Sådan fik jeg mit drømmejob
Det kræver hårdt arbejde og en lille smule frækhed at nå til tops. Sådan har det i hvert fald været for Helena Rubinsteins internationale chef, Elisabeth Sandager, der har danske rødder, men en meget international indstilling til at arbejde.
På Helena Rubinsteins hovedkontor i Paris, er det Elisabeth Sandager, der sidder i chefstolen. Hun er 52 år gammel, halvt dansk og 100 procent international businesskvinde. I over 30 år har hun arbejdet med luksusmærker som Revlon, B&O og Kookai, og de sidste fem år har hun vendt Helena Rubinstein-mærket fra en lidt stille, støvet tilværelse til at rangere blandt toppen af skønhedsindustriens luksusmærker.
Elisabeth Sandager har danske rødder og taler flydende dansk, selvom hun faktisk kun har boet to år af sit liv i Danmark. Hun har en ungarsk mor, og hendes far var dansk ambassadør, så det betød en barndom i mange forskellige lande rundt om i verden. Og hun giver selv sin internationale opvækst skylden for, at hun er havnet der, hvor hun er:
– Jeg vidste, at jeg ville arbejde i en stor international koncern, fordi der er så mange muligheder i et stort firma, fortæller Elisabeth Sandager, og tilføjer, at det dog ikke var bevidst, at hun lige endte i kosmetikbranchen.
Gå efter toppen
Hun kom på ideen en dag, hun helt tilfældigt læste en artikel om L'Oréal i den franske avis Le Figaro. Faktisk blev hun så interesseret, at hun skrev et brev til deres vicepræsident og bad om et møde. Og fik det.
– Dit første job er meget vigtigt, for det kommer til at betyde så meget for resten af din karriere. Gå efter den virksomhed du helst vil arbejde i. Kontakt den øverste chef. Du har jo ikke noget at miste, råder Elisabeth Sandager og tilføjer:
– Det har jeg altid gjort – med alle mine jobs – og det har virket.
Læs også: Her er tjeklisten til dit cv
For vicepræsidenten gav hende et job i den store koncern og det blev starten på en lang karriere med luksus og kosmetik som omdrejningspunk. Det er blevet til et par smutture – blandt andet hos tøjkæden Kookai og hos B&O i Frankrig, som hun reddede fra blodrøde tal til strålende overskud. Nu er hun tilbage hos L'Oréal igen, og denne gang er opgaven at få løftet Helena Rubinstein til en ny og meget mere luksuriøs platform. Efter eget udsagn ikke nogen nem opgave:
– Det er et svært mærke, og det tager både tid og ressourcer, før det kan ses på markedet, at vi satser alt på anti-age hudpleje i luksusklassen. Også organisationen har været tung at overtale til de store sving, jeg ville tage i starten. Men nu er de overtalt, og det kører, siger Sandager.
Heldigvis er jobbet ikke kun tung strategi og møder med mænd i jakkesæt. En stor del af tiden går med at bruge den kreativitet og kvindelige intuition, Sandager synes er så sjov at arbejde med. Hun har selv stået bag flere af de seneste produktlanceringer – blandt andet Re-Plasty Age Recovery – en en højeffektiv anti-age natcreme, samt relanceringen af mascara klassikeren Lash Queen med moderigtige leopardpletter og blondeydre.
Læs også: Bliv din egen chef - Lær af de kendte iværksættere
– Jeg får heldigvis ikke bare forelagt nogle ideer af min stab – jeg er selv med helt fra starten og 200 procent involveret. Tit opstår ideen til et nyt produkt om morgenen under bruseren eller over en frokost. Det er altid spændende at prøve at finde ud af, hvad forbrugeren får brug for i fremtiden. Men hvad er fremtiden for Elisabeth Sandagers egen karriere, der allerede har 30 år på bagen?
– Jeg er meget interesseret i de bløde aspekter omkring management – Corporate Social Responsibility – især i så stor en gruppe som L'Oréal. Vi mangler den side, og det ved jeg, at jeg kommer til at tage mig af en dag.