Blog: Gå i køkkenet sammen – det styrker dit barn i skolen
Folkeskolelærer Maria Baldus har lavet en guide til, hvordan madlavning kan blive en både sjov og udviklende aktivitet for dit barn.
Jeg elsker at tage elever med i køkkenet, det er desværre ikke muligt så tit i skolen, men det er det heldigvis hjemme, og jeg vil så gerne fortælle dig, hvorfor du bør tage dit barn rigtig meget med i køkkenet. Ikke kun for at lære dem om mad, lære dem at kunne lide mad, men for at gøre dem bedre til at løse opgaver i skolen.
Jeg har lavet en mini guide til, hvordan du kan gøre madlavning ekstremt udviklende for dit barn.
At lave mad er en fantastisk læringssituation, hvor læsning, afkodning, erfaring, samarbejde og sanseindtryk arbejder sammen om at skabe et resultat. Et resultat meget lig opgaverne i skolen, enten klarede man det eller også gjorde man ikke, og må prøve igen.
I skolen er opskrifter en fast del af faglig læsning i mange årsplaner, i hvert tilfælde i mine. Opskrifter er fantastiske læringsredskaber, fordi børnene skal kombinere både regning og læsning på en måde, hvor de bruger kroppen og er sammen med andre om det – og så kommer der endda et vaskeægte resultat ud af det, som man kan spise sammen. Så bliver det ikke bedre.
Tag dine børn med i køkkenet – men lad dem dirigere.
Hvad betyder det, at lade dem dirigere? Ofte når vi tager børn med i køkkenet, er de en slags køkkenassistenter, som følger vores ordrer. Rør, skær, hæld. Og børnene spørger, hvor meget, hvor længe, hvor store stykker og er det her fint nok? For at køkkensituation skal være udviklende for dit barn, skal de bestemme, for når de gør det, arbejder de med noget af det, som er sværest i skolen, nemlig afkodning, og det at lægge en plan selv, uden en voksen har bestemt det hele. For at gøre det, skal man tro på sig selv og have erfaring med at lykkedes og det kan man få hjemme i køkkenet og så kan man bruge den erfaring og selvtillid i skolen.
Sådan gør jeg, når jeg tager elever med i køkkenet, det kan du også gøre hjemme:
1. Vælg en opskrift – Det kan være dig som vælger, det kan også være dit barn.
2. Se på opskriften – Se sammen på opskriften og peg på de forskellige ting: tekst, billede, overskrift, og stil spørgsmål som: “Hvor står, hvad man skal?” og “Hvad betyder det?”
3. Få dit barn til at læse opskriften – Hvis du har et lille barn, som ikke kan læse svære tekster endnu, kan du vælge en børneopskrift, altså én lavet til at børn kan forstå den. Ellers hjælp dit barn til at læse sætningerne én ad gangen.
4. Find de ting frem I skal bruge – Her er det rigtig godt, hvis det er dit barn som fortæller dig, hvad der skal bruges. Hvis dit barn er lille, så vælg igen en simpel opskrift.
5. Følg opskriften men lad dit barn styre – det vil sige, at du spørger hele tiden, “hvad skal vi nu?” og barnet må tilbage og læse opskriften. Det er selvfølgelig okay at diskutere næste skridt, så I kan komme videre, men jo mere de selv prøver og undersøger og finder ud af, jo bedre.
6. Færdig – Nyd maden sammen.
Mangler dit barn selvtillid i skolen? Har dit barn svært ved at klare svære opgaver, hvor han skal regne ud, hvad han skal gøre og tage chancer? Prøv at tage dem med i køkkenet.
Kilde: Maria Baldus, godiskolen.dk