Skole

Faktaboks

Janne Clevin har været lærer i folkeskolen i mere end 30 år og er, som datter af alle tiders børneven, Jørgen Clevin, ud af en børneglad familie.

Har du et spørgsmål om dit barns skole? Spørg Janne Clevin, som har været folkeskolelærer i over 30 år. Hun er ud af en børneglad familie som datter af alle tiders børneven, Jørgen Clevin. Send dit spørgsmål til skole@juniormag.dk

Faktaboks

Er din søn gået i stå med læsningen??Er du i tvivl om, hvilken skole du skal vælge til din datter? Har du spørgsmål til skole-hjem-samarbejde? Eller vil du vide mere om reglerne for ferie uden for skoleferierne?

Har du spørgsmål om dit barns skolegang, så skriv til lærer Janne Clevin på skole@juniormag.dk

OBS! Juniors redaktion udvælger hver måned spørgsmål til besvarelse. Eksperten svarer altså IKKE på alle spørgsmål, men kun de udvalgte.

Brevkasse spørgsmål: Hvad skyldes spejlvendte bogstaver?

Hej Janne Clevin,

Jeg har en datter på 7 år (1. klasse), som skal have en del hjælp i dansk. Hun bytter stadig om på b og d. Hun får vendt bogstaverne spejlvendt. Og har svært ved at genkende ord, som hun lige har læst på linien ovenover. Jeg tænker, om det kan have en sammenhæng med, at hun først valgte, hvilken hånd hun for eksempel skriver med, i starten af første klasse. Jeg mener at have læst noget om det…

Med venlig hilsen

Berit

Kære berit,

Hvis din bekymring om din datters bogstavombytning går på, om hun er ordblind, er følgende citat taget fra ordblindeinstituttets hjemmeside:

”Det er en gammel, men delvis forkert opfattelse, at ordblinde har svært ved at kende forskel på højre og venstre. Og mange forældre bliver bekymrede, når deres barn i 1. klasse spejlvender bogstaverne eller bytter rundt på bogstaverne i ord. Mange undersøgelser har vist, at ordblinde er lige så gode som andre til at opfatte retning, f.eks. når de skal tegne abstrakte figurer af. Derimod er der det rigtige i den traditionelle opfattelse, at nogle ordblinde har svært ved at huske navnene på retningerne. De kan blive usikre på, til hvilken side højre er, men de er ikke i tvivl om, i hvilken side af vejen de skal køre. Tilsvarende er nogle ordblinde børn lang tid om at lære navnene på abstrakte begreber såsom ugedage og måneder. Er der ordblinde i jeres familie, skal du være mere opmærksom, for så kan din datter have arvet sine problemer, og du er muligvis stødt på flere af følgende problemer:

Vanskeligheder med at lære alfabetet og oversætte bogstav til lyd og bogstavfølger til ord.

Vanskeligheder med hurtigt at genkende ord i læsning.

Vanskeligheder med stavning.

Vanskeligheder med at lære tabeller og løse matematikopgaver.

Men hvis din datter blot er lidt konfus i øjeblikket, kan du selv træne hende i forskellen på b og d. Jeg plejer gerne at præsentere denne huskeregel for mine elever:

Er eleven højrehåndet – vender b’et mod bedste hånd og d’et mod dårligste hånd. Er eleven venstrehåndet – vender b’et mod den bøvlede hånd og d’et mod den dejlige hånd. Prøv den.

Venlig hilsen

Janne Clevin

Hvert 3. barn føler sig uden for i skolen

Ny undersøgelse fra børnerådet viser, at 33 procent af danske skolebørn oplever, at de i perioder er nødt til at være en anden end den, de er. Over 25 procent føler sig ofte anderledes fra resten af klassen.

Børnerådets netop offenliggjorte rapport ’Forskelligheder og Fællesskab’ bygger på en undersøgelse af 1.100 elever i 6. klasse fordelt over hele landet. Undersøgelsen sætter fokus på, hvordan børn oplever forskelligheder og fællesskab, og den viser, at der er store udfordringer ved at være barn i 6. klasse.

Undersøgelsen peger for eksempel på, at det kan være svært at være del af et fællesskab. 11 procent af de adspurgte elever har på fornemmelsen, at en stor del af deres klassekammerater ikke er med i fællesskaber i frikvartererne. En tilsvarende andel oplever selv, at de ikke er med i nogle grupper i klassen. Børnerådets formand, Charlotte Guldberg, udtaler: ”undersøgelsen viser, at alt for mange børn føler sig uden for i skolen. Derfor skal de voksne omkring eleverne være bedre til at hjælpe børnene med at etablere inkluderende fællesskaber. Børnene skal opleve, at det er i orden at være anderledes. Vi har et fælles ansvar for, at alle børn føler sig velkomne i skolen uafhængig af hudfarve, højde eller tøjvalg. Det er vigtigt, hvis skolen skal være et rart sted at være.”

Rapporten ’Forskelligheder og fællesskab’ er gratis og kan bestilles eller downloades via børnerådets hjemmeside på www.brd.dk

Kilde: børnerådet

Vidste du..

? At fire ud af ti skoleledere i løbet af sidste skoleår har modtaget børn, som de tidligere ville have afvist? Efter der sidste år kom nye regler på området, kan skolelederne kun afvise børn fra andre skoledistrikter, hvis de ikke har plads til en ekstra elev.

Kilde: berlingske.dk

Har du et spørgsmål vedrørende jeres barns skolegang? Skriv til: Junior, Oxygen Magasiner A/S, Postbox 865, 2400 København NV Eller mail til: skole@juniormag.dk. Besvarede spørgsmål bringes i Junior, evt. anonymt.