Signe Svendsen skrev om skilsmisse: ”Sangen handler om at sige farvel, når man har gjort alt for at få det til at fungere”

I forbindelse med en skilsmisse mærkede Signe Svendsen alt det, der er på spil, når man siger farvel – bl.a. frygten for, at man aldrig vil blive elsket igen. Det omsatte hun til det, hun selv kalder sin ”breakup banger”, fortæller hun til ALT for damerne i forbindelse med video-serien ’Damernes Discman’.

”At turde sige farvel handler nogle gange om frygten for, om man nogensinde kan møde nogen og blive elsket igen. Sangen handler ikke om mig, men om en skilsmisse, jeg var tæt på, og hvor jeg – selvom jeg ikke selv var involveret – kunne mærke helt ind i kernen, hvad det vil sige at skulle sige farvel, når man har gjort alt, hvad man overhovedet kunne for at få det til at fungere.”

Det fortæller sanger og sangskriver Signe Svendsen om sit nummer ’Hvem vil ikke elskes igen’ i forbindelse med ALT for damernes video-serie ’Damernes Discman’. I serien, som ledsages af en playliste, tager en række kvindelige, danske artister med os bagom deres musik. I Signe Svendsens tilfælde tager hun os med ind i en bil.

”I mit hoved sidder hovedpersonerne i sangen i en bil. De har været ude at køre en lang tur for at få snakket om alt, og der, hvor vi så kommer ind i sangen, holder de ind til siden og skal sige farvel til hinanden. Den her situation har aldrig fundet sted, men oppe i mit hoved er den blevet helt virkelig. Og det er det, sangskrivning nogle gange kan: Man opdigter hele forløb og personer, som er fiktive, men som bliver virkelige for én selv – og i bedste tilfælde også for dem, der lytter.”

Alle vil gerne elskes

Signe Svendsen blev oprindeligt kendt fra Melodi Grand Prix, som hun deltog i i 2001, og har siden udgivet fem plader. ’Hvem vil ikke elskes igen’ er titelnummeret fra hendes seneste album og er et nummer, der betyder meget for hende.

”Det er jo et grundvilkår i os alle sammen, at vi gerne vil elskes, og jeg er faktisk ret stolt af at have skrevet en sang, hvor vi kan mødes om det grundvilkår,” siger hun.

Hun fortæller, at sangen løbende har taget form i løbet af hendes liv, men at den blev skrevet, da hun stod på sidelinjen af den føromtalte skilsmisse.

”Jeg var meget hudløs i den periode og mærkede den sårbarhed, der var forbundet med skilsmissen. Jeg var ret påvirket af det selv, men i og med jeg ikke stod i midten af det, kunne jeg betragte det hele udefra og skrive om det. Sangen er en lille smule trist, men nogle gange synes jeg, de triste sange er de allermest opløftende, fordi de rummer de følelser, vi har svært ved selv at sidde med.”

Du kan finde Signe Svendsens ’Hvem vil ikke elskes igen’ på playlisten ’Damernes Discman’ her. Playlisten er fyldt med musik af kvindelige, danske kunstnere.

Om 'Damernes Discman'

Du kan gøre en hel det for at ændre på den køns-ubalance, der er i musikbranchen – og det er endda virkelig nemt. Det eneste, du skal gøre, er nemlig at forbruge mere musik af kvindelige kunstnere: Stream deres musik, køb deres plader, tag til deres koncerter.

Er du i tvivl om, hvor du skal starte? Så er det heldigt, at vi har samlet en playliste med musik af danske kvinder til dig. Den hedder Damernes Discman og kan findes her.

I dag er kun 23 procent af den musik, der bliver streamet, af kvindelige kunstnere. Samtidig præsenterer streamingtjenesterne deres brugere for mere af den musik, der i forvejen er populær. Fordi vi lytter mest til mænd, bliver vi altså også præsenteret mest for mænd. Det er et ekkokammer, som gør det svært for kvinderne at blive hørt.

Når man som kvindelig kunstner statistisk set får færre streaminger end en mand, kan det være svært at overbevise pladeselskaberne om at satse på én, og man bliver ikke i lige så høj grad booket til festivaler og andre events.

De manglende streaminger starter altså en kædereaktion og er med til at holde kønsubalancen i musikbranchen i hævd. Derfor: Lyt, lyt, lyt til kvindelige kunstnere – f.eks. på playlisten Damernes Discman.