Designere

5 designere du skal kende

Selv om du måske aldrig har været i nærheden af en Stella McCartney-taske eller et par Isabel Marant-sko, har du helt sikkert set noget, der ligner, på hylderne i H&M, Zara og de andre mere budgetvenlige butikker, der kopierer de store designere. Mød fem af de størsteogse deres mesterværker.

Stella McCartney

Den britiske designer Stella McCartney bliver for alvor et respekteret navn på den internationale modescene, da hun i 1997 overtager posten som chefdesigner (efter Karl Lagerfeld) for det franske modehus Chloé. Fire år senere lancerer hun sit nuværende brand i eget navn, der siden har positioneret Stella McCartney som frontfigur for tøj skabt med omtanke for dyr og miljø (du støder hverken på pels eller skind i hendes kollektioner), med en kompromisløs tilgang til skrædderkunst og materialer og en enkel stil, der forener maskulint med feminint.

LÆS OGSÅ på Eurowoman.dk: 10 fund fra netbutikkerne

Vinterkollektionen 2013/14

Har du undret dig over, hvor vores trang til oversized frakker, nålestribede uldbukser, kasketter, kjoler med rullekraver og dobbeltradede jakker er opstået? Stella McCartney er nærmest direkte afsender af det fremadstormende sporty herrelook (eller cool college, som det også bliver kaldt), du støder på i diverse magasiner og modebutikker lige nu.

Læs videre på næste side.Céline 

Det gamle franske modehus får en saltvandsindsprøjtning i 1997, da amerikanske Michael Kors indtager chefposten. Den virkelige renæssance sker dog først, da Phoebe Philo tager over i 2008 og lancerer et minimalistisk og ultravisionært brand. Hun bevarer Célines luksuriøse dna med stor vægt på gedigen skrædderkunst, men gør stilen enkel, ren og stærk.

LÆS OGSÅ: Se 8 rå pilotjakker

Vinterkollektionen 2013/14

Farverne er douche, himmelagtige, og giver en stemning af ultimativ ro og renhed. Materialerne er bløde og silhuetterne skulpturelle, men med lån fra 1950’ernes frakker med store runde skuldre og kraver, nederdele med svaj og klassiske rullekraver. Og mønstrene? Ja, det er ikke et tilfælde, hvis du er vild med tern.

Læs videre på næste side.Yves Saint Laurent

Som et af det 20. århundredes mest indflydelsesrige modehuse er det Yves Saint Laurent, der introducerer begrebet ”mode til den selvstændige kvinde”. Fra slutningen af 1960’erne, hvor han præsenterer sin ”le smoking”, afspejler hans kollektioner kvindens nye selvsikre, erhvervsaktive rolle i samfundet. Og huset tager stadig kontroversielle beslutninger – ikke mindst ansættelsen af chefdesigner Hedi Slimane, som har givet brandet et nyt og rebelsk image.

LÆS OGSÅ: Mød fire designere og deres muse

Vinterkollektionen 2013/14

Skovmandsskjorter, bikerjakker, spænder på militærstøvlerne, netstrømper og lag på lag af strikbluser og blomstrede kjoler – Hedi Slimanes nyfortolkning af 90’ernes grunge-look fik både bifald og buh-råb, da efterår-vinterkollektionen kom ned ad catwalken, men stilen gennemsyrer tidens modebillede så markant, at lanceringen af Saint Laurent kun kan betegnes som en kæmpesucces.

Læs videre på næste side. Isabel Marant

Hun har nærmest patent på tidens populære parisian-rock-chik-look, og så formår den franske designer Isabel Marant som ingen andre at skabe brugbart hverdagstøj, der oser af selvsikkerhed og nonchalance. Marant lancerede sin første kollektion med accessories i 1989, der i 1994 blev efterfulgt af mærket Isabel Marant, som du siden har kunnet se på alt fra modeller, it-girls, skuespillere og moderedaktører verden over.

LÆS OGSÅ: Derfor elsker kvinder sneakers

Vinterkollektionen 2013/14

Underspillet cool er formentlig de ord, der bedst beskriver Isabels Marants seneste kollektion, der står i stærk kontrast til hendes væsentligt mere kulørte ”Elvis på Hawaii møder Urban Cowboy”- sommerkollektion. Looket er enkelt, komfortabelt og med hendes kendetegnende franskchikke silhuet, der løfter de (næsten) udelukkende sorte og hvide elementer og gør dem i stand til endnu engang at forføre den stadigt voksende fanskare. Summa summarum: Når Isabel Marant siger, at sort og hvidt er hot, så ER det hot.

Læs videre på næste side. Dries van Noten

Den belgiske designer har længe leget med en fortolkning af 90’ernes grungeperiode med fokus på mønstermiks og lag på lag – vel at mærke i en moden og kvalitetsbevidst tone, der viser designerens sans for det luksus-bohemede look. Startskuddet til van Notens karriere sker i 1986, hvor han lancerer sin første kollektion – til herrer, og sansen for maskuline former er stadig højst present i hans kollektioner til kvinder. Brandet har aldrig gjort brug af reklamekampagner, hvilket har styrket et underspillet ”kun for kendere”-image.

Vinterkollektionen 2013/14

Alverdens fashionistaer genoptog for alvor romancen med Dries van Noten ved lanceringen af årets multiprintede forår-sommer-kollektion og føler sig næppe svigtede med det seneste bud på et vinterlook, hvor maskulint møder feminint, nederdele trækkes ned over bukser, og den stilsikre farveskala af grå og sort får liv af sarte pasteller, brokademønstre og orientalske dragefigurer. Sæsonens ypperste bud på at mikse kontraster på tværs af tid, sted og køn.


LÆS OGSÅ: Hvor kommer tendenserne fra?