Birgitte Herskind: "Det er slet ikke så glamourøst, som mange tror"
Mød designeren bag brandet Birgitte Herskind, som er en ud af tre stærke kandidater, der er nomineret til ALT for damernes Guldknap 2018.
Ethvert modehus kan lave en hvid T-shirt. Dét, Birgitte Herskind vil være stærk på, er de små detaljer, der gør hvert enkelt stykke tøj unikt.
Allerede som 16-årig flyttede du fra din hjemby Beder for at forfølge drømmen om at blive designer. Hvordan opstod din interesse for mode?
– Det lyder som et gammelt eventyr. Men den opstod, da jeg arvede min farmors symaskine og fandt ud af, at jeg kunne sy noget tøj, som man ikke lige kunne finde andre steder. Jeg har nok været 12-13 år, da jeg begyndte. Egentligt troede jeg, jeg skulle være dyrlæge, lige indtil jeg kom i nærkontakt med en symaskine. Men man skal kun blive designer, hvis ikke man kan lade være. Det siger jeg altid til de unge piger, der gerne vil have mit job. Det er en livsstil. Som designer går du ikke på arbejde fra 8-16 og holder seks ugers ferie. Det er slet ikke så glamourøst, som mange tror – det er benhårdt arbejde. Det er alle kreative fag, fordi du hele tiden kan gøre det bedre. Men det er også det, der er drivet. Når jeg har lavet en kollektion, ser jeg på den med mine mest kritiske øjne og tænker: ”Ej, lige dét der, det kunne jeg sgu godt have gjort bedre. Så næste gang skal jeg fandme vise dem!”
Hvorfor valgte du at blive selvstændig i eget navn?
– I 2013 tog jeg en pause, da det brand, jeg var chefdesigner for, blev nedlagt. Nu syntes jeg, at jeg var kommet i en alder, hvor jeg skulle til at reflektere lidt over livet og finde ud af, hvad jeg skulle, for mit liv er altid gået forfærdeligt hurtigt. Indtil da havde jeg aldrig rigtigt stoppet op og tænkt over, om jeg var på den rigtige hylde. Vi bor på en gård i Nordsjælland, så der isolerede jeg mig i et par måneder og mærkede efter. Tog et break. Og der fandt jeg ud af, at jeg ville starte mit eget brand. Ved et tilfælde endte jeg på en messe, hvor vi simpelthen blev væltet af efterspørgslen og fik 60 nye forhandlere. På det tidspunkt anede jeg ikke, om jeg kunne levere. Men det gik jo, selvom jeg ikke engang vidste, hvordan man lavede en faktura i starten. Efter at have bokset lidt med engrosdelen, tog det for alvor fart i 2016.
Hvad er Birgitte Herskinds signatur?
– Det er så svært at se, når man selv tegner det. Men der er en hel masse detaljer. En ny manchet eller krave. Hver en flæse konstruerer jeg på ny, så hver enkelt style får sit eget præg. Da jeg startede op for mig selv, lavede jeg en aftale med mig selv om, at jeg skulle skrotte den der gamle gamle skabelon for, at for hver gang du laver én buks, skal der være tre toppe. Fuldstændigt. En hvid basic T-shirt kan man købe i Zara. Mit tøj skal skille sig ud fra det, der er mainstream. Jeg skal være modig og stole på mit design. Når jeg gør det, så går det rigtig godt.
– Når jeg tegner et print, får jeg metervaren lavet i Tyrkiet, manchetterne produceres i Portugal, og tøjet sys i Polen. Så min proces er megabesværlig og det stik modsatte af at springe over, hvor gærdet er lavest. Men jeg tror også, det er derfor, mit design kan noget. Der er lagt så meget energi i hvert eneste stykke tøj.
Hvad er inspirationen bag AW18-kollektionen?
– Jeg laver min fortolkning af de internationale trends, der er oppe i tiden. Det er jeg meget ærlig omkring, for det er det, alle designere gør, selvom det nok er lidt tabu at sige det højt. Dengang jeg var ansat som designer, skulle jeg lave moodboards til kollektionerne. Nu, hvor jeg er min egen, kan jeg sige, at det dér, det gider jeg ikke længere, for der er ikke nogen specifik inspiration eller historie bag. Det er så dejligt befriende.
I det seneste halve år er dit brand for alvor kommet på alles læber. Hvad har du gjort for at brande dig?
– I foråret 2017 tog jeg fat i Social Zoo og Pernille Teisbæk for at få dem til at samle trådene. Pernille har stylet min lookbook to gange, for når man selv designer tøjet, er man meget fastlåst i sin tankegang. Jeg kan godt lide, at der kommer nogen og vender det på hovedet. Det kommer der noget spændende ud af. I samarbejde med min datter, Andrea Hess, som står for vores digitale afdeling, har Social Zoo også ændret webshoppens look og lavet en strategi for vores Instagram-profil, så det hele er blevet strammet lidt op. Da jeg selv styrede Instagram, var det noget rod. Og Instagram er jo en modedesigners visitkort i dag. Branding er mindst lige så vigtigt som designet. På de sociale medier kan du lede kunder direkte ind på din webshop og tiltrække store indkøbere. Så nu er der styr på, hvad der bliver kommunikeret ud hvornår.
Hvorfor tror du, at influencers er blevet så vigtig en faktor i modebranchen?
– Fordi slutforbrugeren hele tiden kan følge med. På Instagram kan vi finde inspiration non-stop og se nye kollektioner, inden de overhovedet har nået butikkerne. Vi skal ikke længere vente til på torsdag, når ALT for damerne udkommer. Det er direkte, det er nu, det er her. Der bliver indgået mange spændende samarbejder mellem influencers og brands for tiden, og der bliver kortere og kortere fra idé til handling. Det er det, der er så skide spændende ved modebranchen, den forandrer sig hele tiden, og du er nødt til at være med på beatet.
Hvad betyder det for dig at være nomineret til ALT for damernes Guldknap 2018?
– Det betyder simpelthen rigtig, rigtig meget. Det er et kæmpe skulderklap. Hvor er jeg glad for, at alle de weekender, helligdage og aftener, jeg har siddet og arbejdet, nu bliver belønnet.
Hvad er du villig til at sætte på højkant for at vinde?
– Under hele afstemningsperioden donerer jeg 10 procent af omsætningen på min webshop til Headspace, der giver gratis rådgivning til børn og unge, der har det svært. Flere og flere især unge piger lider under dårligt selvværd, fordi de føler, at de skal være perfekte i alle livets aspekter, og som mor til tre døtre og en bonusdatter vil jeg gerne støtte om dem, der forsøger at spore ungdommen ind på en mere farbar vej. Hvis jeg vinder Guldknappen, lægger jeg fem procent oveni, så jeg i alt donerer 15 procent af omsætningen.