Sofie Bay

Da Sofies søn købte en bamse til 500 kroner, lærte han en vigtig lektie: ”Jeg måtte bide mig selv i tungen”

”Det blev den største penge-læring for ham nogensinde,” siger Sofie Bay, som sammen med sin mand går meget op i at give sine børn en god forståelse af økonomi, som også vil komme dem til gavn senere i livet.

Til at begynde med var Sofie Bay egentlig ikke så glad for idéen om at give sine børn lommepenge.

”Der var noget inde i mig, der strittede ved tanken. Det lød ikke rigtigt i mine ører, at nogen i familien skulle have penge for at tage af bordet, mens andre skal gøre det gratis,” fortæller Sofie Bay, som

Til daglig er Sofie Bay medstifter af Pengero.dk, som hjælper andre med at skabe struktur i deres økonomi, og i forbindelse med sit arbejde har hun dykket ned i meget forskning, der handler om, hvad lommepenge betyder for børns forhold til penge.

”Al forskning peger på, at de børn og unge, der får lommepenge, oftere får et fritidsjob og de unge, der har et fritidsjob, gennemfører oftere en ungdomsuddannelse end dem, der ikke gør. Alt det, er jeg klar over og har sat mig ind i – alligevel havde jeg en personlig modstand overfor, at nogle i min egen familie skulle få penge for at hjælpe til og være en del af fællesskabet derhjemme,” fortæller Sofie Bay.

Men en dag faldt hun over en model for lommepenge, som beskrev, hvordan børn skal have lommepenge uden at skulle arbejde for det.

”Mine børn var forholdsvis små, da vi begyndte på lommepenge, og det var vigtigt for mig, at de ikke ville forbinde det med at hjælpe til med at få penge. Og derfor blev det denne model vi kastede os ud i. Fast hver uge fik børnene simpelthen bare penge på hånden for at lære at bruge penge. Man ved nemlig fra forskning, at børn har godt af at gøre sig sine egne erfaringer med penge”, fortæller Sofie Bay.

Den største læring

Og netop dét at lære af egne erfaringer er noget, som Sofie Bays 6-årige søn (hvor gammel var han i dette tilfælde?) fik meget ud af, da han forelskede sig i et stykke legetøj, som kostede mere end hans mor ville have foretrukket.

”Min søn havde fået julepenge af sin oldemor, der havde givet alt for mange penge til et alt for lille barn. Og jeg måtte bare bide mig selv i tungen, da han stod og købte en eller anden bamse til 500 kroner,” siger Sofie Bay.

”Jeg havde så meget lyst til at sige – og jeg prøvede også, vil jeg indrømme – at ”er du nu sikker på, at den bamse også er sjov om noget tid?” og ”er der ikke noget andet, der er mere fedt?,” men han var iskold. Det var bare den bamse, han ville have, så den købte han.”

Ifølge Sofie Bay blev det den største læring for ham nogensinde at bruge de penge, og det er blevet omdrejningspunkt for mange gode pengesamtaler.

”Præcis to uger efter var han skuffet over, hvad den dér bamse kunne, og så vil han af med den. Først så prøver han at sælge den til sin lillesøster. Der går det op for ham at brugt-bamsemarkedet virkelig er skidt. Så ville han have, at vi skulle sælge den på Den Blå Avis, hvor markedet heller ikke var godt. Og vi forklarede ham, at så ville han skulle ned på 100 kroner, hvis han skulle kunne sælge den, og det blev en ekstra øjenåbner for ham, at ting kan miste så meget værdi, når man skal videresælge det.”

Lommekassen og målkassen

Sofie Bay kunne hurtigt se, hvordan det havde stor betydning for hendes søns opfattelse af penge, at han selv lærte at administrere dem.

Men hun så også et behov for at give sine børn yderligere indsigt i, hvordan penge kan have værdi både i dag og på længere sigt.

”Jeg traf også en beslutning, der hed, at når de får penge kun for at øve sig i at have penge, så ville jeg bestemme strukturen," siger hun og fortsætter:

”Så hver gang, de fik lommepenge, så fik de f.eks. 10 kr. eller 20 kr. afhængig af deres alder. Og derfra skulle halvdelen over i en kasse, der hedder ”På lommen,” som de kan bruge til sjove ting her og nu. Den anden halvdel skulle over i en kasse, hvor de havde sat sig et konkret mål.”

Når Sofie Bays børn i dag får f.eks. julepenge på hånden, er det helt naturligt for dem at dele pengene op på denne måde.

”De gør det bare af sig selv. Og det er den bedste gave, jeg har givet dem, at de har den her struktur at læne sig ind i. At de har fået erfaring med, at det er muligt at fyre penge af på noget dejligt nede i Brugsen allerede i dag, samtidig med, at de også kommer til at få råd til de ting, de ægte drømmer om.”