Erik Sigsgaard, cand.pæd. og forfatter til bøgerne Skældud og Skæld mindre ud.
Hvad sker der med et barn, der bliver skældt ud?
Meget og voldsom skældud giver barnet følelser af skyld og skam. Det kommer til at tænke ‘det er også mig, som får mor til at blive så vred og ked af det – dumme mig’. Barnet føler sig ikke respekteret, elsket og værdsat, og det går ud over dets handlekraft og vilje. Det kan opleve, at ‘mor kan slet ikke lide mig mere’, og det er frygteligt belastende.
Kan skældud aldrig være godt – hvis barnet for eksempel gør noget farligt?
Nej, jeg kan ikke komme på eksempler på, at skældud er en god løsning. Men du kan godt komme til at skælde ud, hvis barnet for eksempel løber ud på vejen. Her kan du med stor fordel bagefter sige undskyld til barnet og forklare, at du råbte, fordi du blev bange.
Kan vi helt undgå skældud?
Jeg tror, at vi om 50-100 år vil se på skældud på samme måde, som vi i dag ser på at slå børn – som noget utænkeligt. Men det tager tid af afskaffe det. Jeg synes, at vi voksne skal sætte realistiske mål for at skælde mindre ud – og hjælpe hinanden med at nå dem.
(4 billeder)
Faktaboks
Mor: Christine Ekstrand, 36 år, studerende, på barsel.
Far: Allan Ekstrand, 40 år, økonom.
Børn: Pil, 9 mdr., Rose, 5 år og Holger, 8 år.
Skældud virker ikke
Faktaboks
26 %: Ja, selvfølgelig – det hører med.
51 %: Af og til, men ikke for meget.
15 %: Kun i yderste nødstilfælde.
8 %: Aldrig! Børn tager skade af det.
Kilde: 3.119 besvarelser på voresbørn.dk
Vi bryder os ikke om skældud, for det får den nære kontakt mellem os og børnene til at forsvinde. Du kan godt tænke ‘skældud er nødvendigt for at trænge igennem’, men vi oplever det omvendte: At hvis vi skælder vores børn ud, så kommer vi netop ikke igennem. I stedet fjerner vi os fra os selv og børnene, og begge parter bliver kede af det.
Du kan argumentere for, at børn skal lære regler for at kunne indgå i et fællesskab, og det kan der være noget rigtigt i. Men vi tror, at børn bliver gode til at indgå i et fællesskab og i samfundet, hvis de lærer at have respekt for egne og andres behov.
Vi mener, at børn har godt af tydelige forældre, men vi tænker, at regler ikke altid skal gennemføres for enhver pris, og her er skældud en metode, vi gerne vil undgå. De kan selvfølgelig godt lære en bestemt adfærd af regler, men vi vil hellere lære dem et bestemt sindelag, og vi tror, at de i højere grad lærer af at efterligne os end at få noget forklaret.
Der er altid et behov bag
En klassisk situation kunne være, at vi gerne vil have ryddet op, og barnet vil noget andet. Her øver vi os i, at vores første reaktion ikke bliver ‘hvorfor har du dog ikke ryddet op?’. I stedet prøver vi at anerkende det dybereliggende behov bag.
Det kan være, at vi har haft travlt hele ugen, og at barnet har behov for at slappe af, for nærhed eller for leg – eller måske blot for en forsikring om, at der er tid til alt det bagefter.
De voksne har ansvaret
Børn ved altså godt, at voksne ikke er perfekte
Annonse
Nogle siger, at børn skal vide, at voksne ikke er perfekte. Hos os er det slet ikke et problem, for vi ER jo ikke perfekte! Selv om vi øver os i at undgå det, kommer vi alligevel til at skælde ud – det ligger i rygmarven fra vores egen barndom.
Men det må aldrig blive en sovepude, at fordi børnene skal opdage, at vi ikke er perfekte, behøver vi ikke at gøre os umage. Vi gør os jo umage med så meget andet – hvad de skal spise, og at de skal sidde sikkert i bilen – hvorfor ikke også gøre det med måden, vi kommunikerer på?