Pædagoger ved ikke nok om børns seksualitet
Pædagogerne i dit barns vuggestue eller børnehave er ikke uddannede til at håndtere børns naturlige kropslige adfærd. Det giver unødig frygt og kropsforskrækkelse, mener eksperter.
Når ungerne i børnehaven leger numseleg eller doktor, giver det hurtigt rødmen og løftede pegefingre hos de voksne. Pædagogerne ved nemlig ikke nok om børns seksualitet, mener flere eksperter.
– Emnet er stort set fraværende på pædagoguddannelserne, i forskningen og ude i institutionerne. Det er noget, de færreste institutioner tænker aktivt ind i deres pædagogik, medmindre det handler om at indføre kluntede restriktioner for at beskytte børnene mod overgreb – eller snarere: de ansatte mod pædofilianklager, siger Christian Graugaard, læge og professor i almen seksualitet ved Aalborg Universitet til Vores Børn.
Indtil nu er pædagogstuderende på landets seminarier ikke blevet undervist i emnet, og først i år er viden om ’køn, seksualitet og mangfoldighed’ blevet en del af den obligatoriske undervisning. Dermed går der tre år, før nyudklækkede pædagoger har pensumviden om børns seksualitet.
Læge og professor Christian Graugaard mener, at vi trænger til mere åbenhed og oplysning, og at vi bør gøre en aktiv indsats for at blive klogere på børns seksualitet.
– Jeg så gerne, at pædagogerne trådte i karakter og igangsatte en åben og nysgerrig faglig debat om børneseksualitet. Og at de havde mod til at inddrage forældrene, for eksempel ved at afholde temamøder eller nedsætte arbejdsgrupper om emnet. Det ville sende et enormt stærkt signal, hvis krop, nøgenhed og lyst indgik på en naturlig måde i daginstitutionernes hverdag, siger han.
Det ønske er talsmand for pædagoguddannelserne og direktør i VIA University College Erik Hygum med på. Han mener dog, at en tøven over for børns seksualitet i vuggestuer og børnehaver til dels skyldes, at pædagogerne er usikre på, hvordan forældrene vil reagere.
LÆS OGSÅ: Numseleg – det er helt naturligt!
Ifølge Erik Hygum har man undervist i børns seksualitet på individuelt plan på de forskellige seminarier, men han medgiver, at pædagogerne i fremtiden bør udstyres med en dybere viden.
– I den nye uddannelse prøver vi at forholde os til det her og give en langt bredere forståelse af, hvad børneseksualitet er – også i forhold til voksenseksualitet. Vi vil tage fat på det på en ordentlig måde og klæde pædagogerne på til det.
Giver usikre børn
Konsekvensen af pædagogernes uvidenhed er, at børn kan få et forskruet forhold til deres krop og ikke lærer at stole på andre, mener læge og professor Christian Graugaard.
– Børn, som er usikre på sig selv og deres krop, har sværere ved at passe på sig selv. Paradoksalt nok kommer vi i vores iver efter at beskytte børnene til at spænde ben for dem, siger han og fortsætter:
– Siden min egen barndom i 1970’erne er vi blevet dårligere og dårligere til at anerkende den seksuelle dimension af børns udvikling. Det er blevet en tillært remse, at børn har en seksualitet, men i praksis ved vi ikke rigtig, hvad den går ud på, og hvordan vi støtter den. Da jeg var barn, fik vi læst højt af ‘Elle-belle-bolle bogen’, og om sommeren løb vi nøgne omkring. I dag er der langt mellem de gode seksualpædagogiske børnebøger, og nøgne børn er ikke længere velsete i det offentlige rum.
Hvad mener du? Kom med til gratis debatarrangement om børn, nøgenhed og grænser på mandag
LÆS OGSÅ: Se min tissekone, mor!
LÆS OGSÅ: Debat: Må vi vise billeder af vores børn på nettet?
LÆS OGSÅ: Er dit barn på vej i puberteten?