Dyt-dyt, her kommer jeg. Hvilke gåbiler er sikrest at trille rundt med, og hvilke er nemmest at styre, når de små ben stadig er lidt usikre? Mødregruppens halvandetårige har testet gåbiler.
Af: Sanne-Maria Bjerno Jakobsen og Sofie Winther Askgaard Foto: Maria sattrup og PR
Med et knækker de koden. Fødderne i gulvet. Og skub. Det går rent faktisk fremad. En gåbil er for mange børn det sted, hvor de for første gang oplever, hvordan de ved egen kraft kan opnå fart på fire hjul.
Det kan være en skøn oplevelse. Og samtidig er gåbilen god træning, når barnet selv kan stå og tage et par skridt uden støtte, fortæller Susanne Christensen, der er børnefysioterapeut på klinikken Din Børnekiropraktor.
– Gåbilen skal selvfølgelig ikke erstatte almindelig gang og løb, men når barnet er klar, kan hun få meget godt ud af at bruge en gåbil, siger hun.
Barnet kan bruge gåbilen til at træne forskellige måder at bruge kroppen på. Både ved at bruge benene skiftevis og ved at bruge benene symmetrisk.
– Når barnet skubber sig frem ved skiftevis brug af benene, træner hun gangmønsteret og krydsbevægelserne. Ligesom når barnet kravler. Hvis hun skubber sig frem symmetrisk og sætter begge ben i jorden foran og skubber dem bagud samtidig, bliver de lige bevægelser øvet, fortæller Susanne Christensen og understreger, at begge mønstre er vigtige at bruge.
Barnet skal være motorisk klar
Men hvad skal barnet så kunne, inden du indretter stuen til bilbane og køber en gåbil til den lille? Ifølge Susanne Christensen skal barnet motorisk være moden til at køre med en gåbil. Det vil sige, at barnet selvstændigt skal kunne stå og gå et par skridt. Samtidig skal fodens griberefleks være forsvundet, da barnet ellers ikke har fuld kontrol over foden. Griberefleksen er til stede fra fødslen og knapt et år frem, og den betyder, at barnet folder tæerne ind mod fodsålen, når sålen bliver berørt. Barnet har derfor svært ved at stå på flad fod, så længe griberefleksen stadig er der.
ALT FOR TUNG
EliteToys
F1-gåbilsracer i metal med indbygget båthorn, fra 1-3 år, 495 kr. på bilka.dk.
DESIGN
Smart sag, der skriger på høj fart. Når det altså lykkes at samle bilen – et kompliceret puslespil, der mangler en god manual. Og hov – tæt på skinner metallet mere af billigt blik end dyrt bling. Men ret lækker racer, der ser robust og rasende sej ud, synes de små.
1-2-3 KØR
Trods navnet er der ikke meget ræs over gåbilen. Den er for tung, hjulene er svære at få i omdrejninger, og rattet er så stramt, at det kræver en større søskende at slå et sving. Desværre er bilen så lav, at de større børn heller ikke kan køre på den. Men ekstra point for båthorn i rattet.
SIKKERHED
Hvis man får samlet raceren korrekt, virker den sikker nok. Men med alle de små dele, der skal sættes sammen, er vi bange for, at noget løsner sig og havner de forkerte steder. Og den der frække ‘hale’ bagpå? Smart, men skarp, og det gør ondt at falde ind i den.
PENGENE VÆRD?
Til pynt er den fin, men til fart og leg er den alt for tung og klodset. Vi er altså ikke solgt.
3 ud af 6 stjerner
(6 billeder)
Faktaboks
Tjek på sikkerheden?
Virker gåbilen stabil, så den ikke vælter med barnet i sædet?
Sidder skruer, hjuldele og andre smådele godt fast?
Er den CE-mærket, som alt legetøj, der bliver solgt i Danmark, skal være?
– Balanceevnen er også vigtig, og derfor skal man se efter, om barnet sidder lige på bilen og ikke hælder til den ene side. Hvis barnet hælder lidt, er det en god ide at hjælpe hende til at rette sig op, så hun ikke bliver fastholdt i et skævt bevægelsesmønster, forklarer Susanne Christensen.
Annonse
Og hvad med bilen?
Udover at barnet skal være klar, skal gåbilen også være den rigtige. Og her er størrelsen vigtig, lyder rådet fra
børnefysioterapeuten.
– Hvis barnet sidder med knæene over hoftehøjde, er bilen for lav. Det samme kan være tilfældet, hvis barnet slider skosnuderne, når hun kører på bilen. Så skal hun nemlig løfte benene højt for at få dem frem igen efter et skub bagud, siger hun.
Annonse
Bilen må dog ikke være så stor, at barnet ikke kan nå jorden med flad fod. Det er nemlig nødvendigt for at kunne bruge hele foden – og ikke kun tæerne – og for at bruge alle musklerne i benene og foden.
Endelig skal sikkerheden selvfølgelig også være på plads, og her er stabiliteten vigtig for en gåbil. Det fortæller
ingeniør og legetøjsekspert fra Sikkerhedsstyrelsen, Vibeke Bennetsen.
– Legetøjsvogne af den type, som har tre eller fire hjul med en parvis hjulafstand på over 15 cm, skal leve op til stabilitetskravet om, at den ikke tipper over eller vælter, når barnet sidder på den. Forældrene bør altså sikre sig, at den virker stabil, siger hun.
Derudover peger hun på, at der ikke må være små dele, barnet kan få løsnet og putte i munden, hvilket gælder for alt legetøj til børn under tre år. Og så minder hun forældrene om, at det er vigtigt at holde øje med barnet og ikke gå fra hende, mens hun leger med gåbilen.
Mødregruppen er sammensat af Vores Børn. Mødrene har forskellige uddannelser og jobs, nogle er førstegangsmødre, andre har flere børn. Alle tester alle produkter.
Øverst fra venstre: Mia og Storm, Tina og Hannah, Trine og Frida samt Maja og Vigga.
Nederst fra venstre: Pernille og Frederik, Stine og William samt Dorte og Jeppe.