barn har svært ved at lege med andre

”Mit barn har svært ved at hoppe ind i de andres leg. Hvad gør jeg?”

Leg er sjovt, men det kan også være svært for små venskaber at blomstre, når man er mere end to i legen – og i øvrigt har forskelligt sind. Få psykolog Camilla Carlsen Bechsgaards bedste råd til tre legeudfordringer her.

“Mit barn har svært ved at blive enig med de andre om legen, når de leger tre eller flere sammen”

– Helle

Eksperten råder til at hjælpe

Som udgangspunkt er der meget læring i at skulle nå til enighed om, hvad man skal lege. Der lærer børnene at forhandle og argumentere, og at man sagtens kan være uenige med sine kammerater, uden at det er farligt. 

Det kan dog også sagtens kræve voksenhjælp, særligt når bølgerne måske går ekstra højt, eller i grupper, hvor ét barn bestemmer alt eller et andet altid tromles. Er det tilfældet, så hjælp børnene med regler og rammer, som gør, at de skiftes til at vælge dagens lege. Måske skifter man leg hver halve eller hele time, eller måske har hvert barn på skift en dag eller legeaftale, hvor de vælger.

"Mit barn er introvert og har svært ved at hoppe ind i andres lege og at invitere andre med i sin leg – hvad gør jeg?”

– Didde

Eksperten råder til at snakke med børnehaven eller skolen

Hvis barnet har svært ved at hægte sig på andres lege eller invitere dem med i sine, kan det skyldes usikkerhed. Det kan være, at det ikke kan overskue de andres leg, og at den virker voldsom.

Det kan også være, at barnet ikke helt ved, hvordan det kommer i kontakt med de andre børn eller er bange for at blive afvist.

Du kan pejle dig ind på årsagerne ved at spørge ind til, hvilke lege barnet godt kan lide, og hvem det er sjovest at lege med. Hjælp derfra barnet med konkrete forslag til, hvad det kan sige og gøre.

Snak med børnehaven eller skolen om, hvordan de oplever barnet i hverdagen, og spørg dem om råd til nye kammerater, som barnet måske vil svinge godt med i legesituationer, både i og uden for institutionen.

“Min søn er ikke til vilde lege. Derfor har det været svært at være en del af drengegruppen.”

– Mille

Eksperten råder til at finde en fællesnævner 

Her kan løsningen igen være at finde fællesnævneren og de ting, man kan være sammen med sine kammerater om.

Sideløbende kan det være en god idé også at orientere sig i andre retninger og finde nye legekonstellationer, som barnet kan koble sig på.

Spørg barnet, hvilke lege han bedst kan lide, og find frem til de børn, der også er begejstrede for at tegne, bygge sandslotte eller spille brætspil (eller hvad det nu kan være), så han kan finde et fællesskab med dem, når den anden gruppe klatrer, kæmper og leger de vilde lege, han ikke bryder sig om.

Om eksperten

Camilla Carlsen Bechsgaard

  • Psykolog og forfatter.
  • Hun har blandt andet arbejdet som skolepsykolog og er i dag selvstændig terapeut med praksis i Odense.

Læs mere på: Psykologviden.dk