Pernille Sandberg Bech, stifter og direktør i Goodtalks.

Iværksætter Pernille Sandberg Bech: ”Efter ét minut stod der to millioner kroner på kontoen”

En alternativ tilgang til at vækste virksomheden Goodtalks gjorde det muligt at fortsætte iværksætterrejsen for Pernille Sandberg Bech, som samtidig fik en lang række støttende ambassadører til sin mission i livet.

Hvorfor ikke lade brugerne få del i rejsen med at gøre Goodtalks endnu bedre? Sådan tænkte Pernille Sandberg Bech, da hun for tre år siden stod og manglede kapital for at føre sit hjertebarn, den digitale netværksplatform Goodtalks, som leverer inspiration og læring indenfor mental sundhed, sikkert igennem corona-tiden.

Hendes første tanke var den, der rammer de fleste iværksættere, nemlig at finde en eller flere investorer, men fordi Pernilles virksomhed stadig var forholdsvis ny, og fordi hun i andre iværksættersammenhænge havde hørt om problemer og skænderier mellem ejere og investorer, syntes hun, at det var for tidligt at bringe en økonomisk partner i spil. 

Hendes hoved begyndte at summe omkring alternative måde at rejse penge på, og da hendes partner, Ditte Vigsø, nævnte andelstanken, kom ideen om at udbyde aktier til brugerne i Goodtalks, og derfra var der ikke langt til handling. 

Pernille lagde en føler ud på sin LinkedIn-profil for at fornemme, om der var en interesse for at købe sig ind i Goodtalks, og da 1200 på kort tid skrev sig op, var vejen banet.

"Hvis det skulle lade sig gøre at udbyde aktier, skulle vi omdanne hele selskabet fra et ApS til et aktieselskab, så det var vigtigt at vide, om der overhovedet var en interesse, inden vi begyndte at bruge både ressourcer og penge på det, men med så mange på interesselisten valgte vi at gå videre med ideen," fortæller Pernille, der havde vilde følelser i kroppen, da salget gik i luften.

"Efter ét minut stod der to millioner kroner på kontoen. Det var en vild dag på kontoret. Vi følte os så løftet, holdt og hjulpet. Jeg kunne slet ikke være i mig selv, både fordi det gav mig den økonomiske mulighed for at udvikle os, men også fordi det var enormt rørende, at så mange støttede op omkring os. Den følelse af, at vi løfter hinanden og hepper på hinanden, det er jo indbegrebet af Goodtalks."

Alt i alt endte Pernille med at rejse fire millioner kroner ved at give afkald på fire procent af virksomheden.

"Vi har nu 700 aktionærer, som ejer en lille snas af Goodtalks. Det var den fedeste måde at gøre det på, fordi vi undgik at afgive en stor del af ejerskabet tidligt, og til gengæld har vi fået en masse ambassadører."

På en mission

Rejsen med Goodtalks tog sin begyndelse i 2017. Efter at Pernille havde arbejdet mange år i corporate-verdenen, blandt andet som HR-direktør i Falck med ansvar for ledelse og talentudvikling i 40 lande, kom ideen til at starte et digitalt netværk.

"I mine mange arbejdsår var det tydeligt for mig, at der ikke var mange kvinder i topledelser og bestyrelser, og de få pladser, der var på direktionsgangene til kvinder, blev der ofte indbyrdes krig om. 

Derfor begyndte jeg at overveje, hvordan man kunne arbejde på at få kvinder i ledelser på en anden måde end kvoter, og her kom tanken om at lave et netværk, hvor alle skal hjælpe hinanden og spille hinanden gode. Vi er begyndt fra en tanke om netværk og fællesskab," fortæller Pernille, der har et helt særligt felt, der skal udfyldes, når man signer op til at blive medlem af Goodtalks.

"Feltet hedder ”jeg vil hjælpe med”, og her skal alle skrive, hvad de vil bidrage med, så andre kan søge på det i databasen."

Udover netværksdelen er Goodtalks en platform for talks med forskellige eksperter indenfor mangfoldighed og mental sundhed samt en række personligheder udvalgt af Pernille, der fortæller om deres arbejds- og privatliv på både godt og ondt.

"Jeg har altid selv lidt af, at jeg aldrig tænkte, at jeg var god nok. Selv da jeg i 2016 blev kåret til årets HR-direktør. Så hele min tese er, at vi skal have stærke rollemodeller, men de skal ville tage skjoldet af og fortælle om, hvordan det også er at være menneske. 

Vi har et stort ønske om at skabe balance i arbejdslivet, så det netop hænger sammen med at være menneske. Vi vil skabe ro for alle dem, der knokler for at gå på arbejde, og det, mener vi, blandt andet hænger sammen med god ledelse og at varetage sit indre," siger Pernille, der føler, at hun er på en mission for alle de mennesker, der dagligt udfordres mentalt på arbejde.

En mission hun holder fast i, også selvom det har været benhårdt for hende at kaste sig ud i iværksætterlivet.

"Det havde været meget nemmere at blive i mit trygge job med stor firmabil og guldkort til loungen i SAS, men da jeg først fik ideen, blev jeg så missionsdrevet, at jeg ikke kunne lade være. Men iværksætteri er virkelig ikke for pattebørn, og der er en kronisk økonomisk usikkerhed, fordi du skal banke noget op. Det er pissesvært og megahårdt, og du bliver hele tiden konfronteret med, om du er god nok," siger hun, der i Goodtalks’ ånd har indført ”Free Friday”, hvor hun ikke holder møder, og ”My Monday”, hvor alle i firmaet holder fri.

"Vi er så pressede på mange andre tidspunkter, så vi bruger mandagen til at passe på os selv. Hver mandag får jeg for eksempel body sds, fordi det er godt for min mentale sundhed. Jeg havde også et kæmpe ansvar før, da jeg arbejdede i corporate, men nu er det altså mit ansvar at genere penge, for ellers får mine kollegaer ikke løn, og det pres er der ikke noget, der kan måle sig med."

En omvendt proces

Den alternative kapitalindsprøjtning, som Pernille lavede, da hun solgte aktier til brugerne, var ikke sidste gang, hun tænkte i nye baner, når det gælder finansiering. 

For halvandet år siden var det igen tid til at rejse penge, og denne gang var Pernille klar til at få nogle ”Business Angels” med ombord, som udover penge også bidrager med netværk og kompetencer til at hjælpe med at udvikle forretningen. Men hvor iværksættere oftest tager turen rundt og banker på dørene for at levere deres pitch i håb om at få investorer med ombord, vendte Pernille processen 180 grader.

"Vi inviterede i stedet til pitchrunder her hos os, hvor investorerne kunne melde sig på et timeslot, og så fortalte vi om vores visioner, mål og ideer. Vi kørte runder i en hel uge med tre til fem investorer til hvert møde. Investorerne var lidt overraskede over den måde at gøre det på, men det var meget vigtigt for mig, at når vi skulle bringe nogen helt tæt på, så skulle det være nogen, som ville det samme som os, og som vi har god kemi med. 

Det var vigtigt, at vi kunne have en ligeværdig samtale, for ja, vi har brug for kapital, men de får også mulighed for at komme med på en meningsfuld rejse, og derfor blev de også sat lidt på prøve. De skulle kommunikere klart til os, hvorfor de gerne ville investere i netop Goodtalks," fortæller Pernille, der med fremgangsmåden fik syv investorer – eller ”circle of friends” som hun kalder dem – med på holdet.

Lige nu er der endnu et finansieringsskridt i vente, Pernille er nemlig moden til at tage en større økonomisk partner ind, hvilket kommet til at ske i løbet af det næste halve år. En større partner betyder også, at hun skal afgive en større del af sin forretning.

"Jeg har endnu ikke opskriften helt på plads i forhold til, hvordan jeg vil gribe det an, men det vil være mærkeligt, hvis ikke jeg ender med at gøre det på en anderledes måde. Hvis nogen skal eje 20 eller 30 procent af virksomheden, bliver det meget vigtigt for mig at afkode, om det er det helt rigtige, så det bliver en intensiv proces, når vi tager de næste investorer ind."

Om Pernille Sandberg Bech, 51 år

  • Er founder og CEO i Goodtalks, en digital platform med fokus på mental sundhed.
  • Hun startede Goodtalks i 2017, der har fokus på virksomheder, der kan tilbyde medlemskab til deres medarbejdere samt til privatpersoner.
  • Goodtalks står også bag Diversity Week, en uge med fokus på mangfoldighed på arbejdspladser, der bliver holdt i samarbejde med 17 virksomheder som Arla, Grundfos og Bestseller.
  • Hun er gift og mor til tre børn på 12, 16 og 20 år.