man bare på en knap og så folder det selv op ved hjælp af et hydraulisk system – rimelig fedt, når man står med pakkenelliker og en baby på armen, forestiller jeg mig. I det hele taget er der ikke noget, der kræver kræfter eller er besværligt – der må have siddet en designer og tænkt, ’okay, hvordan kan det her gøres nemt’. Selvom man kan køre og dreje den med en hånd, er den samtidig stabil og virker solid. Og så er den pæn. Ja, jeg ved godt, at det ikke er vigtigt, men når nu at alt det andet er i orden, gør det jo ikke noget, at den er pæn at kigge på.
Jeg har valgt sort stel og grøn top (den kan fås i mange forskellige farver udover sort), hvilket min far kunne fortælle mig er de gamle klassiske Jaguar-farver: Racing green udenpå, lys grøn indtræk og sorte trådhjul. Hvilket passer mig fint – altså, at køre Jaguar-stilen.
Åh, jeg kan ikke vente med at få den hjem!