En tilfældig Tinder-date mellem to, hun ikke kendte, endte med at få afgørende betydning for Lo
Lo Ersare er vokset
op i Sverige og har
altid arbejdet med
musik og teater, men
det har været
tilfældigheder som
andre menneskers
Tinder-dates, der er
blevet afgørende for
hendes karriere som
musikeren Lucky Lo
Du skal være med i teaterkoncerten
”København – Sange fra byens hjerte”.
Hvad glæder du dig til ved det?
Jeg glæder mig utroligt meget til at få lov
til at arbejde med en kombination af musik
og teater. Jeg gik til teater i folkeskolen og
gymnasiet og har også dyrket rollespil, så
teater er en hobby, jeg har haft, siden jeg
var lille.
Artiklen fortsætter under videoen, hvor Freja Kirk fortæller om sit nummer "Hils din mor".
Annonse
Hvad bidrager du med til forestillingen?
Jeg har bl.a. skrevet en sang til forestillingen, der hedder ”Nørrebroparken”.
Den handler om at være udlænding i
København og på én gang både føle sig
”med” og udenfor. Jeg ved, at det er noget,
mange udlændinge oplever i Danmark,
og jeg tror, det skyldes, at mange danskere allerede har deres små bobler og
de venner, de ”har brug for”, hvilket gør
dem lidt svære at komme ind på livet af.
Når man kommer udefra, kan man få en
følelse af ikke at være inviteret med til
festen. Jeg følte mig i hvert fald selv ensom
indimellem, da jeg flyttede hertil, og det
var frustrerende, fordi jeg følte, at jeg ville
kunne give nogle mennesker rigtig meget
kærlighed, hvis bare de ville lukke mig ind.
Du er jo født og opvokset i Sverige. Hvad
savner du ved din hjemstavn?
Naturen. Skoven og bjergene og den
store mængde sne, der falder om vinteren.
At stå på ski. Og jeg savner, hvor nemt det
er at komme ud i vildmarken – den rigtige
vildmark. Til gengæld er havet tæt på
i Danmark, og det sætter jeg også stor pris
på. Så kan man surfe, sejle og bade.
Hvor ville du bo, hvis du ikke kunne vælge
Danmark eller Sverige?
Så ville jeg helt sikkert bo i Japan. Jeg
har været tiltrukket af Japan, siden jeg
var meget lille, og jeg taler også japansk.
Det hele startede med, at jeg dyrkede
japansk kampsport, da jeg var barn, og
derigennem fik en vennegruppe, hvor vi
alle var optaget af anime og manga. Jeg
studerede også japansk på universitetet
et år og besøgte så landet første gang,
da jeg var 19 år. Siden da er min relation
dertil bare vokset, og nogle af mine bedste
venner er japanere, der bor i København.
Musikkulturen i Japan er også superspændende. De tør gøre alting lidt mere
ekstremt og prøve mere af.
Lucky Lo har en forkærlighed for Japan, hvor dette billede også er taget.Ina Backe
Hvor kommer dit kunstnernavn fra?
Selvom pladen ”Supercarry” blev
brandet som min debutplade, var den det
på ingen måde, den var bare min debut
som Lucky Lo. Jeg har lavet musik længe, det lykkedes bare ikke rigtig for mig at slå igennem, og
det var virkelig noget, jeg kæmpede med. Jeg følte mig
uønsket i Danmark som kunstner, og jeg var faktisk
virkelig tæt på at flytte til Japan. Men så inviterede
min nuværende guitarist, Mads Nørgaard, mig med til
et fuldstændig random job på Kayak Bar i København.
Han havde også inviteret Asger Nordtorp, som i dag
spiller under navnet Guldimund, men var bassist i
Lucky Lo, da projektet startede. Og så kom trommeslager Casper Henning Hansen til, og der opstod en eller
anden musikalsk kemi, der var virkelig stærk, og det var
startskuddet på Lucky Lo. Da jeg mødte de musikere,
begyndte jeg at skrive musik på en ny måde, der var
meget inspireret af dem. Og så gik det pludselig stærkt
med at skrive ”Supercarry” og få det ud og pludselig
skulle spille en masse koncerter. Jeg følte mig så heldig
over at have mødt nogle mennesker, der så mig, og som
var med til at løfte mig og min musik op. Så Lucky Lo
står for det der med, at man selvfølgelig skal arbejde
rigtig hårdt som musiker, men at man også har brug for
noget held.
Jeg har bare lært, at den her branche virkelig ikke er
til at regne ud. For eksempel begyndte vi at blive spillet i amerikansk radio pga. en Tinder-date: Sidste år
spillede vi til Reeperbahn Festival i Hamborg, som er
en branchefest med folk fra hele verden, hvor man måske kan blive booket til festivaler eller signet hos et pladeselskab. Vi spillede en lillebitte koncert, hvor der ikke var særligt mange mennesker, men rigtig god stemning. Der var en kvinde til koncerten, som havde været
ude at spise med en kammerat, og som bagefter tilfældigt var kommet forbi koncerten og var gået ind. Under
koncerten optog hun en video, da vi spillede nummeret
”Through The Eyes Of A Woman”. Næste dag gik hun
på en Tinder-date med en radiovært fra USA, som også var til festivalen, og i løbet af daten fortalte hun så om
vores koncert og viste ham videoen. Derefter begyndte ham radioværten at spille os hjemme i USA, og det er
jo bare sådan noget, man slet ikke kan forudse. Og fordi
man ikke kan regne det ud, nytter det heller ikke noget
at gå rundt og være ked af det, man ikke får. Så jeg prøver bare at være mig selv og have det godt med mig selv
og min musik, og så må vi se, hvad der sker.
Har du det fint med den uvished?
Ja, for det meste. Jeg har selvfølgelig dårlige dage,
hvor det tynger mig, men generelt har jeg det okay med
det, for jeg vil gerne leve som musiker på en måde, der
er bæredygtig både for mig mentalt og for bandet. Jeg
tror, håber og regner med, at jeg skal lave musik resten
af mit liv, så jeg har ikke travlt med at få det der kæmpegennembrud. Og jeg har heller ikke noget imod, hvis det
tager 20 år. Det er virkelig nemt at brænde ud i den her
branche, og det har jeg da også været tæt på – mange
gange – men man bliver nødt til at prøve at have is i
maven og stå ved, hvem man selv vil være.
Lucky Lo
Lo Ersare udgiver musik under kunstnernavnet Lucky Lo, som
debuterede med albummet ”Supercarry” i 2022. Pladen ”The big feel”
udkom i 2023, og nu er hun aktuel i teaterkoncerten "København –
Sange fra byens hjerte" på Østre Gasværk Teater. Hun er 31 år og bor
i København med sin kæreste, som også er musiker.