Motorikken

Styrk motorikken hos baby og tumling

Det kræver hverken en gymnastiksal eller komplicerede instrukser at hjælpe dit barn til en god motorik. Fysioterapeuten, babymotoriklæreren og gymnastikinstruktøren guider dig her til, hvordan du bedst styrker minis motorik.

Motorik er vigtigt fra dit barn og du kan hjælpe den på vej, fra barnet er helt spæd. Se, hvilke øvelser der passer til dit barns alder.

0-6 måneder: Træn hoved-bøfferne, baby

Motorik: “Jeg troede, Ida var i gang med magtkampe”Motorik: Få en sund balance

6-12 måneder: Bassen bliver mobil

Tjek dit barns motorik

1-2 år: Pavestolt og sikker til bens

Sådan styrker du babys motorik

2-4 år: Gymnastik og leg hitter

Hold på hat og briller, for nu er der for alvor gang i den. Din livlige lille varyl er sikkert ellevild med at springe omkring og lave rav i den! Kolbøtter, hop i sofaen og sanglege som “Åh, boogie, woogie woogie” og “Jeg gik mig over sø og land” er stensikre hits, der alle styrker motorikken.

Det bedste, du kan gøre for at stimulere dit barns motorik i denne alder, er at inspirere barnet til at bevæge sig i dagligdagen. Det fortæller gymnastikinstruktør og fysioterapeut Tine Munk Ramskov, mor til tre og medforfatter til DGI-hæftet Gymnastik på hjemmebane.

– Det gælder om at inspirere dit barn til at bruge kroppen, lege og have det sjovt – og når du har en stor tumling eller et børnehavebarn, er det hele kroppen, der skal i sving, siger hun og tilføjer:

– Der er ikke noget rigtigt eller forkert – det handler simpelthen om bevægelsesglæde!

Ifølge Tine Munk Ramskov er det let at skabe bevægelsesglæde hos dit børnehavebarn eller store vuggestuebarn, for børn motiverer sig selv naturligt.

– Se mulighederne i de rammer, der er! Dit barn kan gå baglæns balancegang mellem sofaen og sofabordet eller gå på line på kanten af gulvtæppet. Har I skakternet køkkengulv, kan I lege, at I kun må gå på de sorte felter. Kun fantasien sætte grænser, siger Tine Munk Ramskov.

Du kan også foreslå nogle sjove gymnastikbevægelser, finde et godt sted i stuen og hjælpe med at flytte en stol, hvis I vil have mere plads til at udfolde jer fysisk. For eksempel kan I lægge jer udstrakt på gulvet med armene strakte over hovedet og rulle af sted som træstammer. Prøv at holde fødderne samlet. Som dit barn vokser, kan I udvide bevægelsen ved først at fælde træet og falde, inden I ruller. Ved at lave ‘træstammen’ styrker dit barn blandt andet rotationsevnen.

– Når dit barn står på ét ben eller hopper omkring på stuegulvet, så ros derudaf! “Sig ‘nej, hvor ser det spændende ud, som du leger’, og grin med, når dit barn hopper, danser og hinker,” siger Tine Munk Ramskov.

Allerbedst er det, hvis du selv deltager i legen, når du har mulighed for det. Sæt noget god musik på, og vælg på skift, hvordan I skal bevæge jer. Det er sjovt at få mor med på at rulle som en træstamme og hoppe som en sprællemand – eller få hende til at finde på helt nye bevægelser, der stimulerer til opfindsomhed og kreativitet.

I modsætning til os voksne, der hurtigt kan begynde at kede os, hvis vi laver den samme bevægelse flere gange i træk, så elsker børn i to-fire-års-alderen gentagelser. Så fortvivl ikke, hvis barnet insisterer på, at I skal hoppe som en frø igen og igen … og igen. Det har sin logiske forklaring.

– Det er, fordi dit barn arbejder på noget, som hun netop har fanget. Det bedste, du kan gøre, er derfor at lade dit barn blive i glæden ved den samme bevægelse i stedet for at haste videre med en ny, forklarer gymnastikinstruktøren.

Tine Munk Ramskov opfordrer desuden til, at du iagttager dit barn, når det laver den samme bevægelse. Børn giver nemlig hele tiden sig selv nye udfordringer, så for hver gang dit barn laver en bevægelse, bliver den nuanceret.

– Måske ser det ud, som om dit barn laver det samme hop hver gang, men sandsynligvis finder hun nye udfordringer i sit hop, for eksempel at lande blødere, hoppe højere, eller på ét ben, forklarer hun.

Det er også rigtig fint, at du kommer med forslag til, hvordan en bevægelse kan nuanceres. Drejer dit barn rundt som propellen på en helikopter, så kan du for eksempel sige ‘wow, skat, det ser ud, som om det er sjovt at snurre rundt! Kan du også dreje den anden vej?’

Kilde: Tine Munk Ramskov, medforfatter til Gymnastik på hjemmebane.