Chefredaktør om legendarisk undertøjsshow: Når man fornyer sig, er der fare for at miste alle
Victoria’s Secret vendte i aftes tilbage med en genopfindelse af sit før så ikoniske modeshow. Fans savner den gamle vibe i showet, der skulle balancere på den tynde line mellem den oprindelige ånd og en mere nutidig diversitet.
De sociale medier oversvømmes i dag med klip fra ”the iconic return of The Victoria’s Secret Fashion Show”.
Måske klikker du ind og ser Gigi Hadid komme op igennem gulvet eller Kate Moss gå ned ad catwalken.
Måske du lige giver det et like og scroller videre.
Men meget mere var på spil, da Victoria’s Secret i aftes blændede op for en relancering af sit engang så legendariske undertøjs-show.
For lingeri-firmaet gjaldt det om at bevise sin relevans i en ny æra; dette comeback var den største – og måske sidste – mulighed for at smelte den sexyness og glamour, der i en anden tid gav showet, englene og brandet ikon-status sammen med en mere nutidig autenticitet.
For os andre ville graden af succes for denne svære balancegang være en indikation af, hvorvidt vi efter Metoo-opgøret er kommet til et sted, hvor de, der var en del af problemet, også kan være en del af løsningen.
Så de store lyserøde fjervinger var det, der tyngede mindst på skuldrene af Gigi Hadid, der som den første i et stjernespækket cast hævede sig op gennem et hul i catwalken.
Nu skulle det blive spændende at se, hvordan showet ville balancere mellem sin påståede intention om mere diversitet og tidligere tiders fejring af en idealiseret kvindekrop, perfekt tilpasset ”the male gaze”.
Aflyst i 2019
Fem år er gået, siden Victoria’s Secrets engang så legendariske modeshow aflyste sig selv.
Cancelled var det allerede blevet i dønningerne af Metoo-opgøret, som havde skyllet nye forventninger om kropspositivitet, diversitet og inklusion ind over det amerikanske samfund med underholdningsbranchen som den tydeligste markør.
Tilbage i 2019 var fronterne så hårdt trukket op, som de kun kan være, når en revolution er helt ung: Victoria’s Angels var før blevet set som forbilleder, nu var de billedet på alt, hvad der var galt med patriarkatet.
Direktør Ed Razek endte i en shitstorm, da han i et interview afviste, at der kunne optræde transseksuelle modeller i showet. Han blev af tidligere modeller også anklaget for at være med til at fremme en kultur af misogyni, chikane og bodyshaming. Den tidligere direktør Les Vexner blev desuden koblet sammen med Jeffrey Epstein, og det hele belastede firmaets image, samtidig med, at både showets seertal og omsætningen dalede.
Ed Razek forlod virksomheden, mens showet gik i hi for at finde fodfæste i en ny tid.
Bruni på catwalken
Og i aftes vendte det så tilbage, og ud fra reaktionerne på sociale medier var showet lige tilpas så favnende, at Victoria’s Secret undgår en shitstorm.
Måske fordi det også er ved at blive lidt gammelt at stemple alle, der prøver at komme igen fra fortidens synder, som ”hyklere”, men også fordi castet rent faktisk kom lidt længere ud i hjørnerne end tidligere.
På catwalken sås fx Ashley Graham, som er fortaler for kropspositivitet, og som i 2016 var den første størrelse 44 på forsiden af Sports Illustrated Swimsuit Issue. Også den tidligere franske førstedame, 56-årige Carla Bruni, bidrog til at legitimere comeback'et.
Men samtidig var skiftet ikke vitalt nok til for alvor at sætte en dagsorden.
Og læser man kommentarerne på Victoria’s Secret’s egen Instagram-profil, er de dedikerede fans ikke imponerede: De savner den gamle ubekymrede vibe og den originale glitter, glamour og fest.
Konklusionen må være, at hvis et brand i et forsøg på at forny sig bevæger sig for langt væk fra dét, der var dets særkende, er der fare for at miste alle.
Dilemmaet er velkendt for mange brands – inklusive ALT for damerne.
Kunsten undervejs i Metoo-oprøret har været både at anerkende og afspejle bevægelserne i samfundet omkring os og huske, hvor vi kom fra. Vi ændrede selv i 2021 vores årlige modeshow i forbindelse med uddelingen af Guldknappen.
Vi skiftede de professionelle modeller ud med kendte kvinder i alle mulige aldre, farver og faconer. Samtidig holdt vi endegyldigt op med at retouchere rynker og deller i bladet. Heldigvis har begge dele kun affødt positive tilbagemeldinger fra vores læsere og følgere; de var klar til at tage skiftet sammen med os.
I det kommende regnskabsår vil det vise sig, om det samme lykkedes for Victoria’s Secret; om genoplivningen af det ikoniske show kan stoppe den nedadgående spiral, og om vi også i fremtiden skal se engle i undertøj på catwalken.