Tag stemmen tilbage

Trines kæreste levede et dobbeltliv: Jeg ønskede jo, at det var noget, jeg selv fandt på

Da Trine bliver en del af en skrivegruppe, får hun sat ord på, hvordan det har været at leve i en psykisk voldelig relation, og det bliver en del af en løsrivelsesproces for hende. Hendes fortælling er med i en bog, der handler om netop det at være i en relation, hvor man udsættes for enten fysisk eller psykisk vold. For det er vigtigt, at vi taler højt om det, mener initiativtageren bag.

I sognehuset Sct. Sørens Hus i landsbyen Gl. Rye uden for Aarhus mødes ni kvinder i en skrivegruppe. Det har de gjort otte gange, to timer ad gangen, siden april.

Fælles for de ni kvinder er, at de har sagt ja til at nedfælde deres historier på papir og dele dem med hinanden. Historier, der beskriver, hvordan de hver især har oplevet at være i en voldelig relation af enten fysisk eller psykisk karakter.

Da de ni kvinder mødes første gang den 19. april, emmer lokalerne af sorg og usikkerhed over at skulle dele sin historie med andre, men også af samhørighed og håb. Gennem skriveprocesser hjælper og støtter kvinderne hinanden, og målet er, at de med et samlet værk kan gøre det samme for andre kvinder, der har været i lignende situationer. Deres oplevelser skal på den måde tjene som et spejl for voldsramte kvinder.

Skrivegruppen hedder 'Tag stemmen tilbage', og initiativtageren bag, forfatter og skriveunderviser Anna Klahn, har haft et ønske om at give de tidligere voldsramte kvinder deres stemme tilbage. For alle, der har oplevet at være i et voldeligt forhold, har også mærket, hvordan den smerte og skam, der knytter sig til volden, kan gøre én stum, mener Anna Klahn.

Trine er én af de ni kvinder.

Flere gange har hun befundet sig i en relation, som har været usund for hende. Senest for fire år siden, og det er dén oplevelse, som får hende til at reagere, da hun ser Anna Klahns opslag på Facebook.

Mødet med Mads, som hun i første omgang tror er hendes helt store kærlighed, viser sig nemlig at være alt andet. Mads lever ifølge Trine et dobbeltliv.

En stormende forelskelse

I 2017 møder Trine første gang Mads en aften i byen. På daværende tidspunkt er han ved at gå fra sin kone, og først et par måneder senere indleder de et forhold.

"I starten var han bare sådan en, jeg ringede til, når jeg kedede mig, og så kom han forbi. Vi havde det sjovt og grinede, men vi kendte ikke hinanden og fortalte ikke rigtigt noget personligt til hinanden," fortæller Trine.

Forholdet bliver dog dybere og dybere, som ugerne går, og en nat forelsker hun sig hovedkulds i ham. For første gang føler hun sig set for alt det, hun er.

"Jeg er et rimeligt specielt menneske, og jeg tænker nok lidt mere abstrakt og alternativt, end mange andre gør. Men Mads forstod mig. Generelt var vi virkelig gode for hinanden. Vi gav hinanden plads og rummede hinandens skævheder. Vi kunne dele vores mest intime tanker med hinanden. Alt det, der er en del af et godt og sundt forhold. Og det var noget, jeg aldrig tidligere havde oplevet med en mand."

Alligevel begynder advarselslamperne at blinke overalt, og Trine får fornemmelsen af, at Mads stadig er sammen med sin kone.

"Pludselig begyndte jeg at så tvivl om alt, han gjorde og sagde: Hvorfor skulle han pludselig ud ad døren efter at have set på sin telefon, når han ingen aftaler havde haft fem minutter forinden? Hvorfor duftede han stadig af det kraftige skyllemiddel, han duftede af i starten, da han stadig boede hjemme hos sin kone? Hvorfor havde han noget andet tøj på end dagen før, når han sagde, at han havde overnattet på jobbet?"

Det er bittesmå ting, der langsomt bygger sig op i Trines hoved, og hun får svært ved at skelne tingene fra hinanden. Frygten for at miste den mand, der gør hende så lykkelig, sætter hendes dømmekraft ud af spil, og langsomt begynder hun at vende sin tvivl mere og mere indad. Er det hende, der er helt forkert på den?

"Når vi var sammen, fik jeg viklet mig ind i fantasien om det lykkelige par, vi var. Jeg følte, at det, vi havde, var helt unikt og særligt. Det bekræftede han mig i. Men når han ikke var hos mig, var det helt modsat, og jeg forsøgte at finde svar, som kunne bekræfte mig i, at han stadig var sammen med sin kone. Hvis bare jeg fandt frem til sandheden, kunne jeg nemlig slippe ud af den fortvivlelse, der havde overtaget mit liv. Det føltes nærmest som sindssyge. Det handlede aldrig om jalousi. Det handlede om at finde frem til, hvem han var? For pludselig anede jeg ikke, hvad han var for en mand. Jeg kendte ikke hans omgangskreds. Der var ingen, jeg kunne spørge. Samtidig ville jeg heller ikke kende til det rigtige svar. Jeg ønskede jo, at dobbeltlivet var noget, jeg selv fandt på."

De samme spørgsmål igen og igen

Hver gang Trine spørger Mads ind til de ting, der for hende ikke hænger sammen, bortforklarer, negligerer eller undviger han ifølge Trine spørgsmålene. Andre gange bebrejder han hendes mistillid og opvejer situationen med kærlighedserklæringer, der rammer plet.

"Han havde altid en god forklaring på alt det, jeg ikke syntes hang sammen, og han havde sådan en beroligende effekt på mig. Hver gang jeg var fortvivlet, trøstede han mig. Han rummede mine kaotiske følelser. Det betød også, at når vi var sammen, fik han mig til at glemme alle mine spørgsmål, og på en eller anden måde fik han mig overbevist om, at det var mig, der fandt på det hele."

Tag stemmen tilbage

Anna Klahn.jpg

Initiativtageren til skrivegruppen 'Tag stemmen tilbage', som Trine har været en del af sammen med otte andre kvinder, er forfatter Anna Klahn. Hun er også stifter af virksomheden SkrivSkrivSkriv, hvorigennem hun udbyder forskellige skrivekurser.

'Tag stemmen tilbage' er drevet af frivillige – bl.a. har forfatterne Gerd Laugesen, Puk Qvortrup, Louise Juhl Dalsgaard, Kathrine Assels, Anna Dyhr, Elsebeth Egholm, Linda Karen Prahl, Mads Mygind og Eva Maria Lund fungeret som frivillige mentorer for de ni kvinder i den afsluttende proces, hvor fortællingerne er blevet til en bog, der udkommer i løbet af februar 2023.

"Jeg er ikke besidderisk på nogen måde, men det blev nærmest som en besættelse; når han kom hjem til mig, fik jeg en ro – det var nærmest som et stof. Når han ikke var hos mig, fik tankerne derimod frit løb, og pludselig kunne jeg se alle de ting, der ikke hang sammen."

En aften sender Mads en selfie fra sin mors sofa med moren i baggrunden. Mads har fortalt Trine, at han bor hos sin mor, fordi hun er dement og derfor skal overvåges døgnet rundt.

"Jeg kan huske, at jeg undrede mig over, at hans skægstubbe på det billede var en hel del kortere end på den selfie, han sendte til mig dagen efter. En detalje, jeg ikke tidligere ville have lagt mærke til, men pludselig sad jeg dér og nærstuderede de to billeder. Zoomede skiftevis ind og ud.

Jeg ville finde ud af, om billedet fra dagen før i virkeligheden var et gammelt billede. På den måde ville jeg kunne bevise, at han slet ikke havde været hos sin mor. Jeg plejer ikke engang at lægge mærke til, om folk går med briller eller har fået ny frisure, og pludselig sad jeg og nærstuderede nogle skægstubbe. Jeg var kørt fuldstændig ud på et sidespor."

De usunde relationer, som Trine gang på gang har haft inde på livet, har gjort, at hun har udviklet en mekanisme, som får hende til at reagere hurtigere, når der er noget, der ikke er, som det bør være for hende.

Derfor er det også langt hen ad vejen Trines mavefornemmelse, som råber vagt i gevær i forholdet med Mads. Og til sidst konfronterer hun ham.

En nat cykler Trine ud til ekskonens adresse og tager et billede af, at hans bil holder i indkørslen. Bagefter viser hun billedet til Mads, som for en gangs skyld ikke kan svare fra sig, og hun bryder kontakten med ham fuldstændig.

"Jeg tror, det er en generel ting, når man har et forhold til en mand, der har to ansigter. Man vil ikke undvære alt det gode, og man finder på undskyldninger for de krænkelser, der samtidig finder sted. Man forestiller sig, at man ikke kan leve uden vedkommende, så man bliver i forholdet. Men det kan man. Du kan godt leve uden."

Kroppen siger mere end ord

Inden Trine starter i skrivegruppen, har hun udgivet sange om de oplevelser, hun har haft. Det har fungeret som en form for terapi. Men da hun senere forsøger at folde historierne bag sangteksterne ud i en bog, går hun i stå.

Det, hun har manglet for at komme i mål, lærer hun i skrivegruppen. Her lærer Trine at zoome ind på enkeltstående episoder og beskrive, hvordan hun har haft det i den pågældende situation, fremfor at opremse de ting, Mads har gjort.

Det handler om at skrive sig ind i de følelser, der har sat sig i kroppen, forklarer skriveunderviser Anna Klahn og uddyber:

"Du kan godt mærke, når noget er forkert. Det er følelser, der sætter sig i kroppen. Og du kan skrive dig ind i den kropsfornemmelse, i det sansede, som er det sidste, der er tilbage, uanset om du mentalt er tjekket ud. Du kan stadig mærke angsten i maven, som vidner om, at alt er forkert. At skrive sig tilbage til den fornemmelse og give den autoritet, har været en vigtig del af skrivekurset."

"Det kan være svært at forstå, hvad det var, der gjorde min relation til Mads så voldsom, hvis jeg bare beskriver de ting, han gjorde. For det var langt mere, hvordan han fik mig til at føle, der gjorde relationen usund. Så jeg håber, at jeg med mine tekster kan få folk til at mærke den tvivl, jeg beskriver. Og hvor vigtigt det er at følge sin mavefornemmelse."

"Hvis man føler sig krænket af et eller andet, som en person gør, så er det, fordi man bliver krænket af det. Og det er usundt. Det kan være svært at opdage de signaler til at starte med, men på et tidspunkt vil man begynde at kunne mærke, at der er noget, som ikke er godt for én, og det er dét, man skal reagere på, så hurtigt man kan. Og så skal man tro på, at det, man mærker, er rigtigt."

Tag stemmen tilbage

Til forskel fra fysisk voldelige relationer er psykisk vold langt sværere at sætte ord på over for andre. Der er ikke et blåt øje som bevis for den dominans, den udøvende forsøger at opretholde. Tværtimod er det bittesmå handlinger, der gentages, og som til sidst er med til at devaluere partnerens selvforståelse og tro på, hvad der er rigtigt og forkert.

I Danmark har 3,9 procent kvinder og 1,2 procent mænd mellem 16 og 64 år angivet, at de har været udsat for psykisk partnervold inden for det seneste år. Ifølge tal fra Det Kriminalpræventive Råd var der i 2020 389 anmeldelser om psykisk vold, hvilket gør det til den mest udbredte form for partnervold i Danmark.

Alligevel er det ikke noget, vi taler højt om, mener Anna Klahn, der står bag den skrivegruppe, som Trine er en del af.

"Det er min opfattelse, at partnervold er en af de former for vold, der er allersværest at tale om. Min oplevelse er, at der findes mange gode historier om at have klaret sig til trods for en svær barndom – og det ved jeg også er vanskeligt – men på en eller anden måde er det nemmere at fortælle den historie som noget adskilt fra ens nuværende voksenidentitet.

Jeg tror, at parforholdsvold er utroligt svært at tale om, fordi det er identitetsberøvende. Hvis du fortæller, at du har været udsat for det, så fortæller du også, at du har LADET dig udsætte for det, og så mister du i højere grad troværdigheden som et helt menneske," fortæller Anna Klahn, der er forfatter og stifter af virksomheden SkrivSkrivSkriv, hvorigennem hun arrangerer forskellige skrivekurser.

Derfor er det også så vigtigt for hende, at vi taler højt om vold i parforhold.

"Selvom vi på mange måder forsøger at imødekomme de smertelige fortællinger, så er det stadig stigmatiserende at sige højt, at jeg er sådan én, der har været udsat for vold. Det er skamfuldt at lade folk vide, hvad man har været udsat for. Samtidig er der for nogen også en reel frygt for, at der vil ske dem selv eller deres familie noget, hvis de fortæller om, hvad de har været udsat for. Så der er mange grunde til at være tavs."

Samtidig mener Anna Klahn, at der er et enormt livspotentiale i at bryde den tavshed – og det behøver ikke at være et andet menneske, man betror sig til.

"Forskningen har vist, at ekspressiv skrivning har vanvittigt gode effekter i forhold til at få bearbejdet sit traume, hvis man betror sig til et stykke papir eller en båndoptager. Ved mine almindelige skrivekurser har jeg oplevet, at folk er blevet overraskede over, hvad de egentlig har nedfældet på deres papirer – ting, de aldrig før har sagt højt.

Man er typisk meget mere modig på papir, end hvis man skal betro sig til et menneske, man sidder over for," fortæller hun.

Der skal ske en kulturændring

De erfaringer er medvirkende til, at Anna beslutter sig for at starte en skrivegruppe for ni voldsramte kvinder, som har mod på at fortælle deres oplevelser. Kvinderne får samtidig mulighed for at tage deres fortælling tilbage og derved tage ejerskab over den.

"Alle i skrivegruppen var faktisk i tvivl til at starte med, om de overhovedet kunne være i gruppen – for hvad nu, hvis det, de havde oplevet, ikke var voldsomt nok? Men det var det. For det, det handler om, er at få sat ord på de relationer, som stille og roligt har nedbrudt ens selvværd og dermed gjort én tavs, fordi man skammer sig. Uanset relationens karakter."

"Jeg har selv været i et voldeligt parforhold og har et stort ønske om at give andre kvinder retten og modet til at fortælle deres historie. For mig handler det ikke om at skulle udstille nogen eller gøre nogen forkerte, det handler om retten til at åbne munden og fortælle sin version af, hvad der er sket. Og så handler det om at få brudt med det tabu og det stigma, som stadig knytter sig til vold," fortæller Anna Klahn og fortsætter:

"Jeg håber, vi kan bidrage til at skabe en kulturændring, hvor man både føler, at man må og kan tale om, at man har været udsat for vold; både psykisk og fysisk. Det håber jeg, bogen kan bidrage til: Mindre tabu, mere åbenhed. Der er heldigvis mange fantastiske initiativer allerede, jeg synes bare, det mangler at blive italesat som et udbredt fænomen, der findes på tværs af socialklasser."

Det er nemlig Annas oplevelse, at vi stadig taler om vold som noget, der kun sker for naboen, selvom virkeligheden er en anden.

"Vi taler i høj grad stadig om vold som noget, der sker for de andre, og af den grund tror jeg også, det er vigtigt for mig at sige, at jeg selv har oplevet det. Det handler altså ikke om os og dem – det sker for så mange. Selvfølgelig kan vi have nogle dynamikker med fra barnsben, som gør, at vi er mere tilbøjelige til at havne i den situation, men det kan ramme rigtig mange steder, og jeg synes, vi taler lidt om det, som om det er et socialklasse fem-problem, og det, synes jeg, er problematisk for dem, som har brug for at tale med nogen. For det første er man bange, for det andet skammer man sig, og for det tredje er man også bange for, at folk træder to skridt tilbage og siger ”åh, er du en af dem?” og kommer én i en kasse."

"Bogen har et sigte et sted mellem kunst og selvhjælp. Men den bygger helt klart også på en ambition om at få nogle virkelige fortællinger ud, som kvinder, der sidder rundtomkring og ikke har nogen at tale med, kan ”tale” med. På den måde kan de få valideret deres egen historie gennem andres. Det er det, jeg gerne vil," slutter Anna Klahn.

Kommentar fra Mads

ALT for damerne har været i kontakt med Trines ekskæreste, som vi kalder Mads i denne artikel, hans fulde navn er kendt af redaktionen. Han siger: ”Jeg er superked af, at Trine har den her oplevelse af vores forhold. Jeg oplevede det helt anderledes og genkender slet ikke hendes billede af det.”

Champagnefarvet bil

Juli 2018

Han kommer op ad trappen. Han tager som altid to trin ad gangen med de lange ben. Han bruger hånden til at hive sig hurtigere op i gelænderet. Jeg står og venter i døråbningen. Han smiler og snakker allerede i opgangen.

Han fortæller, at han er blevet ringet op af Nina sent den foregående aften. Jasmin var faldet ud af køjesengen. Hun er okay nu, men hun slog sit hoved. De har været på skadestuen til langt ud på natten. Han fortæller detaljeret om det store drama, der har været. Hvordan de har ventet i evigheder på Jasmins scanning. Om kaffeautomaten, der ikke virkede, og om hvordan han har skændtes med Nina. Hun bebrejder ham hans fravær og mener, at han svigter sin familie. Hun ønsker jo stadigt, at de to var sammen, og hun har aldrig accepteret, at han har fået en ny kæreste.

Jeg lader ham tale. Jeg ønsker, at han vikler sig så langt ind i løgnen, at han ikke kan finde ud igen. Men jeg trækker også tiden ud for at have ham hos mig lidt endnu. Det er så svært at give slip. Jeg tænder for elkedlen og roder rundt i skabet med kopper. ”Du kom ikke i går, som vi aftalte? Hvorfor ringede du ikke? Du plejer at ringe?”

Mads ejer en restaurant i Vejle. Indimellem bliver klokken mange, inden de får lukket butikken og forberedt den kommende dag. Når det bliver for sent til at tage turen herop, overnatter han på restaurantens kontor. Han har før måtte aflyse vores sjældent mulige aftaler om at sove sammen. Men i går hørte jeg slet ikke fra ham.

Jeg stiller kopperne fra mig og vender mig mod ham. ”Hvordan kan Jasmin være faldet ud af køjesengen? Du har jo altid fortalt om hendes uselvstændighed, og om hvordan hun sover i sin mors seng i stedet for på hendes eget værelse”. Denne type undrende spørgsmål har jeg stillet ham hver eneste dag igennem hele vores forhold. Oftest har der har været en god forklaring på det, der har undret mig. Andre gange er mine spørgsmål blevet undveget eller negligeret. Andre gange igen har han bebrejdet mig min mistillid til ham. Denne gang er det kærlighedserklæringerne, der rammer mig. Han tager mine hænder. Kigger mig dybt i øjnene. Med sødme i stemmen leverer han sin remse. Jeg vil så gerne tro ham.

”Hvorfor skulle jeg lyve for dig, smukke? Du er min bedste ven. Den eneste, der rummer og forstår mig. Med dig kan jeg dele mine inderste tanker, og jeg ved, at jeg ikke skal skamme mig eller føle mig forkert. Det vil jeg da ikke miste, så hvorfor sætte det på spil? Jeg vil ha’, at vi skal være sammen. Det hele er bare noget rod lige nu.”

Han tager om mig. Holder mig tæt ind til kroppen. Siger, at jeg ikke skal bekymre mig. ”Jasmin er sikkert begyndt at sove på sit eget værelse, efter jeg er flyttet ud og ikke længere sover derinde.” Jeg mærker roen. Jeg er afhængig af den. Kun når han er hos mig, er der ro i mit hoved. Spørgsmålene bliver skubbet på afstand. Han er som et stof, jeg ikke kan undvære. Den eneste, der kan berolige mig, når jeg er fortvivlet. Jeg bliver tung i kroppen. Selvom jeg ved, han lyver for mig, har hans ord stadig den effekt på mig. Et øjeblik ønsker jeg, han vil overbevise mig om, at det bare er mig, der er fjollet og mistroisk. Også nu hvor jeg ved, det ikke er tilfældet.

Jeg begraver ansigtet i hans bløde trøje og dufter den spøjse blanding af mados og parfume. I starten fandt jeg den underlig og kvalm, men i lang tid har jeg forbundet den med tryghed. Jeg græder lige så stille. En hårtot rammer min kind, og han fjerner den blidt med hånden. Vi står der en stund. Så trækker jeg mig forsigtigt ud af hans greb. Jeg kigger ned. Jeg kan ikke se ham i øjnene. Jeg frygter, at jeg ikke kan modstå ham. Jeg skænker to kopper kaffe, og vi går sammen ud på min altan.

Her sætter vi os, som vi altid har siddet. Mig i hjørnet i den brune stol og ham i den blå. Han tænder en cigaret. Tager det der første sug. Det, der altid er lidt dybere end de næste. Det hvæs han holder længere tid i lungerne, før han puster ud, for rigtig at nyde det. Jeg kigger ned på mine hænder, der nervøst fumler med en løs tråd fra min bluse. Jeg kan mærke hans øjne på mig. Jeg snor tråden omkring min finger. Så river jeg den af i et hurtigt ryk. Jeg retter mig op og ser på ham. Jeg er nødt til at fortælle ham, hvad jeg ved.

Jeg tager min mobiltelefon fra bordet og klikker på kamerarullen. Et billede toner frem på skærmen. Jeg vender mobilen mod ham. Det er et billede af hans champagnefarvede bil. Den holder foran opgangen på Ninas adresse. Billedet er taget sent den foregående aften. Mads minder mig om, at han allerede har forklaret mig situationen. ”Jesus!” Han slår sig på låret. Da vi kom tilbage fra skadestuen ved tretiden, tog jeg min egen bil og kørte hjem til min mor.” Han sukker og himler med øjnene.

Mads bor hos sin demente mor. Han sover der de fleste nætter, så hun ikke stikker af. Kun når hans bror eller søster kan tage ”nattevagten”, og Johannes er hos sin far, kan han sove hos mig. Det har også længe undret mig. Vi har vendt det mange gange, og jeg ved, han er træt af at tale om det. Jeg har ikke nævnt det den sidste tid, for jeg har følt mig som en besidderisk og urimelig kæreste. Skammet mig over at være sådan og ikke kunnet genkende mig selv.

Men jeg har undret mig. Og jeg har jo et alt overskyggende ønske om, at det virkelig er sådan, det hænger sammen. At han er en omsorgsfuld søn, der tager sig af sin syge mor. Det er jo ultimativ kærlighed ikke at ville sende ens forældre på plejehjem. Det er usselt, at jeg betvivler det, hvis det virkeligt er sandt. Derfor er jeg holdt op med at nævne det. Selvom det gør ondt i maven, når han er ukontaktbar en hel aften og dagen efter fortæller, at han bare har kedet sig og set tv.

Han er irriteret nu.

”Hvorfor er det, du ikke vil forstå, hvor presset jeg er fra alle sider? Nina stiller krav til mig og truer mig med statsamtet. Jeg er nødt til at tage hjem og hjælpe til for at undgå konflikter. Det går dårligt med restauranten. Nina vil afsløre min svindel med regnskaberne, hvis jeg ikke går varsomt. Mine søskende hjælper mig ikke med at tage sig af vores mor, og du beskylder mig konstant for at lyve. Du roder rundt i den ene beskyldning efter den anden, og du bliver ved med at køre i ring. Jeg ved godt, at jeg har rod i mit liv, men jeg arbejder på det. Jeg arbejder, for at vi to kan være sammen. Bare os to og børnene, når jeg engang skal møde Johannes, og du skal møde Jasmin.”

Han ser opgivende og skuffet ud. Jeg kigger igen ned på telefonen. Nu ryster jeg endnu mere. Jeg har kvalme, og jeg føler mig svimmel. Tårerne presser sig på.

Jeg vender telefonen rundt igen. Han stirrer på den champagnefarvede bil.

”Fordi jeg ved, du lyver, Mads.”

Mads kigger undrende på mig.

”Jeg har jo for helvede forklaret dig, hvorfor min bil holdt på Ninas adresse. Hvornår stopper galskaben?”

Han rejser sig og går lidt rundt. Så sætter han sig igen og kigger insisterende på mig med de mørke øjne. Det er tydeligt, at han venter på et svar.

”Det er ikke det samme billede som før,” siger jeg. Jeg klikker på billedet og en hvid bjælke viser sig. 24. juli 07.18 står der.

”Jeg var der også i morges, Mads. Jeg kørte ud til Ninas adresse igen. Din bil holdt der stadig. Du lyver for mig. Du har løjet for mig i al den tid, vi har kendt hinanden. Du er aldrig gået fra hende.”

Han lægger smøgen fra sig i askebægeret, og begraver ansigtet i hænderne. Hviler albuerne på låret. Sådan sidder han længe.

Så slår en tanke ned i mig. Først nu går det op for mig, at han måske har en forklaring. Jeg ser panisk på ham. Mærker tvivlen igen. Er det muligt, at han kan forklare sig ud af det? Det kan ikke være muligt. Kan det? Det har været muligt så mange gange før. Jeg har besluttet mig for at gøre det forbi. Det er den rigtige beslutning. Er det ikke? Jeg har snuppet ham i en løgn. Har jeg ikke? Ikke bare denne ene løgn, men alle løgnene.

Jeg venter på hans reaktion. Hvorfor siger han ikke noget? Sidder han og brygger på endnu en løgn? Eller har han undladt at fortælle mig sandheden for at undgå flere af mine spørgsmål? Er sandheden helt harmløs? Hvad gør jeg så? Så er jeg stadig nødt til at gå, er jeg ikke? Eller skal jeg blive? Skal jeg gi ’ det en chance til? Er det mig, der er urimelig? Er han virkelig den mand, jeg elsker så uendeligt højt? Alt det jeg ser og mærker, når vi to er sammen? Det må være sandt. Men hvorfor føles det så så forkert? Hvad nu hvis han har en forklaring?

Jeg panikker. Jeg kan ikke blive i forholdet længere. Tvivlen æder mig op. Jeg føler mig vanvittig. Jeg har forandret mig. Hvem er han? Min verden er som et puslespil, der ikke vil gå op. Hvad er op og ned? Hvad er sandheden? Det føles som sindssyge. Hvad skal jeg gøre, hvis han kigger op og kan forklare det hele. Blev han hos Nina for Jasmins skyld? Var Jasmin bange og havde brug for sin far? Sov han på hendes værelse for at gøre hende tryg? Er det min egen skyld, at han skjuler det for mig?

Mads kigger endeligt op.

”Undskyld,” siger han.

”Undskyld for alt det, jeg har udsat dig for. Jeg kan ikke genkende mig selv. Du har ret. Jeg har ikke fortalt dig sandheden. Jeg forstår slet ikke, at jeg har kunne gøre det mod dig. Jeg ville bare ikke miste dig. Jeg håber, du kan tilgive mig en dag.”

Han ser bedende på mig. Så rejser han sig og går ind i stuen. Jeg følger med. Jeg har lyst til at rive ham i ærmet og tigge ham om at blive. Jeg vil have, at han skal fortælle mig, jeg tager fejl. Jeg higer efter forklaringen. Den udebliver. Hvorfor var han stadig på Ninas adresse i morges? Han må da ha ’ en forklaring. Han har jo altid en forklaring.

Jeg løfter armen og tager fat i hans ærme. Han trækker mig ind til sig og holder om mig. Jeg græder og begraver ansigtet i den bløde trøje.

”Jeg elsker dig, smukke,” siger han.

Jeg slipper hans greb og trækker mig tilbage.

”Du skal gå nu,” siger jeg.

Han vender sig om og går. Da jeg hører hoveddøren smække bag ham, lægger jeg mig i fosterstilling på gulvet og græder.