12 gode råd til dig, der arbejder hjemmefra

12 gode råd til dig, der arbejder hjemmefra

Coronavirussen har lukket Danmark delvist ned, og derfor arbejder mange danskere i disse dage hjemmefra. Men hvordan gør man egentlig det bedst muligt på afstand af kollegaer og vante arbejdsrammer? Vi har samlet vores bedste bud på, hvordan man kan gøre en hjemmearbejdsdag lidt mere medgørlig, end den måske ellers ville have været...

Her på redaktionen er vi i disse dage – som mange andre danskere – blevet bedt om at arbejde hjemmefra, så vi i fællesskab kan bidrage til at bremse smitten af coronavirus.

Men hvordan arbejder man hjemmefra på en måde, der både er behagelig og produktiv? 

Det vil naturligvis variere fra person til person, men her på redaktionen har vi samlet vores bedste bud på ting, der kan gøre hjemmearbejdet lidt nemmere - og forhåbentlig også sjovere - i disse dage...

  1. Få styr på din ”livsline”: First things first: Få styr på din netforbindelse, så du nemt kan tilgå mails og videomøder. Sidstnævnte kan fx foregå over Skype eller Teams, afhængigt af præferencerne hos dig og din arbejdsplads. Det er ofte mere bøvlet at arbejde hjemmefra, fordi du fx er vant til at arbejde på en større skærm eller have to af slagsen, men frustrationen kan afhjælpes en hel del, hvis du har styr på adgangen til de vigtigste programmer og IT-systemer, som du er afhængig af i dit daglige arbejde. Derfor: Bliv gode venner med din IT-kyndig kollega over telefonen og få det hele til at spille hurtigst muligt.
  2. Pas på mikrofonen. Videomøder kan let blive kaotiske, fordi selv den mindste lyd kan blæses op og overdøve mødet, hvis mikrofonen opfanger de forkerte ting. Derfor: Få styr på din mikrofon i computeren eller telefonen, når du holder videomøde, så dine kollegaer ikke kan høre dine børn i baggrunden eller din frokost blive indtaget. Du kan eventuelt slukke den, når du primært skal lytte og ikke tale. 
  3. Gå i bad og tag “normalt” arbejdstøj på. Man kan nemt falde i hyggetøjsfælden og gå rundt i nattøj eller joggingbukser hele dagen, når man arbejder hjemme. Og selvom det er rart, er det ikke altid fordrende for produktivitet. Det er i hvert fald vores fornemmelse, at dagene lettere flyder sammen, hvis ikke man forsøger at markere ”arbejdstid” og ”hyggetid” som noget forskelligt – både fysisk og mentalt.
  4. Strukturér og kommunikér. Uanset om du arbejder bedst med post-its eller i Excelark, så er det en god idé at få struktur på hverdagen på hjemmekontoret, så du har overblik over dagens eller ugens vigtigste opgaver og kan tjekke dem af i takt med, at du får løst dem. Derudover kan det være en god idé at melde ud til kollegaer, at du er væk fra computeren i en særlig rum tid, hvis du fx skal fordybe dig i noget eller spiser frokost, så de ved, hvorfor du fx ikke svarer på mails i den periode.
  5. Ryd op omkring dig. Det er selvfølgelig meget individuelt, hvordan man arbejder bedst, men for os er det i hvert fald optimalt, hvis udsigten fra vores hjemmekontor er nogenlunde pænt og ryddeligt, så man ikke stresser over en stor opvask eller beskidt vasketøj i løbet af arbejdsdagen. Gør omgivelserne rene og hyggelige for dig selv, så du ikke overspringshandler eller bekymrer dig unødigt, mens du arbejder.
  6. Sluk for unødig støj. Er du en af dem, der i disse tider er helt ajour med Instagram og Ekstra Bladets gule breaking-bjælker? Så gør dig selv en tjeneste og indlæg pauser fra sociale medier og medier generelt i løbet af arbejdstiden. Ellers kan overspringshandlinger nemt komme i vejen for fordybelse og give samme oplevelse af, at fritid og arbejde flyder sammen.
  7. Hold pauser – og en god frokostpause. På en fysisk arbejdsplads er der mange naturlige pauser i løbet af en dag – fx ved kaffemaskinen eller ved printeren. Det sker sjældent naturligt på hjemmekontoret, særligt hvis man bor alene. Prøv derfor at få indlagt pauser, så din hjerne kan få et tiltrængt break i løbet af dagen og sæt fx tid af til en god frokost eller til en hjemmetræningsvideo i løbet af din dag.
  8. Giv plads til hinanden i hjemmet. Sørg for at afgrænse hjemmet så vidt muligt, så I gør plads til hinanden, hvis I bor flere under samme tag – særligt hvis der er små børn til stede, hvilket selvfølgelig gør opgaven mere vanskelig. Hvis man har pladsen til det, er det i vores erfaring mest optimalt at have hver sit arbejdsrum, så man ikke forstyrrer hinanden unødigt med Skypeopkald og telefonsamtaler med kollegaer, selvom det naturligvis er en svær øvelse i mange små hjem med tynde vægge.
  9. Luft ud! Frisk luft er vigtig for vores sundhed, og det bliver bestemt ikke mindre vigtigt, når man sidder indenfor hele dagen. Sørg for at lufte godt ud i hjemmet flere gange om dagen og skab gennemtræk engang imellem for at optimere dit indeklima.
  10. Få motion ind i din ugeplan. Når vi går glip af vores daglige gå- eller cykeltur på arbejde, er det ekstra vigtigt at få motion ind på anden vis for at holde kroppen og hjernen i gang på hjemmekontoret. Tjek fx vores hjemmetræningsprogrammer ud her og læg en plan for ugen, så du er sikker på at få den motion, din krop – og dit sind – har brug for.
  11. Hold fast i din fyraften. Grænserne har det med at flyde, når man arbejder hjemmefra, fordi det for nogen kan være svært at skelne mellem arbejdstid og fritid. Måske oplever du, at kollegaer sender mails og SMS’er efter fyraften og føler dig nødsaget til at svare? Der kan selvfølgelig være akutte tilfælde, hvor man må tage sig af arbejdsrelaterede opgaver uden for arbejdstiden, men ellers er det vigtigt at holde fast i, at man ikke skal være tilgængelig hele tiden, bare fordi man arbejder hjemme.
  12. Hyg dig når du har fri. Det er lettere sagt end gjort i disse tider, hvor mange sociale tilbud er lukket ned på grund af coronavirussen. Men prøv alligevel at forkæle dig selv lidt ekstra, når du har fri, så kontrasten mellem arbejde og fritis mærkes ekstra tydeligt - for det kan man sagtens gøre inden for hjemmets fire vægge. Hvis du mangler inspiration, så tjek vores liste med hyggelige aktiviteter for både enlige, par og familier her og her.

Kilder: USA Today, Vogue, Guardian.