Chanel-tasker er netop blevet endnu dyrere - her er årsagen
Prisen på luksus er netop steget.
Ikke fordi det var et greb i lommen at købe den klassiske Chanel Boy-taske før 9. april, men nu kræver det en endnu dybere indånding. Prisen stiger nemlig med 20 procent fra 23.130 kroner til cirka 27.756 kroner. Og den ærgerlige udvikling gælder også klassikere som taskerne '11.12' og '2.55'.
Og hvad skyldes det så? Well, vi kan bebrejde globaliseringen. Den betyder nemlig forbrugerne på de asiatiske markeder er store aftagere af europæiske luksusvarer – og netop tasker fra Chanel er i høj kurs. Det burde være en god nyhed for luksusproducenten, men den faldende kurs på euroen betyder, at det er langt billigere for de asiatiske forbrugere at shoppe luksus i Europa og via diverse mellemmænd og websites, frem for at gå hen i deres lokale luksus-stormagasin. Prisgabet har været oppe på hele 40 procent, og det er nu blevet for meget for det franske hovedkvarter, rapporterer Financial Times.
Avisen tilføjer, at Chanel langt fra er det eneste brand, som har måttet se i øjnene, at det ikke er muligt "at skjule" store prisforskelle forbrugerne, som også er blevet dygtiere . Derfor har man nu valgt at "prisjustere" nogle af de udødelige taskeklassikere til skade for de af os, som stadig holder liv i drømmen om at anskaffe sig en af slagsen.
Second hand-modeshoppen Trendsales var dog ikke sene til at melde den glade nyhed ud om, at prishoppet ikke gælder på de Chanel-tasker, som de forhandler. Så hvis du kan leve med, at din taske har hængt på en anden kvindes skulder, er det fortsat en mulighed.
Prisstignerne sker ifølge Chanel selv for at bevare brandets eksklusivitet, om det kommer til at skade salget vil vise sig, men unormalt er det ikke at hæve priserne, ifølge eksportchef i Dansk Mode & Textil Michael Hillmose.
"Det er almindelig procedure, at luksusbrands gør det for at holde en ensartet pris i hele verden. Men det er mere tydeligt, når luksusbrands gør det, fordi de har højere priser," siger han til Fashion Forum.