Kinesiske ugifte kvinder

Kinas ugifte kvinder i oprør: Vi er ikke skamfulde stakler

Se den hjerteskærende film om ugifte kvinders vilkår i Kina – og hvordan den virale film skaber en ny historie.

I Kina er der et udtryk, som alle kvinder kender og frygter: Sheng nu.

Det er et almindelig kendt udtryk for ugifte kvinder. Direkte oversat betyder det en kvinde, der er til overs.

Sådan betragtes kvinder nemlig, hvis de er over 25 år og endnu ikke er gift. Til overs og ikke komplette.

LÆS OGSÅ: "Der er ingen begrænsninger. Det er kun mig selv, der afgør, hvordan det her ender."

Man kan ikke som kinesisk kvinde vælge et liv uden en mand og børn. Det fortæller en kvinde i filmen, der senere bryder grædende sammen:

- I kinesisk kultur er det at respektere dine forældre den vigtigste kvalitet. Og ikke at blive gift er det største udtryk for mangel på respekt.

En mor sidder ved siden af sin datter, da hun i filmen forklarer, hvorfor datteren ikke er blevet gift endnu:

- Vi har altid ment , at vores datter havde en stor personlighed. Hendes udseende er bare meget gennemsnitligt. Ikke for køn. Det er derfor, hun er tilovers.

LÆS OGSÅ: "Vi forlader vores børn for at give dem et godt liv"

Til salg på ægteskabsmarked

Vi møder flere kvinder, der fortæller, hvor svært det er at være en selvstændig kvinde i et land, hvor traditionelle kønsnormer stadig spiller en rolle.

Forældrene til de unge kvinder forsøger at få dem afsat på et særligt ægteskabsmarked, som afholdes jævnligt. Forældrene fortæller ærligt i filmen, hvor svært det er at have en ugift datter:

- Hvis hun ikke kan finde den eneste ene, vil det give mig hjerteproblemer, fortæller en af fædrene i filmen.

På ægteskabsmarkedet, der foregår som ethvert andet marked med sælgere og købere, får forældrene denne gang en overraskelse, da de møder op. I stedet for at finde en mulig ægtemand, bliver de mødt af billeder af deres døtres budskaber – budskaber, man som kinesisk kvinde normalt ikke siger højt til sine forældre:

- Jeg vil ikke giftes bare for at blive gift. Jeg vil ikke være lykkelig på den måde.

Filmen, der er blevet set og delt tusinder af gange både i Kina og resten af verden, er skabt af hudplejeproducenten SK-II. Filmen er holdt i dokumentarstil, kun med et lille producentlogo i hjørnet. I skrivende stund er den set 1,5 millioner gange på YouTube.

LÆS OGSÅ: Hvorfor inviterer medierne kun kvinder til at debattere ligestilling og kropsidealer?

LÆS OGSÅ: "Danske mænd forventer, at du skal score dem. Og jeg gider ikke jagte en mand"

LÆS OGSÅ: Kvinders markedsværdi falder ikke efter de 40 – det er en medieskabt floskel