Nydanske kvinder må afgive deres børn for at blive islamisk skilt
Min veninde skal betale 400.000 kr. til sin eks-mand, hvis hun ønsker sin islamiske skilsmisse.
Af Silvana Mouazan
KLUMME: Når den nydanske kvinde kæmper for ligestilling, kæmper hun også en personlig kamp for retten til skilsmisse. Selvom hun har det legale juridiske dokument fra Statsforvaltningen på, at hun nu er skilt, skal hun også have sin mands tilladelse for at blive islamisk skilt.
Den såkaldte islamiske vielse er ikke registreret hos myndighederne, og der findes ingen civilretslig instans, der kan tage sig af denne håbløse skilsmissesituation. Hun kan være heldig, hvis hun støder ind i en imam, der tilgodeser hendes behov og hjælper hende med retten til skilsmisse. Jeg vil ikke anfægte, at det er alle imamer, der ikke tilgodeser den muslimske kvindes rettigheder, men det er et problem i forhold til at tale manden til fornuft, da han kan konsultere flere imamer, der har forskellige meninger om netop skilsmissen.
LÆS OGSÅ: Kvinder skal ses og ikke høres - skal de ikke?
Til en fest møder jeg en gammel veninde, en veluddannet nydansk mor, som i seks år har kæmpet for at få sin islamiske skilsmisse. Hun venter stadig på at få lov af sin mand til at blive skilt islamisk. Jeg bliver vanvittigt sur, når jeg samtidigt får at vide, at han er blevet gift igen. Kampen er ulige større for hende, fordi hun er selvstændig og kan forsørge deres fælles børn. For ham er livet jo nemt; han har ingen begrænsninger og nyder magten over hendes liv og vil ikke give afkald på denne magt.
Han forbinder sin magt med sin maskulinitet. At give hende tilladelse til skilsmissen får ham til at føle, at han svigter sin maskuline kerne og den traditionelle kultur. Han er opdraget til at være en mand, som automatisk har autoritet. Han har magten over hende, og den magt får han tildelt af nogle imamer, der overbeviser ham om, at sådan er det ifølge Islam.
Islam bliver således fejltolket og misbrugt til at undertrykke kvinden i sådan en situation. Hvis imamerne virkelig tog sig tid til at studere de traditionelle islamiske regler, har den muslimske kvinde ret til at skilsmisse i flere situationer, ifølge koranens (sura) kapitel om befrielsen.
Flere kvinder lever således med chikane og anklager. Sladresamfundet er klar til at stemple hende og nedbryde hendes selvværd både som den selvstændige kvinde og mor.
Manden truer sig til indflydelse på deres fælles børn. Hvis hun efterlader dem til ham, vil han måske overveje hendes krav om skilsmisse. En umulig situation set fra kvindens side.
Det sker, at presset kan blive så stort, at hun opgiver og giver efter. Hun lider under de urimelige modsætningsfyldte krav og i nogle tilfælde fysisk og psykisk tortur fra både manden og svigerforældrene.
Det er så trist at møde nydanske kvinder, som har styr på deres liv, men kæmper en uendelig kamp mod deres mænd.
Jeg er sikker på, at der sidder nogleen derude, der tænker, at kvinden bare kan være ligeglad med den islamiske skilsmisse. Men nej, vi er nødt til at støtte disse kvinder i deres kamp og respektere deres tro. Det er en realitet, at nydanske kvinder er nødt til at købe deres frihed, enten ved at afgive løfte om, at de tilbagebetaler udgifterne forbundet med afholdelsen af deres bryllup og medgiften eller alternativt betale en større pengesum for at blive helt fri.
Min veninde har fået et krav på 400.000 kr. fra sin mand, hvis hun ønsker sin islamiske skilsmisse. Et krav som er umuligt for hende at efterleve.
Det minder mig om den kamp, som forfatterinden Thomasine Gyllembourg (1773-1856 ) tog i den danske guldalder. Hun er en forgangskvinde for mange af de kampe, mange kvinder måtte igennem på den tid. Hun blev gift i en ung alder med sin lærer, forfatteren P. A. Heiberg. Da han blev landsforvist, søgte hun om skilsmisse, hvilket ikke var normalt på den tid. Men det blev hendes redning. Hun fik dog sin skilsmisse igennem på den betingelse, at hun efterlod sin eneste søn.
Selvom Thomasines kamp foregik i guldalderen, kæmper de nydanske kvinder den samme kamp i Danmark i dag, hvor de i visse tilfælde bliver nødt til at afgive deres børn for at få den islamiske skilsmisse.
LÆS OGSÅ: Man kan ikke blive voldtaget af sin partner – eller kan man?
LÆS OGSÅ: Sådan blev jeg bedre til at tilgive mig selv
LÆS OGSÅ: Kvinder indeholder mere end æg og æggestokke