Casey Blond

”Jeg ville ønske, at vi kunne have flere ærlige samtaler om, hvordan tingene egentlig forholder sig”

Texasfødte Casey Blond startede Mr. Larkin tilbage i 2013 efter tre år i Danmark. Hun tror ikke på, at tøjproduktion nogensinde bliver 100 procent bæredygtig, men hun tror på, at man som designer skal gøre en indsats for at mindske det CO2-aftryk, der er forbundet med modeindustrien – og det gør hun blandt andet med små kollektioner, der er løsrevet fra trends, og en opdateret forretningsmodel.

Hvad er tanken bag Mr. Larkin?

"Vi lancerer små kollektioner, som dropper cirka hver anden måned. Vores tøj er ikke trend- baseret, men har sit eget udtryk, og det er meningen, at alle styles skal kunne sammensæt- tes på kryds og tværs og være anvendelige – til fest og hverdag, år efter år. Jeg har stadigvæk styles fra 2017, som jeg kan matche med ting fra vores nyeste kollektioner."

Mr. Larkins udtryk er legende og farverne forfriskende. Fotos: PR.

Hvordan adskiller brandet sig fra andre?

"Det kan være svært at skille sig ud i modebranchen, men jeg føler oprigtigt, at Mr. Larkin har kreeret et stærkt univers. Måske fordi vi ikke er trendfokuserede, men snarere forsøger at fortælle vores egen historie. Brandet er på mange måder en refleksion af, hvem jeg er. Jeg har boet mange forskellige steder i verden fra Texas, Colorado og Californien til Paris og København og har desuden rejst meget, så min til tider eklektiske æstetik vil altid brænde igennem i kollektionerne. Det er bogstavelig talt, hvad Mr. Larkin er: en slags muse, som repræsenterer de folk og steder, som har inspireret mig igennem årene."

Hvordan forholder I jer til bæredygtighed i en branche, der er kendt for at sætte et stort aftryk på jordkloden?

"Jeg har en baggrund inden for tekstiler og miljøvenligt design, og jeg føler stærkt for bevægelsen, men jeg er også skeptisk. Jeg var en del af den oprindelige bevægelse i San Francisco og var med til at drive et af de første miljøfokuserede brands i industrien. Vi udvandt selv fibre fra lamaer, spandt garn af det og håndfarvede alt naturligt med ting, vi fandt i naturen – og tøjet kunne nemt komposteres.

Det var en smuk proces, men på ingen måde en forretning. Derfor mener jeg heller ikke, at modeindustrien nogensinde bliver 100 procent bæredygtig, fordi den eneste måde man kan være miljøvenlig og bæredygtig på, er ved at ikke at producere nye ting og stoppe overforbruget, og det er der ingen forretning i. Jeg føler, begrebet er blevet udvandet og i langt højere grad er et buzzword, der er til for at sælge flere varer og give kunderne bedre samvittighed. Jeg ville ønske, at vi kunne have flere ærlige samtaler om, hvordan tingene egentlig forholder sig."

Hvad gør I konkret hos Mr. Larkin i forhold til produktionen?

"Vores fokus er at producere mindre. Hvis du vælger at producere nye designs, hvilket vi gør hos Mr. Larkin, er min filosofi, at mindre produktioner er den mest bæredygtige og miljøvenlige praksis. For det største problem i vores branche er det CO2-aftryk, som masseproduktionen er skyld i. Andet, der efterlader et CO2-aftryk, er f.eks. fragt – også mellem butikker. Derfor valgte vi i 2018 at lukke for engrossalget til størstedelen af de butikker, der forhandlede Mr. Larkin. Jeg følte, at den gamle forretningsmodel var for beskidt og på ingen måde økonomisk bæredygtig for et lille brand som Mr. Larkin.

Nu sælger vi kun igennem vores egne to fysiske butikker og fem andre butikker, som jeg har et personligt forhold til og derfor gerne vil have repræsenterer Mr. Larkin. Vi producerer ikke over 50 eksemplarer af en style, og 60 pct. af vores kollektion er lavet af overskudsmetervarer. Vi er på ingen måde perfekte, og vi skal arbejde mere på ting som vores forsendelsesmetoder og brugen af flere 100 procent bæredygtige fibre. Vi laver stadigvæk nyt tøj, men vi prøver så vidt, det er muligt, at gøre det med miljøet og livscyklussen i fokus."

Mr. Larkin kendetegnes ved deres smukke og feminine designs. Foto: PR.

Hvad er vigtigt at have for øje, hvis man som nyt brand vil forsøge sig i modebranchen?

"Hvis du ikke har en original idé eller en produktions- og forretningspartner, så lad være. Verden har ikke brug for flere brands. Til gengæld har branchen brug for mange andre ting, som er mindre skadelige og mere lukrative. Det kunne f.eks. være at studere modelovgivningen, at lære de forskellige tekstiler at kende og at finde nye måder at lave mere let-nedbrydelige fibre. Listen er lang, men mere tøj er der ikke brug for."

Hvilket item burde alle kvinder have i garderoben?

"En god blazer. Den gør et look virkelig sofistikeret og kan redde enhver tøjkrise. Den redder i hvert fald tit mig fra én."

Hvad er dine egne yndlingsitems i garderoben?

"Jeg har virkelig mange, og det føles nærmest som at skulle vælge imellem sine børn. Min top-5 er min Mr. Larkin Tassel-slip dress, en vintage blazer fra Jaeffer, mine wedges fra MNZ Olympia, mine Sunflower-wide twist jeans, en Mr. Larkin Ivy-blazer og en gammel Laura Ashley-kjole, som jeg har fået af min mor. Okay, det var seks."

Derfor er Mr. Larkin nomineret til årets Guldknap-pris

Mr. Larkin er nomineret for deres smukke og feminine designs, som bliver lavet i begrænsede mængder, med fokus på at mindske miljøpåvirkningen og med lang levetid for øje. Udtrykket er legende, farverne er forfriskende, og Mr. Larkins silhuetter klæder alle kroppe.

Stem på Mr. Larkin til årets Guldknap-pris

Synes du, Mr. Larkin skal vinde ALT for damernes designpris, Guldknappen, kan du stemme via linket her.

Om Mr. Larkin

Brandet blev stiftet i 2013 af Casey Blond, som er født og opvokset i USA. Mr. Larkin forhandles online på Mrlarkin.dk, i Mr. Larkin-butikken i København samt i fem andre butikker i Danmark og USA: Stoy i Aarhus, Dr. Adams i Odense, Frances May i Portland, Mohawk General i Los Angeles og Le Point i San Francisco.