Charlotte Eskildsen: "Vi kommer til at se det mere sexede udtryk i moden igen"
Som grundlægger af og kreativ chef i Designers Remix har Charlotte Eskildsen vist, at bæredygtigt tøj sagtens kan være moderne – og at ansvarlighedens outfits er de mest sexede, du kan iføre dig. Og selvom upcycling er en både besværlig og bekostelig disciplin, er det fortsat netop dét, der begejstrer designeren mest.
Hvad er der sket i moden, siden du vandt Guldknappen i 2007?
"Tendenser har det jo med at køre i ring. Mange af tingene fra kollektionen i 2007 er tilbage i modebilledet nu. De store suits, cocktailkjolerne og fokus på de håndværksmæssige detaljer. Der, hvor den største forandring mærkes, er i kraft af de sociale medier.
Smartphonen kom i 2007 og Instagram i 2011, og siden har alle design været præget af den markante fart og det nye mediebillede, de fænomener skabte. Vi skal tænke de digitale medier med ind i måden, vi designer, tager billeder og formidler vores æstetik. Pludselig er vi ikke bare et modehus, men også et mediehus, der skal forholde os til, hvad omverdenen mener og hvilke politiske samtaler, der er i gang.
Vi behøver ikke stå på mål for det hele, men vi må tage stilling til det meste og tænke over alt, hvad vi gør. Det er sundt for hele vores debatkultur. Forbrugerne er ikke reduceret til en marketinganalyse. De er blevet til ægte mennesker."
Hvordan har jeres design udviklet sig?
"Vi har skruet meget mere op for bæredygtigheden. Bæredygtighed, der er på alles læber nu, lå i vores dna fra begyndelsen. Vi arbejdede med det, inden det var en bevægelse eller et a priori, men nu er vi langt mere åbne med, hvor langt vi er, og hvor vi vil gøre endnu mere. Det er ikke en tendens, vi er gået ind i, fordi det var moderne.
Det var bare den eneste måde, jeg ville arbejde på. Vi havde tidligere læder, og det var nærmest en signatur med vores bikerjakke og lædersweatpants. Det var svært, men vi valgte at sige farvel til de styles fra den ene dag til den anden.
Vi var meget ambitiøse i vores bæredygtige omstilling. I starten ville vi mere, end vi helt kunne følge med til, så alle materialer var ikke lige rare at røre ved og have på. Når man er pioner, må man leve med de børnesygdomme, der følger med."
Hvad er du mest vild med fra 00’erne?
"Jeg har altid været vild med herretøj, og jeg har lånt min fars og siden min mands tøj, så længe jeg kan huske. Det holder bare. En spæd Kate Moss-kjole med spaghetti-stropper og en stor jakke til. Min smag er absolut mest præget af slut-90’erne. Det, Tom Ford lavede for Gucci.
Det sexede har været forbudt så længe, men jeg elsker det. Det fede ved 00’erne og hele ”Sex and The City”-bølgen var, at kvinder fik lov til at larme. Vi måtte drikke cocktails om mandagen, og det hele var bare lidt sjovere. De fire kvinder gjorde alt det ”forkerte”, og det var befriende."
Hvad banker dit designhjerte for i dag?
"Upcycling! Jeg kan slet ikke stå for det. Vi har lavet samarbejder med KADK (Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, red.), og når jeg er censor for de studerende på Designskolen Kolding, ser jeg, hvor mange unge, der har upcycling som kreativt greb.
Der er noget vidunderligt i at mærke, når rester, tekstiler og gammelt tøj bliver tilskrevet deres reelle værdi. Upcycling er så svært at tjene penge på, for du skal sprætte op og sy om i gamle styles, og du skal ændre hele den traditionelle designproces. Men det er samtidig den mest tilfredsstillende måde at arbejde på."
Hvor har I gjort den største forskel?
"Vi var med helt i begyndelsen, og nu er det dejligt, at mange brands følger trop. Vi har målt og analyseret vores tal løbende, og vi har turdet erkende, når vi fejlede eller ikke gjorde det godt nok. Vi ved, at vi aldrig bliver færdige. Særligt fordi vi ikke vil lave basistøj – vi vil lave mode. Det skal være sexet at gøre det rigtige. Det hele skal ikke være bare tæer og hørkjoler. Vi vil være ”responsible” og ikke bare ”sustainable”.
Jeg vil gerne udtrykke mig mere politisk fremover, og jeg håber, at der bliver reguleret endnu mere. At vi skal sortere tekstil i husholdningen, og at kravene til produktion er skarpere defineret. Hvorfor skal tøj være så billigt? Vi skal lære, at det er en knap resurse. Hvorfor vil vi betale mere for en kop kaffe end en T-shirt?"
Hvad betød det for jer at vinde Guldknappen tilbage i 2007?
"Det var så stort! Vi havde lige haft et kæmpe show med Freja Beha og Lily Cole, og det betød virkeligt noget med den anerkendelse umiddelbart efter. ALT for damerne, hele det historiske element, som det magasin repræsenterer. Det var en ære, som jeg ville dele med min familie og have min mor med ind at overvære.
Der er noget rørende ved nu at være nomineret igen. Der er gået så mange år, og jeg føler, jeg har klædt så mange danske kvinder på. Det markerer også, at vi har overlevet så mange år i en svær branche. Vi er stadig vores lille familiefirma, vi har fået børn, holdt sammen og klaret den."
Hvilke items fra jeres kollektion i 2007 er du særligt vild med?
"Alle de sorte cocktailkjoler og hele signalværdien om, at det er legitimt at dresse up og gå i byen. Jeg tror, vi kommer til at se det mere sexede udtryk i moden igen. Der har været lidt vel meget gummisko, bøllehat og ”København på en cykel”- stemning over den danske mode."
Hvad er dine yndlingsitems fra den nye kollektion?
"Det må være vores oversized, upcyclede jakkesæt; i dem er man ikke for fin til hverdagen, men man er også beredt til fest. Og selvom det har maskuline referencer, ser du stadig sexet og feminin ud, fordi det aldrig afhænger af, hvor udfordrende du er klædt, men derimod hvilken attitude, du bærer dig selv med."
Vest, 2.199 kr.
Bukser, 1.299 kr