Louise Holm, Stifter og direktør - SalesStyling

Louise Holm fik hun en så god ide, at Mia Wagner købte sig ind i halvdelen af firmaet

Louise Holm anede intet om iværksætteri, da hun fik ideen til at style boliger for at gøre dem mere salgbare. I dag har hun to kontorer og 17 ansatte, og et vigtigt skridt på vejen har været et pitstop i programmet ”Løvens Hule”.

For fire år siden lå Louise Holm på en strand i Dubai, men selvom solen skinnede, og det blå vand lokkede, lå Louise med høretelefoner på i næsten alle de 10 dage, som ferien varede. 

I ørerne havde hun et salgspitch for sin virksomhed SalesStyling, hvor hun indretter boliger for at gøre dem salgbare. 

Målet var at indøve pitchet ned til mindste detalje, for når ferien sluttede, ventede der Louise en deltagelse i DR’s iværksætterprogram ”Løvens Hule” i håb om at få en af de fem løver til at investere i hendes idé.

"Jeg ville kunne mit pitch udenad, så jeg hørte det igen og igen, og alligevel gik klappen ned, da jeg stod derinde. Presset var så hårdt, og jeg stod der alene i varmen i høje sko, så jeg husker stadig ikke rigtig noget derfra, andet end at det føltes som en eksamen gange tusind," fortæller Louise.

Hun kom til investorerne med tilbuddet om at afgive 10 procent af sin virksomhed for en investering på 650.000 kr., men gik derfra med 1,4 million for 50 procent af virksomheden. 

Buddet kom fra Mia Wagner, der på det tidspunkt var administrerende direktør i koncernen Freeway, som er ejet af hendes far og bror, begge med navnet Morten.

"Der var en kemi og en tryghed ved Mia, der fik mig til at sige ja til tilbuddet, og jeg tror på, at du som iværksætter bliver nødt til at være modig og tage nogle store chancer. 

Nogle syntes nok, at jeg afgav for meget af min virksomhed, men jeg så det sådan, at jo mere jeg afgav, jo mere hjælp fik jeg, og for mig at se er det ikke anderledes, end hvis jeg havde startet min virksomhed med enhver anden partner."

Siden programmet var på skærmen, har Mia Wagner forladt Freeway, så det er primært broderen Morten Wagner, som Louise har arbejdet tæt med. I dag bliver Louise stadig genkendt som ”hende fra Løvens hule”.

"Det gav mig en stor eksponering at være med, men hvor jeg naivt troede, at salget bare ville eksplodere dagen efter, måtte jeg tro om igen. 

Mit produkt er ikke et impulskøb. Det er en større beslutning, som folk skal bruge tid på at tage stilling til," siger Louise, der i dag primært har sit bogholderi koblet sammen med Freeway, men ellers styrer forretningen selv.

"Som normalen er for de fleste investorer, der træder ind i en ny virksomhed, hjalp de mest i starten, men når virksomheden så kan flyve selv, trækker de sig lige så stille, og sådan skal det også være. 

Jeg skal kunne drive det selv, og det har jeg gjort de sidste mange år. Som Morten Wagner siger, er de ligesom en dørmand i en natklub. I det daglige bemærker du dem ikke, men hvis dørmanden ikke stod der, ville der nok være mere ballade inde på klubben."

En åbenbaring om natten

Louise Holm er oprindeligt uddannet ejendomsmægler, og det var, da hun var rundt for at prøve at sælge boliger, at det slog hende, hvorfor boligerne ikke var flottere indrettet, når de nu var til salg. 

Da hun blev færdig i 2010, havde finanskrisen stadig tag i boligmarkedet, så Louises ønske om mange salg var svært at opfylde, så hun rykkede videre til et job som indretningskonsulent i HTH Køkkenforum. 

Efter en barsel med sin yngste datter blev arbejdsdagene for lange, og Louise valgte i stedet at fokusere på rollen som mor, mens hun tog arbejde som handicaphjælper for folk med muskelsvind, der sov med respirator. 

Og her på de lange nattevagter begyndte tankerne igen at rumstere omkring Louises tidligere passion for boligsalg og indretning.

"En aften i 2016 fik jeg simpelthen en åbenbaring, hvor jeg tænkte, at jeg kunne style de her huse ved siden af mit job som handicaphjælper. 

Jeg havde alligevel en del fritid imellem de lange vagter, og så kunne jeg også supplere min ikke særligt gode løn med et andet job som selvstændig," fortæller Louise, der som det første gik i gang med at få lavet en hjemmeside og flyers, der præsenterede ideen.

Efter hver nattevagt kørte Louise direkte ud til ejendomsmæglere for at holde salgsmøder, men selvom de syntes, det lød som en god idé, endte mange af de medbragte flyers i skraldespanden.

"Indtil en dag, hvor en kunde fiskede den her flyer op og spurgte, hvorfor mægleren ikke havde præsenteret ham for det. 

Han havde haft sit hus til salg i ni måneder, og en måned efter, at jeg havde indrettet det på ny, blev det solgt. Der tænkte jeg ”det var da lige godt pokkers”, men jeg havde jo ret i min fornemmelse af, at styling af boligen kunne gøre noget godt."

Hvor Louise i starten indrettede boligerne med sine egne møbler, begyndte hun nu at opbygge et møbellager i takt med, at antallet af stylingjobs steg, og efter et halvt år stoppede Louise som handicaphjælper for at hellige sig SalesStyling på fuld tid. 

Og hvor hun i starten stod for alt styling selv, uddannede hun nu en række stylister til at tage over for hende, så hun selv kunne bruge mere tid på strategi og på at skaffe nye kunder.

Benhårdt arbejde

Udover at arbejde bag kulisserne som administrerende direktør i virksomheden bruger Louise i dag meget tid på at netværke og deltage i diverse arrangementer, hvor hun kan gøre folk opmærksomme på sin eksistens. 

Og faktisk var det også netværk med forretningsfolk og andre selvstændige, der i sin tid gav hende ideen til at deltage i ”Løvens Hule”. Forbindelserne fik hende til at indse, at hun havde gang i noget rigtigt med sin forretning.

"Jeg talte med mange, og jeg fornemmede, at det, jeg havde skabt, faktisk var ret flot, og samtidig fik jeg lagt grundstenene til, hvordan jeg kunne gøre virksomheden endnu større.Jeg kunne se, at mange havde fået investeringer undervejs, mentorer og advisory boards – ting som jeg slet ikke havde tænkt på. 

Faktisk havde jeg slet ikke tænkt på iværksætteri som et begreb, før jeg begyndte at netværke," fortæller Louise, der så en mulighed for at vækste sin virksomhed ved at tilmelde sig ”Løvens Hule”.

"Jeg blev helt sikkert tændt på tanken om at få nogen med, der kunne hjælpe med at gøre virksomheden større, uden at jeg lavede en masse fodfejl, og på det tidspunkt kendte jeg ikke til andre måder at få investorer på. 

I dag er der heldigvis meget mere fokus på iværksætteri og også med et særligt blik på kvindelige iværksættere," siger Louise og tilføjer, at ”Løvens hule” på ingen måde er et quickfix til succes.

"Det møder jeg ofte folk, der tror, men sådan er virkeligheden ikke. Det er benhårdt arbejde hver evig eneste dag, og som direktør står du altid med ansvaret i sidste ende. 

Indimellem tænker jeg, hvad der ellers havde været af muligheder, og hvor jeg havde været, hvis ikke jeg havde deltaget i ”Løvens hule”. Jeg tror ikke, at jeg var kommet så langt, og det har langt fra kun handlet om at få tilført penge til forretningen. 

Det altafgørende har været sparringen og det at række ud og få noget hjælp fra nogen, der ved, hvad det handler om, det er en kæmpe win."

Om Louise Holm, 37 år

  • Uddannet ejendomsmægler og administrerende direktør i SalesStyling, der indretter private boliger og erhvervsejendomme som en del af salgsprocessen. SalesStyling har to afdelinger – i Vallensbæk og Viborg.
  • Gift.
  • Mor til to piger på 9 og 12 år.