Hvert barn lærer på sin måde. Nogle børn lærer bedst, imens de bevæger sig. Andre, når de sidder stille og lytter. Bliv klog på, hvilken læringsstil dit barn foretrækker, så du bedst muligt kan hjælpe hende til at lære en masse nyt – og ha’ det sjovt samtidig!
Der findes flere veje til læring – helt nøjagtigt er der fire forskellige måder, man kan lære på. Det fortæller læringsstilsekspert Svend Erik Schmidt. “De fire læringsstile kalder vi ‘se’, ‘høre’, ‘røre’ og ‘gøre’.
Hver læringsstil har sine særlige kendetegn, og alle børn har dem alle fire. Der er bare forskel på, hvor de har deres såkaldte ‘motorvej’ – altså hvordan de lærer nye ting bedst og hurtigst muligt.”
Gøre-barnet
SÆRLIGE KENDETEGN
Gøre-barnet elsker at bruge kroppen og har meget svært ved at sidde stille. Hun kan bedst koncentrere sig, hvis hun får lov til at bevæge sig imens. Hun forstår bedst ting, som hun får lov til at lave forsøg med eller dramatisere.
SÅDAN LÆRER GØRE-BARNET BEDST
Et gøre-barn har det tit svært i den traditionelle skole, hvor hun skal sidde stille i timerne. Svend Erik Schmidt anbefaler derfor, at du sørger for, dit gøre-barn er fysisk aktiv i sin fritid, og at hun har plads til at bevæge sig derhjemme, når hun skal lære. Dit barn kan have glæde af at gå rundt, imens hun læser. Tal med dit barns lærer om muligheden for, at hun kan gå ud af klassen og gå lidt rundt på gangene i løbet af timerne. Også teater og rollespil, dans, orienteringsløb, forsøg og leg med bogstav- og talkort på gulvet er noget, som et gøre-barn elsker.
(4 billeder)
Faktaboks
Svend Erik Schmidt er læringsstilsekspert, forfatter og foredragsholder. Han er certificeret i læringsstile fra St. Johns University i New York og er kendt fra TV2-serierne Plan B og Skolen – verdensklasse på 100 dage, som han var en af idémændene bag.
Dit barns bredeste motorvej er værd at finde. At hun lærer på den måde, der passer hende bedst, er nemlig altafgørende for, hvor meget hun forstår, og hvor sjovt hun synes det er at lære.
– Forskning viser, at 95 procent af vores børn vil lære bedre, hvis de lærer på den måde, der er bedst for dem. Så det har en enorm betydning, slår Svend Erik Schmidt fast.
– Lærer du selv godt ved at høre, kan du komme til at tale et gøre-barn ihjel, advarer han.
Du skal heller ikke nødvendigvis bruge de samme metoder, hvis du har flere børn. De kan nemlig sagtens lære på vidt forskellig vis.
– Tit er børnene forskellige. Det første barn er måske detaljeorienteret som mor, det næste helhedsorienteret som far og familiens tredje barn integreret – en blanding af de to, forklarer Svend Erik Schmidt.
Annonse
Når du har fundet ud af, om dit barn er et se-barn, høre-barn, røre-barn eller gøre-barn, er du rigtig godt på vej.
Nu er det en rigtig god idé, at du desuden lægger mærke til, om dit barn er helheds- eller detaljeorienteret, råder Svend Erik Schmidt.
Om dit barn har fokus på helheder eller detaljer dækker over, om dit barn i første omgang ser hele skoven eller de enkelte træer – og om hun har brug for at få hele billedet præsenteret først, eller om hun foretrækker at arbejde trin for trin med hver enkelt detalje.
Det helhedsorienterede barn:
Er hende, der hele tiden sætter spørgsmålstegn ved tingene. Hun har brug for at få at vide, hvorfor hun skal lære en bestemt ting.
Forstår hun, hvordan hun kan bruge den viden, er hun langt mere motiveret for at dykke ned i stoffet.
Hun er god til at koncentrere sig om flere ting på samme tid og til at finde frem til forskellige løsninger.
Hjælp hende på vej ved at relatere det, som hun skal lære, til noget, der interesserer hende – om det så er hunde, tegnefilm eller svømning, anbefaler Svend Erik Schmidt.
Det detaljeorienterede barn:
Trives med traditionel læring
Det detaljeorienterede barn har det godt med det traditionelle skolesystem. I grupper og projektarbejde er hun derimod ikke altid motiveret.
Prøv jer frem, og spor jer ind på de måder og situationer, der virker bedst for dit barn. Du vil hurtigt opdage, når I rammer rigtigt.
Vær også opmærksom på, om dit barn foretrækker at arbejde alene, i par eller grupper – eller om det er forskelligt fra gang til gang.