Er din vildbasse ikke meget for at sidde stille? Har dit stille barn svært ved at få munden på gled? Tag det roligt. Børn har mange intelligenser – en af dem er den kropslige, en anden er den personlige, og de er lige så vigtige som alle de andre.
Af: Birgitte Muldbjerg, Vores Børn Junior, Maj 2012 Foto: Colourbox
Der var engang, hvor børn var enten dumme eller kloge – eller lå et eller andet sted midtimellem. Sådan er det ikke længere.
Selv om dit barn måske har svært ved noget af det, der normalt opfattes som ‘klogt’ – bogstaver og tal, for eksempel – er hun sikkert et geni på andre områder.
De forskellige typer intelligens skal dog ikke bruges til at tilrettelægge livet for vores børn, så vi bliver deres små karrierevejledere.
Fyldt med muligheder
Derimod kan et smugkig på intelligenstyperne hjælpe dig til at få øje på, hvilke mange muligheder der åbner sig for dit barn, og hvordan han eller hun kan få et godt liv.
EN EKSTRA - DEN LEGENDE INTELLIGENS
En dansk pædagog, James Findlay, har udviklet endnu en intelligens, som han mener bør optages i Howard Gardners selskab af intelligenser. Det er den ikke blevet endnu, men det giver mening at betragte både dig selv og dit barn ud fra den legende intelligens.
SÅDAN ER DIT BARN
En person med en udpræget legende intelligens har masser af energi, passer ind i de fleste sociale sammenhænge, er kreativ og ikke-dominerende, men har sine egne meninger, er positiv, har empati, trives ikke med andres regler og systemer og er uafhængig, loyal og fleksibel. Og så elsker han at lege – med ting og med sproget. Kilde: Playfoundation.com.
gallery9billeder
2. LOGISK-MATEMATISK INTELLIGENS
SÅDAN ER DIT BARN
Hun stiller mange logiske spørgsmål a la ‘hvordan skinner månen?’ og ‘hvor går de voksne hen, når de går på arbejde?’. Hun har god sans for tal og mønstre, hun har det med at sætte ting og sager i system og kan godt lide at forsøge at bruge legesagerne på en anden måde, end de er beregnet til, og på den måde udfordre sig selv.
HVIS DIT BARN ER KNAP SÅ LOGISK-MATEMATISK
Træn den logisk-matematiske tankegang ved at tælle og regne sammen med dit barn. Udforder hende ved at spørge ‘hvad skal vi gøre ved det?’, når et problem maser sig på. Vis hende, at man ikke behøver at gøre tingene på samme måde hver gang.
gallery9billeder
3. MUSISK INTELLIGENS
SÅDAN ER DIT BARN
Han er en ørn til at lære og huske sange og bruger måske meget tid med enten at høre musik eller synge eller nynne selv. Et barn, der er musisk kloge, har også en udpræget rytmesans og en god timing og har det med at være en menneskelig rytmeboks, der trommer med hænderne på bordet eller laver lyde med munden.
HVIS DIT BARN ER KNAP SÅ MUSISK
Træn den musikalske intelligens ved at synge og spille sammen med dit barn, og lad ham lytte til musik – både når I skal slappe af, og når I er aktive. Giv ham et instrument, der er overkommeligt, for eksempel et keyboard eller en mundharmonika, og vis ham, hvordan man spiller.
gallery9billeder
8. NATURALISTISK INTELLIGENS
SÅDAN ER DIT BARN
Dit barn er meget optaget af naturen, hun tager ansvar for dyr og planter og forstår umiddelbart den sammenhæng, naturen er. Hun er desuden god til at forstå og forudsige ‘spillets regler’, både i naturen og i for eksempel sport. Hun sætter ting i system og er god til at identificere sig og organisere, for eksempel når hun leger med dyr, dukker og bamser.
HVIS DIT BARN ER KNAP SÅ NATURALISTISK
Træn den naturalistiske intelligens ved at tage dit barn med ud i naturen. Lær hende, at alt hænger sammen, at dyr og planter eksempelvis ikke kan klare sig uden hinanden. Men også at vi er afhængige af ilt fra luften, og hvad vi bruger maden og det, vi drikker, til. Forklar hende om reglerne i den sport, du dyrker, og prøv dem af sammen med hende.
gallery9billeder
6. PERSONLIG INTELLIGENS
SÅDAN ER DIT BARN
Dit barn har brug for at være sig selv og trives med at lege alene. Hun er god til at forstå sig selv og er bevidst om, hvad hun føler, men også om, hvordan andre kan føle. Hun tænker meget over ting, der sker, og har behov for at trække sig tilbage en gang imellem. Hun er god til at motivere sig selv og til at koncentrere sig, men kan bedst lide at sætte sit eget tempo.
HVIS DIT BARN ER KNAP SÅ PERSONLIG INTELLIGENT
Træn den personlige intelligens ved at give dit barn opgaver, som hun skal klare selv – men vær klar til at træde til, hvis alene-rummet bliver for meget for hende. Spørg til, hvad hun føler, og hvad hun tror, at andre føler. Hvis hun har svært ved at koncentrere sig, så vælg aktiviteter, som hun i forvejen kan lide og er tryg ved.
gallery9billeder
4. RUMLIG-VISUEL INTELLIGENS
SÅDAN ER DIT BARN
Dit barn er vild med lego, træklodser, kuglebaner og så videre – alt, hvad man kan bygge og skabe med. Hun tegner meget og ser og fortæller i billeder. Hun har en god retningssans og kan lide at lave opgaver med labyrinter og gåder, og hun er god til at bruge sin fantasi, når hun skal forestille sig, hvordan noget kan se ud og for eksempel tegnes. Lidt ældre børn med rumlig-visuel intelligens har tendens til at dagdrømme og er gode til at fornemme og leve med, at livet omkring dem forandrer sig.
HVIS DIT BARN ER KNAP SÅ RUMLIG-VISUEL
Træn den rumlig-visuelle intelligens ved at bygge, for eksempel med klodser, sammen med junior. Vis hende, hvordan man bruger dem, at man kan skabe forskellige ting af de samme klodser. Hvis hun har svært ved at komme i gang med en tegning eller altid tegner det samme, så hjælp på vej ved at vise det på din egen tegning. Du kan også afprøve hendes forestillingsevne ved at stille spørgsmål, der udfordrer hendes fantasi.
gallery9billeder
7. SOCIAL INTELLIGENS
SÅDAN ER DIT BARN
Dit barn har mange forskellige venner og er generelt god til at lege med mange på en gang. Han taler meget og søger andres selskab. Han er god til at kommunikere og organisere andre i leg. Han er det modsatte af en enspænder, der helst vil klare tingene alene, og træffer mange af sine valg og beslutninger ved at se på andre, og hvad de gør.
HVIS DIT BARN ER KNAP SÅ SOCIAL
Træn den sociale intelligens ved at lade dit barn lege med mange forskellige venner og veninder, og vær der, så du kan træde til, hvis han kommer ud i sociale udfordringer, han ikke selv kan klare. Fortæl, hvad du selv føler, og tal med ham om, at man kan lære meget af at se på, hvordan andre gør.
gallery9billeder
1. SPROGLIG INTELLIGENS
SÅDAN ER DIT BARN
Dit barn er super god til at formulere og udtrykke sig. Han fortæller historier og elsker at høre andre, for eksempel dig, fortælle. Han smager på ordene og begynder også efterhånden at bruge dem i utraditionelle sammenhænge, hvor de ikke nødvendigvis giver mening for andre. Han elsker at rime og lytter for eksempel til teksterne, når han hører eller synger sange. Han er god til at huske navne og sangtekster.
HVIS DIT BARN ER KNAP SÅ SPROGLIG
Træn det sproglige ved at læse højt for barnet – både historie og vers. Fortæl om teksten, når I synger sange, lav masser af sjove ordspil, og hjælp ham med at lave skægge rim og remser.
gallery9billeder
5. KROPSLIG INTELLIGENS
SÅDAN ER DIT BARN
Din krudtugle er aktiv, elsker at danse, spille bold og slå kolbøtter og er i det hele taget glad for at røre sig. Han elsker at spille teater og arrangere fysiske lege og kan lide at udfordre kroppen ved at stå på hænder eller kigge på sig selv i spejlet, mens han hopper eller danser. Han vil gerne have ting i hænderne, røre ved dem, og elsker at kreere med hænderne, for eksempel figurer af modellervoks, eller at snitte i en pind.
HVIS DIT BARN ER KNAP SÅ KROPSLIG
Træn den kropslige intelligens ved at være fysisk aktiv sammen med dit barn. Giv ham succesoplevelser ved at lære ham ting, som han ikke troede, han kunne – stå på hænder, slå vejrmøller, hoppe på et ben. Når du viser ham nye ting, kan du lade ham røre ved dem, for eksempel frøen, der springer rundt i græsset.
(9 billeder)
Faktaboks
GARDNERS INTELLIGENSTEORI
Den amerikanske psykolog Howard Gardners teori er, at alles, såvel børns som voksnes, intelligens kan deles ud på otte temaer, hvor man kan være svag, stærk eller midtimellem. Nogle er stærke på flere områder, andre har blot en eller to intelligenser, der peaker. Men alle har noget, de er stærke i.
Gardner mener, at man får mest ud af livet ved at have et godt niveau på alle intelligenser; man skal ikke være god til det hele, men man bliver et mere helstøbt menneske, hvis man er nogenlunde stærk på alle områder. Derfor er der god mening i at styrke de intelligenser, man ikke er så stærk i.
Teorien arbejdede oprindeligt med syv intelligenser. Siden er der kommet en ottende til: den naturalistiske intelligens.Måske har hun en særlig evne til at se, hvad andre er gode til – en form for intelligens, som gode ledere har. Måske er hun god til at forestille sig nye mønstre, når hun tegner – en måde at være klog på, som dygtige designere og grafikere gør brug af.
Manden, der for alvor lukkede op for posen af forskellige intelligenser, hedder Howard Gardner.
Han er en amerikansk psykolog, der i begyndelsen af 80’erne foreslog at se på begrebet intelligens på en ny og bredere måde.
Før var intelligens lig med IQ og ikke ret meget andet, men siden Gardner introducerede sit syn på intelligens, er teorien blevet mere og mere anerkendt og er nu efterhånden integreret i flere skolers og institutioners måde at arbejde på.
Har du fået lyst til at blive klogere på, hvordan du selv er (mest) klog, kan du tage testen her!
Annonse
Testen er lavet ud fra Howard Gardners oprindelige syv intelligenser og er beregnet til voksne.
Kilder: Playfoundation.com, Howardgardner.com, Pz.harvard.edu/pis/HG.htm, Emu, Danmarks Undervisningsportal og Anne Maj Nielsen, cand.psych. og lektor på Institut for læring ved Aarhus Universitet.