Anne Glad ved, hvem du er, afhængig af, hvilken cola du drikker.

Det siger dit valg af cola om dig: Light versus Klassisk

Dit valg af læskedrik afslører om du er med på beatet eller ej, ifølge livsstilsekspert Anne Glad.

En relativt uskyldig artikel om, hvad der sker i kroppen, når du drikker Cola Zero affødte en heftig debat for og imod lightcola versus klassisk cola på ALT for damernes facebookside.


Hov! 󾌯 Vælger du også altid Cola Zero fremfor almindelig Cola?Og troede du ligesom os - at det er det slanke valg?

Posted by ALT for damerne on 14. september 2015

LÆS OGSÅ: Det afslører dit ansigt om, hvordan din krop har det 

Imod Zero/light: 

"Drikker altid kun Zero og elsker det - og har tænkt mig at fortsætte."

Mette Find Andersen

"Drikker så sjældent sodavand så når det endelig sker skal det være med rigtigt sukker." Joan Ranch Svensson

"Zero smager skrækkeligt. Hvis jeg skal synde, så er det med den ægte vare."

Janice Jensen 

"Sukker, fedt, ja tak det er tilladt hjemme hos os men med måde! Fri os for det kunstige"!

Janice Jensen.

"Bare det at man ved at Aspartarm blir brugt til kemisk krigs førsel er nok til at jeg ikke vil røre det med en ildtang."

Kate Ardahl 

LÆS OGSÅ: Få sandheden om hvidt brød

For Zero/light

"Zero ja tak! Ellers ville jeg aldrig drikke sodavand pga diabetes alt med måde!"

Louise Meldal 

"Når man nu som mig, ikke kan lide "rigtig" cola, så er zero altså lækkert. Jeg har tabt 20 kg siden 1 januar vel at mærke ved, at lægge kosten om. IKKE slankekur. Jeg træner 3 timer hver dag, så deres f..... ikke nogen der skal forbyde mig min fredags zero."

Susanne Thomsen 

"Drikker altid kun Zero og elsker det - og har tænkt mig at fortsætte."

Mette Find Andersen 

"Har læst det, men så er det godt, at jeg lever så h.... sundt. Udover det Seize The Day."

LÆS OGSÅ: Her er den mest undervurderede faktor for din sundhed

Anne Glad: klart at det skaber debat

Men hvorfor har vi så stærke holdninger til, hvilken coladrik vi vælger?

For livsstilsekspert Anne Glad, som du kender fra 'Kender du typen', er ikke overrasket.

– Lightprodukter er markedsført til generation X, som er i 40erne. De er brandentusiaster, som elsker mærkevarer og har dyrket dem hele deres ungdom, det er MTV-generationen, som er flasket op med mærkevarer. Så det giver god mening, at de går ind i debatten.

– I udlandet har man i årevis haft store debatter om lightprodukter og modstanderne sammenligner det jo med at drikke beriget uran, når man drikker lightprodukter.

Og hvilke typer sværger så til klassisk cola med alle de sukkerknalder sådan en nu indeholder?

– Det er storbykvinden, som går op i miljøen, juicer alting og køber bøger som 'Kernesund familie'. Hun forkaster lightprodukterne og vælger hellere den rene vare, hvis hun skal "synde" med noget sødt.

Klassisk cola er helt klart det mest trendy valg, ifølge livsstilseksperten.

– Det handler om ny type stemning i sundhedsdebatten, som handler om at man også skal nyde, bruge mere smør og mere fløde, så det vi drikker og spiser virkelig smager af noget. Pudsigt nok ses det som det fornuftige og sunde valg af tilhængerne, der hellere vil nyde den ægte vare en gang imellem frem for at følge en slankekur slavisk.

"Det er lidt gammeldags" 

Lightprodukter tiltrækker en helt anden målgruppe, ifølge Anne Glad.

– Det er lidt gammeldags. Der er noget 90er over det. Man ved godt, at man ikke er helt fremme på beatet, når man drikker lightprodukter, men måske foretrækker man bare smagen, eller man er blevet indoktrineret med reklamekampagnerne om, at der er så få kalorier i. Men der er ikke meget modernitet i at vælge light. Det peger bagud.

Fair nok at man foretrækker at gå all in, når man drikker sodavand eller har lyst til andre søde sager. Men kræver det ikke enormt meget kontrol, hvis man ikke ønsker at tage en masse på?

– Jo, det er det sværeste overhovedet. Det bliver hurtigt noget med: Se mig, jeg kan synde og spise slik til børnefødselsdagen, men måske er man skingrende hys, når det kommer til kalorier, de andre 364 dage om året. 5:2 kuren virker jo fantastisk, fordi det er nemt at forstå at man kan leve som man vil fem dag om ugen og faster to dage om ugen.

– Hvis du ser på Coca Colas annoncer, dyrker de også selv nostalgien omkring klassisk cola med de gamle flasker osv. Tidligere har der været tidspunkter, hvor Coca Cola skulle være nyt og smart, men der er salg i nostalgi.

Hvis debatten for og imod light-produkter fortsætter, vil det ikke overraske Anne Glad.

– Debatten bliver så ophedet, fordi vi er grundforvirret om alt der handler om sundhed. Der er mange fordomme og meninger og utrolig lidt viden – eller retter; vi har meget viden om sundhed, som peger i forskellige retninger. Nu har vi jo 10 forskellige kostråd, som der har været mange revideringer af. I 70erne var der noget der var sundt, og noget der var usundt. I dag er det baseret på tro og følelser.

LÆS OGSÅ: Du bliver ikke tyk - og 8 andre gode undskyldninger for at spise mere pasta

LÆS OGSÅ: 9 kampagner med kvinder i undertøj, der vil få dig til at elske din krop

LÆS OGSÅ: 7 sundhedsråd du absolut ikke skal følge