Miljøkommissær Connie Hedegaard har igennem kampagnen "A world you like – with a climate you like" mødtes med borgere og virksomheder ifem forskellige europæiske lande for at diskutere, hvordanbæredygtig mode kan gavne miljøet.
Det har netop kulmineret i et modeshow i Milano for at sætte fokus på, at en indsats for klimaet kan starte med, hvad vi hiver ned fra bøjlerne, og at klimavenlige valg kan være lige så lækre, som dem der belaster miljøet.
Vi bad Connie Hedegaard svare på tre hurtige spørgsmål om kampagnen:
Hvor meget betyder det reelt for miljøet, hvis vi køber bæredygtig mode – og hvad vil det egentlig sige?
"Bæredygtig mode er tøj, der er lavet på en måde, der mindsker skaderne på miljø eller mennesker. Og samtidig giver en fornuftig fortjeneste til producenten. Det kan man gøre på rigtig mange måder – f.eks. ved at genbruge materialer. Ét kilo genbrugt bomuld kan f.eks. spare op til 20.000 liter vand og 20 kilo CO2."
Batter det ikke først for alvor, hvis man får hovedparten af tøjproducenterne med på at producere bæredygtigt – og kan EU få indflydelse på det?
"Jo, det var også det helt klare budskab fra industrien. De store modehuse kan virkelig flytte noget i forhold til vores syn på, hvad der er trendy. Men i det store regnskab batter det selvfølgelig ikke meget, at de fremstiller 200 bæredygtige tasker og glemmer miljøet i forhold til alle deres tusindvis af andre produkter. Missionen er først for alvor fuldført, når man kan tage for givet, at det tøj man falder for i butikken, selvfølgelig er fremstillet 100% bæredygtigt."
I økonomiske krisetider, er det så ikke vigtigere at tænke på at få gang i forbrug og produktion frem for at få os til at gå i bæredygtigt tøj?
"Det er ikke et enten eller. Hvis vi gør det intelligent kan vi sagtens øge vækst og beskæftigelse og nedbringe CO2-udslippet samtidig. Hvis ikke vi får tacklet klimaudfordringen, kan f.eks. bomuld meget vel blive markant dyrere, fordi ustabilt vejr i stigende grad vil ødelægge høsten. Og det vil selvfølgelig kunne mærkes i tøjindustrien."
Om kampagnen
Grundlaget for kampagnen er et stort, uudnyttet potentiale til at nedbringe CO2-udledninger gennem adfærdsændringer. Ifølge forskning, som blev foretaget for Kommissionen, vil EU kunne nedbringe udledningerne med 8-9 % frem til 2020 – det svarer til 3 x Danmarks årlige udledninger - hvis alle europæere spiste sundt og tilpassede deres vaner på områder som fx transport og varmeforbrug.
Kampagnens formål er altså at præsentere eksisterende omkostningseffektive løsninger så vi kan nå EU's mål om at reducere drivhusgasemissionerne med 80-95 % inden 2050, men også at inspirere til at finde nye løsninger. Læs mere her.