Se det i øjnene: Du kan umuligt holde dit barn væk fra skærmen! For selv om din pode måske ikke ser film eller spiller Nintendo hjemme, vil hun helt sikkert stifte bekendtskab med det i børnehaven, hos bedstevennen eller i SFO’en. Men hvor meget tid bruger børn overhovedet foran skærmen, og hvornår begynder det?
Af: Elisabeth Lykke Nielsen, Vores Børn Sund Familie, forår 2011
Børn elsker at spille Nintendo og andre spilkonsoller sammen med andre børn, hvis de kan komme til det.
Der kan godt være flere børn om en Nintendo, eller børnene kan spille sammen på flere Nintendoer, hvis de har nogle af de nyere udgaver med Bluetooth-forbindelse.
I de børnehaver og SFO’er, der har pc, sidder der ofte mange børn foran skærmen og samarbejder, hjælper hinanden og kommenterer.
Derhjemme kan du selv gøre noget, for at dit barn ikke isolerer sig på sit værelse med sin spilkonsol. For eksempel ved at flytte den ind i stuen eller køkkenet eller lade dit ban sidde hos dig imens, så I kan tale sammen om spillet.
Kilde: Birgitte Tufte
gallery7billeder
[Myte 3] Skærmen gør børn passive og overvægtige
Ja, hvis barnet får lov til at sidde mange timer hver dag foran skærmen.
Men hvis dit barn i øvrigt har sunde fritidsinteresser, dyrker sport regelmæssigt og bevæger sig hver dag, kan det faktisk være meget rart for ham med en halv til en hel times afslapning med et spil eller en film.
Som forælder kan du selv være med til at gøre det attraktivt for dit barn at foretage sig noget andet end at sidde foran skærmen:
Invitér dit barn en tur i svømmehallen, i skoven eller på en cykeltur. Hvis børn bliver passive og overvægtige, er det på grund af det, de ikke gør – motionerer og spiser sundt!
Kilde: Lisbeth Lantto
gallery7billeder
[Myte 4] Børn bliver bedre til sprog og it, når de spiller computer
Ja, det er sandsynligt.
Hele vores verden i dag er bygget op som et informations og oplevelsessamfund. Og det er meget muligt, at dit barn lærer noget af teknologien – maskinen – som han kan bruge i fremtidens moderne samfund.
Om dit barn lærer noget brugbart af indholdet af tv eller spil afhænger igen af konteksten. Hvis du er med til at vælge spil og tv-programmer, og du selv deltager i aktiviteten, så dit barn har dig at snakke med, er der større chance for, at dit barn lærer noget, han kan bruge senere.
Der findes masser af spil, både online og til salg, som er skabt med henblik på, at børn skal lære noget. Så det er op til dig at strikke et tilbud sammen til dit barn:
Underholdning eller læring? Eller en kombination? Et eksempel på sidstnævnte såkaldte “edutainment”-spil er Pixeline.
Kilde: Birgitte Tufte
gallery7billeder
[Myte 5] Tv og spil giver børn stress
Især de helt små børn sidder sjældent stille foran tv’et ret længe ad gangen. De går lidt til og fra, standser foran skærmen, kigger lidt og går så hen til deres legesager. Det er helt naturligt.
Lidt større børn sidder måske i sofaen foran tv’et, der kører, mens de spiller Nintendo.
Selvfølgelig skal du sørge for, at dit barn også får nogle interessante og hyggelige alternativer til at se tv eller spille, og at der ind imellem er helt slukket.
Men i virkeligheden udvikler børnene nogle kompetencer, de kan bruge i fremtidens samfund, når de har gang i en eller flere skærme, samtidig med at de måske snakker sammen: Evnen til at multitaske.
Og hånden på hjertet: Kender du slet ikke nogen, der ind imellem bare lader tv’et eller radioen køre i baggrunden, mens de støvsuger, taler i telefon eller laver mad?
Kilde: Birgitte Tufte
gallery7billeder
[Myte 1] Tv og spil gør børn voldelige
Nej, ikke nødvendigvis.
Børn, der lever i trygge familieforhold, hvor de voksne har tid til at tale med dem om det, de oplever i institutionen, skolen og på skærmen, tager ikke skade af at spille computerspil, eller se tv – så længe det ikke er actionfilm, voldelige spil og mange timer hver dag.
Myten er opstået i forbindelse med voldelige forbrydelser, der er begået af ensomme særlinge, som har haft et stort spilforbrug.
Men der ligger mere i det end bare personens spilvaner. Det afhænger af den hverdag og livssituation, som barnet befinder sig i:
Bruger barnet meget tid på voldelige computerspil og actionfilm? Er der vold i hjemmet eller de miljøer, som barnet færdes i? Er der det, kan et stort forbrug af voldelige computerspil skubbe til læsset og få det til at vælte.
Kilde: Birgitte Tufte
gallery7billeder
[Myte 6] Skærmen skader dit barns øjne
Nej! Skærmarbejde er ikke skadeligt for øjnene!
Undersøgelser viser, at øjnene faktisk bliver trænede af alle de små bevægelser, de skal lave: Pupillerne skal hele tiden udvide sig og trække sig sammen, øjet skal bevæge sig fra side til side og op og ned.
Selvfølgelig kan dit barn mærke en vis træthed i øjnene, hvis han har siddet der længe – lørdag formiddag, for eksempel. Men det er muskulært og svarer i virkeligheden til, at du har været ude og løbe en lidt længere tur, end du plejer, og er blevet øm i benmusklerne.
Men du skal sørge for, at der er godt og tilstrækkeligt lys ved computeren eller spilkonsollen, og at skærmen ikke er stillet på strømspare-tilstand.
Så anstrenger dit barn sine øjne mindst muligt, og I undgår, at han kniber dem sammen og får en uhensigtsmæssig, fremoverbøjet nakkestilling. Så kan han nemlig få ondt i hovedet i stedet!
Kilder: Lisbeth Lantto og Jesper Skov, formand for Danske Øjenlægers Organisation
gallery7billeder
[Myte 7] Skærmen gør børn dumme
Det afhænger af det, øjnene ser!
Der findes masser af fordummende børnebøger og ligegyldige brætspil – og lige så mange lærerige tv-programmer eller computerspil.
Det væsentlige er, om børnene bare ukritisk bliver parkeret foran skærmen i timevis uden en voksen til at hjælpe med at vælge det rigtige indhold til barnet og være nærværende og diskutere, hvad det er, der sker på skærmen.
De elektroniske medier er en del af den verden, børnene skal tage del i. Og lige som med alt andet er det din opgave at hjælpe dit barn godt på vej ved at være bevidst om valget af spil og film.
På den måde lærer du også dit barn at være kritisk over for indholdet, når han bliver lidt større.
Vær opmærksom på, at dit barn bliver påvirket af reklamer. Først når børn er fem-syv år, forstår de, at reklamer ikke er en del af filmen.
Så det kan være bedst for de helt små, at mor eller far vælger en dvd i stedet for at tænde for en reklamefinansieret tv-kanal. Nøgleordene er samvær og rollemodeller.
Kilde: Birgitte Tufte
(7 billeder)
Faktaboks
… de danske fem til syvårige i gennemsnit:
Har tændt for tv’et 70,5 minutter til hverdag.
Ser video/dvd 25 minutter på hverdage.
Er på nettet 19,7 minutter på hverdage.
Spiller Playstation eller andre stationære spilkonsoller 19,8 minutter på hverdage.
Spiller Nintendo eller andre bærbare spilkonsoller 20,8 minutter på hverdage.
Spiller PCspil 26,2 minutter på hverdage.
Spiller online PCspil 18,9 minutter på hverdage.
I alt 3 timer og 21 minutter om dagen, men flere af aktiviteterne sker samtidigt.
Kilde: Medierådet for Børn og Unge/Gallup.
Faktaboks
Find den internationale aldersklassificering af jeres spil på pegi.info/da/
På Medierådet.dk kan du få gode råd og viden om børn, film og spil.
Gå på opdagelse i børnefamiliernes egne favoritter indenfor apps, spil, film og tv på Digitalefavoritter.voresborn.dk
Det er vel nok de færreste af os forældre, der med det samme nævner ‘film og computerspil’, hvis vi bliver spurgt, hvad en god barndom skal indeholde. Eller er det?
For børn i dag bruger virkelig meget tid foran skærmen hver dag, viser undersøgelser af børns og unges medievaner.
De danske fem-syv årige har i gennemsnit tv’et tændt 70 minutter til hverdag og spiller pc-spil i 26 minutter. Det fremgår af Gallups årlige undersøgelse af børn og unges medievaner fra 2009.
Hertil kommer et antal minutter fordelt på stationære spilkonsoller som Playstation, bærbare spilkonsoller som Nintendo, dvd-film og så videre.
70 minutters tv om dagen
I alt tegner de fem-syv-årige sig for mere end tre timers skærmbaseret underholdning om dagen.
‘Det kan da ikke passe!’ tænker du nok – og det kan det heller ikke helt. Undersøgelsen tager nemlig ikke højde for, at børnene multitasker i så stor stil, at tiden ofte tæller dobbelt eller mere!
Anne Mette Thorhauge er adjunkt på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet.
Hun forsker i computerspil og digital kommunikation og er medlem af Medierådet for Børn og Unge og det internationale aldersmærkningssystem, PEGI’s ekspertgruppe. Hun beroliger:
“Det er svært at finde undersøgelser, der præcis fortæller om børns liv foran skærmen, især når det handler om de helt små børn. De tal, vi har, tager ikke højde for, at børnene måske har tv’et tændt i baggrunden, imens de sidder i et sofahjørne og spiller Nintendo.”
Derfor skal man ikke bare lægge tallene sammen og tro, at den halve barndom udspiller sig foran en skærm.
Annonse
Annonse
De helt små ser på
Der findes ingen tal, der viser medieforbruget hos børn under fem år. Men skærmen er rykket ind i børneværelset for at blive. Det slår Anne Mette Thorhauge fast.
“Det er meget individuelt, hvornår børn begynder at spille computerspil, for det kræver, at nogle grundlæggende evner og færdigheder er nogenlunde udviklede.
Men de helt små udfylder en anden væsentlig rolle i forbindelse med spilaktiviteterne: Tilskuerrollen! For spil er i høj grad en publikumsaktivitet,” siger hun, og skyder en pæl igennem myten om den ensomme spillefugl foran sin skærm. Børn gør, som børn har gjort i årtusinder: Ser på og kopierer de store.
Anne Mette Thorhauge forklarer, at små børns tv-kiggeri ofte er noget, de går – eller kravler – til og fra, og mere et lydtapet eller et levende billede, end noget, de følger med i fra start til slut.
Skærmen er en naturlig del af barndommen i dag
Når din baby bliver tumling, finder hun det sikkert vældig morsomt at se, hvad der sker, når hun kører computermusen hen over blomsterne i Oline.dk, for eksempel.
Først senere klikker hun på blomsten og forsøger sig med spillet, der bliver åbnet. Alt sammen noget, der er en del af barndommen, mange år før dit barn overhovedet kan sige “interaktivt elektronisk medie”.
Dit barn bliver før eller siden introduceret til skærmene – enten af sin ven, storebror/-søster – eller af dig, hvis du vil være med til at præge dit barns liv foran skærmen.
“Små børn lader sig fange af universet og det visuelle indtryk, især hvis filmen eller spillet inspirerer til leg. Men det forstår spilproducenterne desværre ikke altid at udnytte,” siger hun og fortæller, at de fleste spil til Nintendo og computer er designet med henblik på en konkurrence.
Barnet kan vinde over maskinen, sig selv eller eventuelle medspillere, og spillene appellerer ikke til at lege videre på legen, når skærmen er slukket.
“Heldigvis findes der elektroniske spil, der er mere lege- og omsorgsorienterede, men der er langt imellem dem,” siger spilforskeren og nævner Nintendogs som et eksempel på et spil, der appellerer til de tre-fire årige, fordi det handler lige så meget om leg og oplevelser som om points og konkurrencer.
Næsten alle børn spiller – læs videre på næste side>>
Så godt som alle danske børn har mulighed for at se tv, dvd, spille computerspil eller lignende. Af Danmarks Statistiks undersøgelse, “Befolkningens brug af internet 2009” fremgår det, at 98 procent af de familier, der udgøres af et par med børn, har adgang til en computer og 97 procent til internettet.
For enlige med børn er tallene henholdsvis 93 og 91 procent.
Danmarks Statistik oplyser også, at i 2010 havde 35 procent af samtlige danske husstande – altså også dem uden børn – en spillekonsol, 70 procent havde fladskærms-tv, og 60 procent havde digitalt tv.
Danske børn har altså rig mulighed for at bruge tid foran den ene eller anden form for skærm. Og 82 procent af alle børn spiller da også computerspil, oplyser brancheorganisationen for danske producenter og distributører af pc- og konsolspil, MUF.
Spil sammen med dit barn
Knap halvdelen (49 procent) af alle de spil, det internationale aldersmærkningssystem PEGI har testet og mærket, er fundet egnet til børn fra tre år og op, og yderligere 12 procent er egnet fra syv år. “Det er vigtigt at understrege, at aldersmærkningen udelukkende går på indholdet og ikke på sværhedsgraden af spillet,” siger Anne Mette Thorhauge. Der er altså ingen garanti for, at din treårige kan finde ud af at spille et spil, der er mærket med aldersmærket ‘+3’, men stor sandsynlighed for, at hun ikke bliver skræmt fra vid og sans af det. “Hvis du vil have en klokkeklar vurdering af, om et spil er egnet til dit barn, er det sikreste først at spille spillet med dit barn og se, hvad det giver af oplevelser, inden du giver hende lov til at spille det alene,” råder spilforskeren.
En anden måde at lege på
Tallene taler altså deres tydelige sprog: Dit barn er barn af oplevelses og informationssamfundet, uanset om du havde forestillet dig at give hende en barndom fyldt med økologisk trælegetøj, sanglege og brætspil i stedet for film og elektroniske spil.Men hvor blev så legen og kammeraterne af i det gode barndomsliv? Anne Mette Thorhauge mener ikke, at de elektroniske medier har fordrevet de klassiske elementer af barndommen. “Medierne dækker over langt flere aktiviteter i barndomslivet end bare passiv underholdning og stillesiddende aktiviteter foran en skærm.LÆS OGSÅ: Drop principperne og få en bedre hverdagDe træder ikke i stedet for leg eller venskaber, men giver børnene endnu en måde at lege og være sammen med deres venner på,” slutter Anne Mette Thorhauge.
Hvor lang tid må dit barn sidde foran skærmen?
● Der er delte meninger om, hvor meget skærmtid børn i gennemsnit skal have om dagen. Sundhedsstyrelsen i Danmark giver ikke nogen anbefalinger. ● I Australien anbefaler regeringens Raising Children Network, at børn under to år slet ikke bruger skærme, at to-fem-årige højst bruger en time, og at fem-18-årige højst bruger to timer om dagen foran en skærm. ● Birgitte Tufte, professor i børn, medier og forbrug på CBS, siger, at det er dig, der skal finde grænsen i jeres familie. Hun anbefaler, at du tager udgangspunkt i et gennemsnit på eksempelvis en time om dagen til hverdag – og lidt mere i weekenden. ● Brug din sunde fornuft, og tag hensyn til alder, indhold og årstid: Lidt mindre skærmtid om sommeren end om vinteren. Tænk også over, om der er balance mellem, hvor meget tid I har sammen, og hvor meget tid dit barn bruger foran skærmen!