Hvert år tester over 2.000 børn de mange ideer hos udviklingsafdelingen hos den amerikanske legetøjsproducent Fisher Price. Kun cirka 150 ideer klarer testene og kommer i produktion.
Når dit barn præsenteres for det gigantiske udvalg af legetøj i legetøjsbutikken er tusindvis af ideer allerede sorteret fra. Kun de allerbedste ideer kommer nemlig forbi det hårde testpanel hos Fisher Price bestående af babyer, børn og forældre.
KLIK I BOKSEN TIL HØJRE OG SE UDVIKLINGEN FRA IDÉ TIL HYLDE >>
Fisher Price vurderer årligt 4.500 produkt-ideer fra eksterne udviklere, og også den interne design-afdeling er idérig og vender 2.000 nye legekoncepter om året.
Ideerne opstår ofte tilfældigt eller med assistance fra fantasifulde børn. For eksempel fyldte nogle børn græsslåmaskinen op med sæbeboble-sæbe, da deres far to en lille pause fra havearbejdet. Det fungerede ikke så godt for græsslåmaskinen, men idéen til Fisher Prices lærings-plæneklipper var skabt.
Siden 1961 har Fisher-Price gennemført formaliserede test af deres produkter, inden de sendes i produktion.
Populær dinossaur
Ideen til den populære dinossaur med kugler, der popper op skulle først testes grundigt, inden den var klar til produktion.
Til test-formålet produceres en farveløs prototype i hårdt skummateriale. Når babyer har leget med prototypen, har Fisher Prices designhold en god idé om, hvilke justering, der skal foretages.
Også musik og farvevalg testes, inden den endelige Poppetypop Dino er klar til salg.