I starten regnede
psykolog Maja Vain Gilbert med, at det blot drejede sig om enkelte
tilfælde.
Men efterhånden
oplever hun det oftere og oftere. Unge og deres forældre, der møder op til en
psykologsamtale hos hende, og allerede fra starten er fast besluttede på,
hvilken diagnose de skal udredes for.
”Først havde jeg
en oplevelse af, at det var fedt, at de unge og deres forældre var
velforberedte og havde sat sig ind i tingene. Det gav også en åbenhed fra deres
side, så vi hurtigt kunne komme dybere ind i tingene. Men så gik det op for
mig, at mange diagnoser og begreber bliver brugt forkert, og at det betyder
noget andet for de unge, end det gør for os som psykologer,” siger Maja Vain
Gilbert, der til daglig er leder af UngTerapi, som er en privat psykologpraksis
for unge.
”Det bliver
særligt svært, når de unge bevidst eller ubevidst styrer deres fortællinger om
dem selv omkring den diagnose, de går ud fra, at de har. Så er det
svært at vide, om den unge havde sagt det samme om sig selv og sine oplevelser,
før vedkommende havde vidst, at det kunne være symptom på en bestemt diagnose.
Og det kan være rigtig, rigtig udfordrende på flere måder.”
”For det første
bliver det svært at finde ud af, hvad der virkelig gør sig gældende i den unges
liv og situation. For selvom vi bruger de samme ord, taler vi som ung og som
psykolog to forskellige sprog om de her diagnoser. Derudover står man som
psykolog overfor den udfordring, at man skal være varsom med at rette på den
unges vurdering af sin situation, fordi relationen mellem psykologen og den
unge er baseret på tillid.”
Som et eksempel
bruger Maja Vain Gilbert diagnosen ADHD, som hun oplever, at flere unge og
deres forældre hurtigt regner med, at den unge lider af.
”Hvis jeg fx
taler med en pige på 14 år, der er sikker på, at hun har ADHD, fordi hun har
nogle ting, hun kæmper med, kan den overbevisning gøre, at hun er mindre
tilbøjelig til at gå andre veje. Og så bliver det svært for os i stedet at se
på hendes sociale problemer udefra og måske se, om nogle omstændigheder i
hendes liv har ændret sig. For det kan jo i nogle tilfælde forklare nogle
udfordringer, som ikke behøver skyldes en diagnose som ADHD. Men når først den
unge og forældrene tænker, at de har en bestemt diagnose og vi eventuelt
skal hjælpe dem videre til nogen, der kan give dem medicin, bliver det svært at
flytte den unge væk fra den tanke.”
Diagnosen som
en forløsning
De seneste 10 år
er antallet af børn og unge, der får stillet en psykiatrisk diagnose stedet med
37 procent. Det viser de nyeste tal fra Landspatientregistret.
For Maja Vain
Gilbert er det vigtigt at understrege, at psykiatriske
diagnoser kan være vigtige for de børn og unge, der opfylder
kriterierne for dem, fordi det giver mange børn og unge muligheden for at kunne
få den rette hjælp.
Til gengæld ser
hun det som problematisk, at diagnosen har fået en så central placering i vores
samfund, at mange glemmer, at mennesket også kan blive udfordret i løbet af sit
liv, uden at det nødvendigvis skyldes en diagnose.
”Jeg oplever, at
der ikke længere er plads til, at man som moderne menneske kan være udfordret,
uden at det enten skal kunne løses eller forklares med det samme. Og på den
måde bliver diagnosen en forløsning for den unge og forældrene,” fortæller Maja
Vain Gilbert.
”Det kan virke
som en lettelse for den unge at få at vide, at diagnosen er årsagen til, at man
har det svært. Der er mange, som fortæller mig, at der ikke er nogen god
undskyldning for at have det dårligt, hvis der ikke er noget diagnostisk galt
med én. Det er derfor vigtigt, at det her ikke læses som hverken bashing af
unge eller forældre. Der ligger jo nogle logiske årsager til, at det kan virke
attraktivt at søge en diagnose, også selvom grundlaget kan være tyndt. Vi er
nødt til at spørge os selv, hvilke incitamenter der kan ligge i samfundet for
det.”
I sit arbejde
oplever Maja Vain Gilbert, at også den unges forældre kan finde en lettelse og
måske endda trøst i, at den unge får en diagnose.
”Forældre kan
være for sensitive over for den unges mistrivsel, og kan blive utålmodige for
at finde løsninger. Det giver jo god mening, fordi forældrene bare vil have, at
børnene har det godt. Men nogle gange oplever jeg, at det skaber et hastværk,
hvor man kommer til at kigge i diagnosernes retning, hvis ikke den unge hurtigt
nok kan bringes i trivsel."
”Glemt,
hvordan det er at være et almindeligt menneske”
En del af
forklaringen på, at diagnoser og begreber om psykiske lidelser er så centralt
for de unge i dag, skyldes ifølge Maja Vain Gilbert, at de unge i dag var børn
i en tid, hvor vi i Danmark begyndte at tale mere og mere åbent om psykiske
lidelser.
”Der har været så
mange oplysningskampagner omkring psykiske lidelser, og jeg har også selv
været en del af det. Fra psykiatriens side har man gerne villet afstigmatisere
og gøre det mindre tabubelagt at tale om psykiske lidelser, og det er jo en
rigtig god ting,” siger Maja Vain Gilbert og tilføjer, at der særligt kom
et større fokus på diagnoser under folkeskolereformen, hvor børn med særlige
behov skulle inkluderes i klasserne i folkeskolen.
”Og så er de unge
blevet bevidste om, at der findes visse diagnoser, og at man kan søge hjælp.
Men det, der kan være en udfordring, er, at mange unge måske har spejlet sig
for meget i nogle af de begreber og lidelser, der bliver talt om. S, der er ungt, og som også kan have det
svært.”
”Der er en
opfattelse i vores samfund af, at mennesket bør kunne klare hele verden. Det er
sejt, at man kan håndtere og opnå enormt meget. Men vi glemmer jo, at vi
forventer sindssygt meget af mennesket,” siger Maja Vain Gilbert, som mener, at
noget af problemet ligger i de fortællinger om livet, som voksne fortæller
deres børn.
”Vi er så
idealistiske i alle vores kommunikationer til børn og unge om, hvordan
tilværelsen skal være. Og derfor er det jo logisk, når de oplever, at der er
noget galt med dem, hvis de ikke kan leve op til den fortælling.”
”Jeg ser en
tendens, hvor vi ikke giver plads til det almindelige menneske længere. Hvor vi
skal optimere på alt og alle hele tiden, og hvor man skal præstere på et højt
niveau for at følge med. Og så længe vi lever i et accelerationssamfund, hvor
alting går så stærkt, vil vi også have et behov for diagnosticering i den grad,
som vi har nu. For det samler jo alle de mennesker op, som ikke kan være med.
Men jeg forestiller mig, at vi ville have bedre gavn af at være kritiske
overfor de krav og bevægelser, der sker i samfundet – og samtidig finde frem
til forståelsen for, at menneskets sind er indviklet, og at det er naturligt at
møde modgang, uden at det nødvendigvis skyldes en diagnose.”
Maja Vain Gilbert
- Psykolog
- Leder af UngTerapi, der er en privat psykologpraksis for unge
- Aktuel med bogen "I
bedste mening," som er udgivet på Gyldendal.