Er du en ung pige
i Danmark, er der ret stor sandsynlighed for, at du kan blive afhængig af
sociale medier, og at det vil påvirke din trivsel negativt. Det samme gør sig
gældende for alle unge med lav selvkontrol.
Det er blevet
slået fast i den hidtil største danske undersøgelse af unges forbrug af sociale
medier, der udkom i februar 2025. En af konklusionerne lyder, at en tredjedel
af unge piger er afhængige af sociale medier, mens det samme gælder for 13% af
drengene.
De nye tal
overrasker ikke Anna Bjerre - men de bekymrer hende. Hun er direktør i
organisationen GirlTalk, der rådgiver unge piger og arbejder for at bekæmpe
deres mistrivsel:
“Selvom det er
tendenser, man har talt om i et stykke tid, er det jo noget andet at se det
sort på hvidt,” siger hun.
Unges forbrug af sociale medier
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen udgav i februar 2025 en rapport over den hidtil største danske
undersøgelse af børn og unges brug af sociale medier og trivsel. Resultaterne
viser, at særligt teenagepiger og unge med lav selvkontrol er afhængige af
sociale medier og har lav trivsel.
Rapporten
afslører blandt andet at:
- 29% bruger længere tid på skærmene, end de ønsker
- Skærmtid hænger ikke sammen med trivsel, det gør lav selvkontrol og
afhængighed
- Flere piger end drenge oplever tegn på afhængighed
- Pigernes skoletrivsel falder, når de får en smartphone, imens drengenes
skoletrivsel stiger
- Forældrenes skærmtid hænger sammen med pigernes forbrug af sociale medier
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Rapporten kan læses her.
Insta-piger og
gamer-drenge
En del af
forklaringen på, hvorfor pigerne bliver påvirket anderledes end drengene ligger
i, at piger og drenge bruger sociale medier forskelligt, lyder det fra Anna
Bjerre.
“Der er en
gaming-tendens hos drengene, hvor de også taler med hinanden samtidigt over de
sociale medier. Pigerne bruger ikke medierne på samme måde,” siger hun.
I stedet for gaming bruger pigerne
i højere grad medier, der er baseret på æstetik og udseende som Instagram og
Snapchat, fortæller læge og forfatter Imran Rashid. Han har i mange år debatteret
og advaret imod de digitale mediers påvirkning på mennesker.
“Pigerne rammes i
det hele taget hårdere af sammenligningskulturen, fordi de føler et større
pres. Instagram er jo også meget et opmærksomhedsmedie, hvor man viser sig selv
frem og bliver bedømt af andre,” siger Imran Rashid.
På
gamingplatforme skal drengene i højere grad arbejde sammen og bevise deres
kunnen, hvorimod de medier, pigerne bruger er mere individualiserede. Her
handler det mere om at se ud på en bestemt måde og at positionerer
sig i forhold til hinanden.
“Det handler om,
at der er forskellige forventninger til, hvordan man fremtræder som pige og som
dreng på de sociale medier. Børns Vilkår har lavet nogle undersøgelser, der
viser, at der er næsten dobbelt så mange piger som drenge, der har en
forestilling om, hvordan de skal se ud for at blive accepteret,” tilføjer Anna
Bjerre.
Undersøgelse fra Børns Vilkår
En undersøgelse fra Børns Vilkår i 2020 viser, at 26% af pigerne i 9. klasse har en forestilling om, at de skal se ud på en bestemt måde for at blive accepteret. Det samme gælder 14% af drengene.
Kilde: Børns Vilkår. Læs rapporten her.
Barndommen
stopper tidligere
Når man bliver
teenager, begynder man helt automatisk at sammenligne sig med andre, forklarer
Anna Bjerre. Kroppen begynder at ændre sig, og man vil se sig selv udefra i
forhold til andre.
“De sociale
medier bliver et mega forstørrelsesglas, hvor man ikke kun skal forholde sig
til de andre i klassen eller på vejen, men til hele verden. Idealerne står
tydeligere frem med telefonen, og nu sker sammenligningen også tidligere, end da jeg
voksede op,” siger Anna Bjerre.
Sammenligningen
er mere voldsom og starter tidligere og tidligere, fordi de unge har adgang til
sociale medier, hvor der altid er nogle at sammenligne sig med.
“Barndommen er
blevet forkortet med 2-3 år. Pigerne leger ikke med dukker længere, men
begynder at interessere sig for mode og make-up. De får ikke lov at være børn
længe nok, og derfor ryger man alt for hurtigt ind i et bedømmelsesspor. Børn har
bedst af at lære verden at kende stille og roligt igennem udforskning i det
nære, men i stedet skal de nu leve op til nogle perfekthedskriterier i en alt
for tidlig alder,” siger Imran Rashid.
Fællesskab i
fokus
Trivslen blandt
de unge piger handler dog også om, hvad de laver, når de ikke er på de sociale
medier.
“Det handler også
om, om man som pige har gode venner, som man hygger sig med, og om man går til en
sport. Hvis man er udenfor fællesskabet, ikke har nogle venner og passivt
scroller, kan de sociale medier være med til at forstærke ensomhedsfølelsen,”
siger Anna Bjerre.
Anna Bjerre mener, at det handler om at tilbyde nogle gode alternativer, der kan stå i
stedet for skærmen. For når de unge slukker skærmen, opstår fællesskabet ikke
af sig selv, mener hun.
Her synes Imran
Rashid især, at man skal styrke foreningslivet. Han kalder det for vores “analoge sociale
medier”. For her går til noget, hvor man er social sammen med andre og fælles om noget tredje.
“Det viser sig
faktisk, at kulturlivet og foreningslivet er med til at udvikle din
selvkontrol. Hvis du f.eks. er glad for at gå til fodbold, gør du det, fordi du
er glad for det, og ikke fordi du føler dig tvunget. På den måde vokser din
indre styrede adfærdsregulering. Og det er lige præcis selvkontrollen, der er
nøglen,” siger han.
Tag magten
tilbage
Netop selvkontrol
er også et omdrejningspunkt i den nye rapport. Dem, der mangler den, bliver skærmafhængige
og mistrives. Og dem, der har den, kan sagtens bruge sociale medier meget, uden
at det påvirker deres trivsel. Men der er et stadie før selvkontrol, mener Anna
Bjerre.
“Man har ikke
engang spurgt sig selv, om man har lyst til at bruge sin skærm, man gør det
bare. Første skridt er at skabe en bevidsthed,” siger hun.
Hun vil derfor
råde de unge piger til at tage en snak med dem selv, deres veninder og forældre om,
hvorfor de bruger tid på de sociale medier. Det handler om at skabe en samtale
om, hvad der er sundt, og hvad der ikke er.
Hun oplever, at
mange unge piger lader deres selvværd afhænge af, hvor mange likes, de får på
de sociale medier:
“Jeg tror, man
skal tage nogle samtaler og sige – er jeg virkelig først god nok, når jeg får 100
likes? Vil jeg virkelig lade min hverdag, min glæde og min tilfredshed afhænge
af, hvorvidt der er 100 mennesker, der har fortalt mig, at jeg er god nok?”
Skærmene har også
positive sider, understreger Anna Bjerre. De faciliterer sociale rum, hvor de
unge kan interagere, kan give dem inspiration og ny viden. Rapporten
understreger også, at to tredjedele af de unge nyder at være på de digitale
medier.
Alle trænger
til en oplæring, også de voksne
Når størstedelen
ikke har et problem med skærmene, er der også rum til at fremøve et sundt
forhold til skærmene hos dem, der oplever mistrivsel. For ifølge Anna Bjerre er
det nærmest umuligt at udelukke skærmene helt fra de unges liv. Vi skal i
stedet lære dem at bruge skærmene forsvarligt.
“Nu foreslår Trivselskommissionen
et totalt skærmforbud i skoletiden, og der mener jeg, at vi lige skal huske på,
at den teknologiske kunnen, er vigtig at lære. Derfor vil det ikke lære de unge
mennesker, hvordan man navigerer på de sociale medier, hvis vi bare fjerner
skærmene fra dem,” siger hun.
Selvom de unge selv bør reflektere over og tale om udfordringerne med de sociale medier, er det vigtigt
for Anna Bjerre at understrege, at det ikke er deres ansvar alene. Det skal de
voksne i høj grad stå for – både forældre og undervisere. Men spørgsmålet er,
om de har forudsætningerne til at give sunde, digitale vaner videre til de
unge.
“Mange voksne
mennesker ville også have godt af at lære noget om tonen og indholdet på de
sociale medier. Det er nemlig ikke en selvfølge, at når man fylder 20, så har
man lært, hvordan man opfører sig på de sociale medier. Det synes jeg ikke har
slået igennem nogle steder. Så i stedet for at lave et totalt skærmforbud, så
skal vi have flere samtaler i skolerne og derhjemme om, hvordan vi, både børn
og voksne, bruger skærmene,” siger Anna Bjerre.
Den voksne
generation er på samme måde som de yngre generationer også vant til at gribe
efter telefonen i lommen uden at tænke over, hvad de egentlig skal bruge den
til. Derfor er forældreoplysning meget essentielt, og en kæmpe udfordring lige
nu, påpeger Imran Rashid.
”Det er et
problem, der kun vil blive værre, hvis ikke der sættes ind. De unge, som i dag
er afhængige af deres skærme, vil give de samme dårlige vaner videre til deres
børn,” uddyber han.
Både Anna Bjerre
og Imran Rashid peger på, at man ville se lignende resultater, hvis man lavede
en undersøgelse af voksne menneskers skærmbrug og afhængighed.
”Jeg tror dog, at
voksne vil have en langt mindre selvbevidsthed i forhold til problemerne.
Voksne vil formentlig tro, at de har mere styr på det end børn og unge. Det
viser mine tal i hvert fald,” siger Imran Rashid.