Guide: Hvilket legetøj udvikler dit barn hvornår og hvorfor?
Legetøj er ikke bare legetøj, og leg er ikke bare leg. Det er midler til dit barns læring, udvikling og glæde, hvis det altså er det rigtige. Men hvilket legetøj er bedst til hvad alder?
Man kan godt glemme det et sekund, når man orienterer sig på tværs af børneværelset eller spejder ud over farveorgiet af legesager, der ligger spredt ud over stuegulvet – at børns legetøj ikke bare er fis og ballade. Men det er det ikke. Børn lærer afsindigt meget gennem leg. Og med dét noteret bag øret, kan vi som forældre faktisk hjælpe vores børn til at lære og udvikle sig endnu bedre. Ved at opfordre til leg og tumle med dem, men også ved at stille legesager til rådighed, der er er spændende og udfordrende til hvert alderstrin, ifølge eksperter.
Leg giver kloge børn
– Vil man blive endnu bedre til at flette leg og læring sammen for sit barn, så er det vigtigste at forstå, at leg ér læring, siger Hans Henrik Knoop, lektor ved Danmarks Institut for Pædagogisk uddannelse og forfatter af ”Leg, læring og kreativitet – Hvorfor glade børn lærer mere”.
For især børn under to år, kan legen faktisk slet ikke placeres i en boks for sig selv.
– Livet ér en leg for de helt små. Det er også en leg selv at tage tøj på eller at hjælpe med at dække bord. De leger sig til alt, de lærer, og leg er i det hele taget alfa og omega for børns udvikling op gennem barndommen, siger Mette Vainer Wegloop, ergoterapeut, kranio sakral-terapeut og grundlægger af babygymnastik-konceptet, tumlastik.
Udviklende legetøj ses ikke af prisskiltet
Leg er altså meget andet end sjov og også meget andet end legetøj alene. Det kan både være skægge og fysiske tumlelege, hvor barnet nedlægger far-kilde-monster, klatrer og op og bruger sin fysisk, eller det kan være gode rollespilslege omkring legekøkkenet, spændende konstruktionslege med klodser, eller en god leg med nogle grene og en vandpyt ude i haven. Faktisk kan fantasifulde og initiativrige børn få meget læring ud af lege med de simpleste ting. Godt legetøj, der stimulerer dit barns udvikling, har derfor ikke nødvendigvis noget med prisen at gøre. Det billige eller helt gratis legetøj kan være mindst lige så godt som det dyre.
– En god tommelfingerregel er, at 90 % af legen er barnet, og 10 % er legetøjet. Man lærer hvert sekund gennem hele livet, men hvorvidt man lærer godt afhænger selvfølgelig også af de redskaber, man har til rådighed. Og legetøj er blandt børns redskaber for læring og er derfor bestemt ikke helt uvæsentligt, siger Hans Henrik Knoop.
Leg og udvikling: Match legetøj med barnets alder
Men der er forskel på, hvad barnet til hvad tid interesserer sig for af lege, og hvad der udfordrer det bedst og stimulerer læringen. Det kan man med fordel bruge som en rettesnor, når man skal finde den gode legetøjsgave til et barn, som også gerne må udvikle og udfordre barnet.
Læs også: Sådan taler du bedst med dit barn
Babylegetøj skal appellere til sanserne
– De første to år er sanse-handle-lege og funktionslege dominerende. Her udforsker barnet sin omverden og egen krop. Allerede før barnet fødes, oplever og lærer det med sanserne, og derfor vil sansning virke stimulerende for barnets nysgerrighed og adfærd fra dag ét, siger Hans Henrik Knoop.
Og når man lærer via kroppen og sanser, kan dét, der underholder, stimulerer og udvikler barnet, strengt taget være hvad som helt. Det behøver ikke engang at være decideret legetøj.
– De 0-1-årige kan få lige så meget ud af svingture og at blive gynget, som de kan af at undersøge en sutsko og et bordben og så af regulært babylegetøj, siger Mette Vainer Wegloop.
Godt og udviklende legetøj for 0-1-årige
Vil man alligevel gerne give gode gaver og legesager til en baby, kan man blandt andet gå efter legetøj, der har en variation i materialer og spændende farver, lyder rådet.
– Gå efter babylegetøj med materialer, der både er kolde og varme, bløde og rug, larmende og stille, som barnet kan udforske, siger Mette Vainer Wegloop.
Men også puttekasser, klodser og LEGO Duplo er spændende og lærerige at lege med, når barnet nærmer sig et års alderen, ligesom barnet elsker lege at give og tage.
– Det understøtter alt sammen barnets udvikling og forståelse af, at jeg er mig, og du er dig. At barnet ikke hænger sammen med byggeklodserne, og at de kan vælte og stables igen, siger Mette Vainer Wegloop.
Derudover er det både dejligt og udviklende for barnet at blive sunget for, fra det er helt lille. Faktisk allerede fra det ligger i maven. Mens barnet er baby, er det mest melodi, rytme og bevægelser, det nyder godt af, men i takt med at det bliver større, vil det også udvikle sig med dansen, fagterne og historierne i sangene, forklarer hun.
Læs også: Alt du skal vide om dit barns trampolin
Tumlingeleg er eksperimenterende og fantasifuld
Fra toårsalderen begynder barnet at lege parallellege og imitere, hvad både voksne og andre børn gør. Måske ser du pludselig barnet trøste bamse på samme måde, som du gør, når barnet er ked af det, eller du lægger mærke til, at de sidder tre vuggestuebørn på stribe og tilsyneladende leger samme leg, uden at de leger decideret sammen.
– Parallellegen er en videreudvikling af, at barnet finder endnu mere ud af, at det er et selvstændigt væsen. Tit vil barnet imitere de situationer, det ser i hverdagen, så bamser, dukker og legemad kan være ret spændende på det her tidspunkt, siger Mette Vainer Wegloop.
I løbet af barnets andet år bliver rollelege og ”som-om-lege” også noget, der optager det. Du har sikkert observeret en tumling lege, at en sten kan flyve, at sandet i spanden er en kage, eller at en pind var en magisk skyder. Den slags lege begynder børn typisk at lege fra halvandetårs-alderen. Men også funktionslege optager barnet, fra det er omkring to år, forklarer Hans Henrik Knoop:
– Her undersøger barnet, hvad ting kan, og hvad barnet selv kan med ting. De hopper og kravler og klatrer og løber og triller med bolde og kaster med ting. Eller samler puslespil eller putter træklodser i bestemte former i de rette huller i en puttekasse, siger han.
Tumlinge og børnehavebørn elsker at bygge
– Fra tre års-alderen udvikler børns fantasi og finmotorik sig gevaldigt, og det begynder blandt andet at være sjovt at klæde sig ud som nogle helt andre end dem selv, siger Mette Vainer Wegloop.
Ud over rollelege, som at klæde sig ud, bliver konstruktionslege også interessante, og de kan tage udgangspunkt i mange forskellige ting.
– Det kan være klodser, ler, papmache eller sand. Og børn bruger ofte det, de har bygget, i rollelegene bagefter, siger Hans Henrik Knoop.
Men der sker også motoriske kvantespring, når man runder de tre år, og det har ligeledes betydning for, hvilke legesager, der er sjove og lærerige, forklarer Mette Vainer Wegloop:
– Treårige har langt større kontrol over deres kroppe, og de nyder at gå, løbe, klatre, hoppe og springe, og en stor del af deres leg og læring ligger også i at spille fodbold og løbe på løbehjul og den slags, siger hun.
Læs også: Klumme: Hvad er der blevet af børn, der stjæler æbler og kravler i træer?
Børnehavebørn leger virkelighed
Fra barnet er fire-fem år, begynder det at forstå forskellen mellem fantasi og virkelighed bedre, og virkeligheden inspirerer til lege. Derfor kan legeremedier, der kan bruges til at lege virkelighed, være rigtig spændende.
– Børn begynder at kopiere, hvad de ser i hjemmet mere. For pigerne kan det blive interessant at lege med dukkehus i timevis, og legen handler allermest om at opbygge rammerne for legen og skabe et hus, som ligner et rigtigt hjem, siger Mette Vainer Wegloop.
Der begynder også at være større forskel mellem kønnene. Pigerne er lidt foran drengene i denne alder, og drenge er tit stadig optagede af at lege mere fantasifulde lege med sværd for eksempel.
– Drengene er cirka et halvt år længere om at nå til samme stadie. For dem kan det tit komme til udtryk ved at bygge byer med togskinnerne eller lege kiosk, købmand eller cirkus. Og det gælder både piger og drenge, at lege begynder at strække sig over flere dage, siger Mette Vainer Wegloop.
Leg for små skolebørn: Regler kommer til
Ved skolealderen kommer der flere legeregler til repertoiret og begynder at få betydning for, hvad for lege og legetøj, der er både spændende og lærerigt for barnet at nørkle med.
– Her leger børn efter regler, som typisk er der i forvejen. For eksempel under gemmeleg og fangeleg, eller i spil med kort eller bolde. Des bedre børn forstår, hvordan reglerne virker, des bedre vil de også være til at forbedre dem, siger Henrik Knoop.
Desuden begynder børn i skolealderen også i højere grad at lege gruppelege, hvor barnet skal overskue større grupper og mere komplicerede regler og interaktion. For eksempel stikbold og rundbold, forklarer Mette Vainer Wegloop.
Det gode legetøj kan altså være mange forskellige ting, og dét der taler til udviklingen, afhænger af barnets alder og interesser. Alligevel er der nogle fifs til, hvad det bedste legetøj er.
Hvad gør et godt stykke legetøj?
Skal legetøj generelt være rigtig godt for barnets udvikling kræver det nemlig, at det rummer flere legemuligheder og appellerer til barnet på flere måder.
– Jo mere legetøj stimulerer barnet til kropslig aktivitet, initiativ og til fantasifuldhed, des bedre vil det typisk være for barnets udvikling. Legetøj, som ikke kræver andet af barnet, end at det trykker på en knap, er der sjældent megen læring forbundet med, forklarer Hans Henrik Knoop.
Men det meste legetøj har styrker og svagheder alt efter, hvordan det bruges, og det kan man som forældre også hjælpe med at anspore, forklarer han:
– Konstruktionslegetøj kan være fantasifremmende, hvis det lægger op til, at børnene selv finder på noget at bygge, mens dét at bygge efter en opskrift godt kan stå i vejen for, at man selv når frem til at blive kreativ, siger han.
På samme måde kan Ipad og computer være god hjernegymnastik, men på andre områder en hæmsko.
– En iPad vil ofte være decideret hæmmende for små børns kropslige udvikling, fordi de ikke behøver andet end at flytte en finger for at få spændende oplevelser. Og sociale færdigheder i at aflæse kropssprog og mimik eller holde øjenkontakt er heller ikke noget, man automatisk bliver god til af at bruge en computer, siger Hans Henrik Knoop.