Eva-Lotta er CEO for et af Danmarks stærkeste og smukkeste brands
Lysestager, kaffekander og smykker. Vi vil bo og pynte os med kvalitet, og Georg Jensen har fyldt skandinaviske hjem med designarv i over 100 år. Mød den nye svenske direktør Eva-Lotta Sjöstedt, der fortæller om brandets fokus på selvstændige kvinder og funktionelle design-objekter, der skal kunne mere end bare være smukke.
Du er måske vokset op med Georg Jensens ikoniske sølvkande designet af Henning Koppel. Hvis ikke, har du nok fået et par Daisy-øreringe fra din farmor i konfirmationsgave eller har købt Ilse Crawfords messinglyseholder til dit hjem. For Georg Jensen er noget af det mest populære arvegods, dansk design har givet os i det 20. århundrede. Det var det også for Eva-Lotta Sjöstedt. Da hun var en lille pige i den svenske by Helsingborg, var der særligt én ting, hun glædede sig til i årets mørkeste måned, hvor julen nærmede sig. Det var den årlige tur med færgen til Helsingør og den efterfølgende togtur til København.
– Hvert år i december tog mine forældre mig med ind i Georg Jensen-butikken i København. Det var som et eventyr og står som et virkelig stærkt minde for mig, fortæller 50-årige Eva-Lotta Sjöstedt, da Eurowoman møder hende i København.
Det er ikke bare noget, hun siger, fordi hun i 2016 blev ny CEO for det danske designbrand. Der er en særlig plads i Eva-Lottas hjerte til Georg Jensen-klassikere som Vivianna Dew Drop-øreringene og Bernadotte-kaffekanden. Smykker og ting, som har præget hende og hendes hjem hele livet. Særligt fordi Georg Jensen, som meget andet skandinavisk design, er inspireret af omgivelserne.
– Naturen og lyset er meget unikt i Skandinavien. Vi har det rene vand, den rene luft og de frodige skove, og det er faktisk en luksus, som mange i andre dele af verden ikke har. Vores formgivning og vores forhold til design er påvirket af klimaet, og det mærker vi meget. Fx sælger vi mange flere lysestager i de nordiske lande end i resten af verden. Designet skal fungere med det liv, vi lever, fortæller Eva-Lotta.
Hun ser Georg Jensen som et eventyr, hvor inspirationen udspringer af naturen. Hun har derfor forberedt sig udførligt til dagens fotoskydning, hvor hun vil posere foran en skatkiste af Georg Jensen-sølvtøj arrangeret på et skovlandskab af mos med små bjerge af franske makroner og en overdådig lagkage midt i det hele.
– Vi leger Alice i Eventyrland, udbrød hun entusiastisk, da fotografen troppede op. Og som sagt, så gjort. Direktøren beholdte i øvrigt den gulvlange blondedekorerede Jesper Høvring-kjole på under interviewet. Hvorfor egentlig ikke?
Hjerne, hjerte og mave
Interessen for design startede tidligt. Som barn elskede Eva-Lotta at sy og male og lavede sine egne kostumer.
– Jeg har altid interesseret mig for formgivning, siger hun.
Derfor var det oplagt, at hun uddannede sig til tøjdesigner, og så begyndte eventyret for alvor. Allerede da hun var i 20'erne fik hun arbejde som designer for det svenske mærke Wellglow med base i Hong Kong. Siden har hun boet i lande som Japan, Holland og Tyskland og er nu bosat i Danmark. Undervejs har hun haft sin egen restaurant og café i Sverige, og så har hun haft en række forskellige chefstillinger hos IKEA rundt omkring i verden. Men hvad er det lige, der er den røde tråd?
– Jeg plejer at sige, at jeg har et åbent hjerte, en åben hjerne og en stærk mavefornemmelse. Jeg er ikke bange for at fejle og prøve nye ting af, siger hun.
En af de chancer, hun tog, var at sige farvel til en succesfuld design-karriere i Hong Kong. Med flere hundrede ansatte under sig havde hun fundet ud af, at det, hun egentlig interesserede sig for, var empowerment, som vel bedst kan oversættes til 'at bestyrke eller selvstændiggøre' andre mennesker. Gøre dem i stand til at yde deres bedste og udleve deres potentiale. Derfor røg hun tilbage på skolebænken for at uddanne sig inden for økonomi og jura.
– Allerede som barn havde jeg en naturlig sans for lederskab. Jeg har ofte oplevet, at folk er kommet til mig for at spørge om et godt råd og har altid haft en oprigtig interesse for mennesker, siger hun.
Efter studierne, valgte hun at sige ja til et job i IKEA.
– Jeg fik at vide, at jeg havde evnerne til at blive leder, og at jeg ville få et job, jeg ingen kompetencer havde til. Hvis jeg kunne håndtere det, betød det, at jeg kunne hjælpe andre mennesker med at vokse.
Susanne Bier i front
Eva-Lotta tror på at bringe forskellige kulturer sammen i en virksomhed, og diversitet er et nøgleord for hende.
– Jeg har indset, at vi har mere tilfælles, end vi går og tror, siger hun.
I dag udlever Eva-Lotta sine lederambitioner hos den over 100 år gamle designvirksomhed, og diversiteten gælder både indadtil i Georg Jensen, hvor Eva-Lotta lægger vægt på en god blanding af alder, nationalitet og køn blandt de ansatte, hvilket hun også har sat konkrete tal på. Og så gælder den i høj grad også, når Georg Jensen skal brandes udadtil.
I efteråret 2016 lancerede Georg Jensen kampagnen You can never be too much you, hvor fem nøje udvalgte kvinder, heriblandt filminstruktøren Susanne Bier og den norske bokser Cecilia Brækhus, medvirker. Her opfordrer Georg Jensen kvinder til at udleve deres drømme og ikke være bange for at være "for krævende, for ambitiøse, for stærke eller for provokerende."
– Vi har udvalgt fem kvinder, som alle har brudt med konventionerne. Georg Jensen har altid stået for budskabet, at du er okay, som du er. Du behøver ikke at passe ind i en bestemt form. Du skal bare elske skandinavisk design. Mange andre steder i denne branche siger man det stik modsatte: nemlig at du skal være en helt bestemt type for at passe ind, siger Eva-Lotta.
Det er ikke nyt, at Georg Jensen knytter stærke kvinder til sig. For Eva-Lotta handler det om at gå tilbage til rødderne. Hun viser mig et billede af den kendte sølvsmed Vivianna Torun Bülow-Hübe (1927-2004), som designede for Georg Jensen fra 1967 og til sin død.
– Hun har fulgt os i mange år og er et eksempel på vores mange designsamarbejder, siger Eva-Lotta.
LÆS OGSÅ: Her boede Coco Chanel
Digital og demokratisk
Det lyder jo meget sympatisk med den diversitet. Men hvilke ambitioner har den svenske designentusiast egentlig for den aldrende danske virksomhed? Hvordan pudser man gammelt sølvtøj op, så det passer ind i en verden af sociale medier, fast fashion og stor international konkurrence? Det har Eva-Lotta gjort sig mange tanker om.
– Vores vision er at sprede det skandinaviske designsprog globalt. Vi er heldige i øjeblikket, for en stor del at det globale marked elsker skandinavisk design. Vi har momentum. Og dette hus er jo verdensklasse på det punkt, siger hun.
Det skandinaviske designsprog handler om meget mere end skønhed, hvis man spørger Eva-Lotta. Som med fravalget af modeller i den seneste kampagne, er det nemlig ikke så vigtigt, om ting er smukke i sig selv.
– Det er en smal sag at lave smukke ting. Men kaffen skal stadig være varm, når du drikker den, siger hun.
Og Georg Jensens Vivianna Dew Eardrops skal laves i forskellige materialer fra sølv og hele vejen op til guld og diamanter, så så mange som muligt har råd til at købe dem.
– Det er netop den form for demokratisk design, som Skandinavien er kendt for. Tingene skal være funktionelle, og de skal ikke kun være for de få, siger hun.
Samtidig er hun godt klar over, at det i dag ikke længere er nok blot at lave et godt produkt. Derfor handler en stor del af den fremtidige strategi for Georg Jensen om at følge med den digitale tidsalder. Efterårets kampagne var fx 100 % digital.
– Jeg håber, at vi bliver klogere i takt med, at vi bliver mere digitale, fordi det hele bliver så transparent. Vores kunder vil skabe deres egne universer i dag. De vil ikke have nogen, der fortæller dem, hvad de skal. Det handler om at turde skille sig ud, siger hun.
Men fremtiden bliver ikke let, erkender direktøren. For verden er langt mere flygtig og mindre forudsigelig, end den har været.
– Hvem havde forudset Brexit eller valgresultatet i USA? Det kommer til at handle om at tage modige beslutninger og hele tiden være klar til at omstille sig til den nye virkelighed. Den største udfordring er, at vi lever i konstant forandring. Det nye dig er under forandring.
LÆS OGSÅ: Mød manden, der klæder Kirsten Dunst og Lena Dunham på i køkkentern og kaninører
Skandinavisk design i verdensklasse
Georg Jensen er et skandinavisk smykkebrand stiftet i 1904, da sølvsmeden Georg Jensen (1866-1935) åbnede sin første sølvsmedje i Bredgade i København.
Efter nogle år med stor succes åbnede Georg Jensen efterfølgende filialer i Berlin, Stockholm, Paris og London og har i dag og butikker over hele verden.
Gennem tiden har Georg Jensen samarbejdet med en række andre designere, arkitekter og kunstnere. Heriblandt
billedhuggeren Henning Koppel og designere som Nanna
Ditzel og Sigvard Bernadotte.