Dit barn kan forstå, hvad du siger. Men faktisk kan han ikke gøre for, at han ikke altid gør, som du siger – det er hans hjerne ikke klar til! Tag et kig ind i dit barns hoved.
Det er morgen, I skal ud af døren, og du bliver ved med at bede dit barn om at tage tøj på. Igen og igen siger du, at han skal huske sokker, bukser, sko, overtøj og så videre, men det siver ikke ind.
Som forælder er det nemt at tænke, at han ikke gider at høre efter måske slet ikke forstår dig, men sådan er det ikke fat ifølge neuropsykolog Susanne Freltofte.
For eksempel er dit barns hjerne slet ikke klar til at modtage ukonkrete eller mange forskellige beskeder. Især ikke hvis de bliver sagt i morgentravlheden, hvor du står med tandbørsten i den ene hånd og frakken i den anden.
Når du skal give dit barn en besked eller tale med ham om noget, er det derfor vigtigt at skabe det rette rum. Ved at forstå dit barns hjerne bedre, kan du hjælpe hende til at forstå dig, og I kan få en meget roligere morgen. neuropsykolog Susanne Freltofte giver sine bedste bud på hvordan
7 tips til at blive hørt
1. Skab kontakt.
Gå ned i øjenhøjde med dit barn, og læg en hånd på hans skulder. Så er han klar til at modtage din besked.
2. Sig, præcis hvad du vil have.
Undgå upræcise formuleringer som ‘gå op og gør dig klar til at sove’. Dit barn ved ikke, hvad du mener. Tag en ting ad gangen. Start med ‘jeg vil gerne have, at du finder dit nattøj’.
Sig ikke ‘kan du tage din tallerken ud?’, men hellere ‘jeg vil gerne have, at du tager din tallerken ud i køkkenet’. Det er jo netop ikke et spørgsmål!
7. Vær nærværende.
Når du har sat dit barn til at tage tøj på, så bliv hos ham, og hjælp ham igennem processen. Det giver tilstedeværelse og ro, og han lærer at blive i en situation og koncentrere sig om en opgave.
Følelser kommer før fornuft
Dit barn husker sikkert som en ørn, hvis du har lovet ham en is, mens han gang på gang glemmer at hænge sin jakke på plads.
Isen er forbundet med behagelige følelser, der sender impulser dybt ned i hjernen – lige over det, der kaldes krybdyrhjernen, hvor de medfødte instinkter opbevares.
Positive følelser motiverer dit barn voldsomt, så alle afdelinger i hjernen prøver at arbejde sammen for at få den dejlige is.
Til gengæld vil en dagligdags, fornuftsbetonet besked – som at han skal hænge jakken på plads – ikke gøre specielt indtryk på hans følelser, og derfor er der ingen drivkraft for at udføre opgaven.
iStock
gallery6billeder
Kør på et spor ad gangen
Det betyder, at hvis dit barn er i gang med legoklodserne, når du siger ‘du skal børste tænder’, er din stemme kun baggrundsstøj.
Hun skal helt op i otte-tiårsalderen, før hendes hjerne har kapacitet til at være opmærksom på flere ting ad gangen – altså at multitaske, på samme måde som du kan.
iStock
gallery6billeder
Rutinerne ligger ikke ‘på lager’
Når dit barn er i gang med at tage sko på og bliver distraheret ved synet af et stykke legetøj på gulvet, kan det skyldes, at rutinen ikke er indlært som et automatiseret mønster.
Nogle rutiner, for eksempel at gå, bliver meget tidligt ‘lagt på lager’ i lillehjernen. Det vil sige, at dit barn i en tidlig alder kan gå uden at tænke over det og samtidig rette sin opmærksomhed
et andet sted hen.
Men mange dagligdags rutiner, som for eksempel at tage sko på, skal gentages igen og igen, før de på samme måde bliver automatiserede.
iStock
gallery6billeder
Hjernehalvdelene arbejder ikke optimalt sammen
Når din kæreste spørger dig, om du vil dække bord, opfatter din ene hjernehalvdel ordene, mens den anden halvdel visualiserer handlingen.
Du er straks med, fordi dine to hjernehalvdele samarbejder via hjernebjælken. Hos dit barn er hjernebjælken ikke fuldt udviklet, og derfor er dine ord alene ikke altid nok til, at hun opfanger opgaven.
Derfor hjælper det, at du samtidig viser hende, hvad hun skal gøre. For eksempel kan du sige ‘jeg vil gerne have, at du stiller tallerkenerne på bordet’, mens du selv sætter den første på plads.
iStock
gallery6billeder
Først færdigudviklet i teenagealderen
Stort set alle nerveceller i dit barns hjerne er dannet, når han bliver født, men en stor del er slumrende eller inaktive.
Der er kommet fuld aktivitet i din datters hjerne, når hun er 13-14 år, mens din søn skal være 14-15 år, før hans hjerne er fuldt funktionsdygtig.
Kilde: Neuropsykolog Susanne Freltofte.
iStock
gallery6billeder
Hjernens ‘direktør’ er ikke flyttet ind
Forrest i dit barns hjerne sidder det, der kaldes pandelapperne. De fungerer som en slags direktør, der styrer hele hjernen ud fra de erfaringer, den har samlet sammen.
For eksempel kan direktøren fortælle hjernen, at ‘hvis du ikke tager tøj på nu, kommer vi for sent ud af døren’.
Pandelapperne modnes sent og langsomt – derfor er dit barn ikke i stand til at tænke i fremtidsscenarier og lægge planer ud fra tidligere erfaringer.
I fire-fem-års-alderen begynder direktøren i højere grad at ‘tage notater’ og opsamle erfaringer at bygge videre på.