”Det kan både være en udfordring og en gave, at man gør tingene lidt anderledes”
For godt fem år siden kiggede Lærke Nikolajsen og Stine Brynjolf hinanden i øjnene og besluttede at starte tøjmærket Proem Parades. På det tidspunkt havde de begge arbejdet i modebranchen en del år og oplevet både for- og bagsiden af branchen samt rejst hele verden rundt sammen. Og der var helt klart ting, de havde lyst til at gøre anderledes – og det kunne de gøre med Proem Parades.
Hvorfor startede I Proem Parades?
"Vi startede Proem Parades med et ønske om at minimere overproduktion så meget som muligt, men også for at genfinde kærligheden til håndværket. En del af overproduktionen forsøger vi at eliminere ved at lave nogle af vores produkter på bestilling, så der kun produceres præcis det antal, der bliver bestilt eller en lille smule mere, som kan sælges efterfølgende eller bruges ved ombytninger eller reklamation.
Fordi branchen er skruet sådan sammen, at det langt hen ad vejen er en bedre forretning at lave for meget, har vi heller ikke udelukkende baseret vores forretning på pre-orders, og vi har derfor også styles, som er til direkte salg. Vi håber dog, vi kan være med til at ændre forbrugerens bevidsthed om, at tøj af god kvalitet tager tid at lave og er lavet på en måde, som gør, at du gerne vil vente på det. For tøj er ikke bare noget, man laver helt vildt hurtigt og helt vildt meget af. Det er et håndværk, hvor man gør sig umage med hvert enkelt produkt, kredser for detaljerne og forholder sig til, om materialerne er holdbare, og om designet er interessant og relevant lang tid frem. Det er faktisk en stor udfordring at lave noget, som du også tror på om et år eller om to år, fordi vi har været vant til hurtige trends, der ofte skal skiftes ud."
Hvad er tanken bag brandet?
"Vi er et holistisk brand, der arbejder mere ud fra kollektioner end trends og sæsoner. Dogmet for en kollektion er, at man skal kunne tage en vilkårlig kollektion og kombinere den med nye eller tidligere kollektioner. På den måde er det mere en form for garderobeopbygning end en ny, trendbaseret kollektion. Vi har også haft et stort ønske om at prøve anderledes produktionsformer, end man kender.
Et godt eksempel er vores Uma-sweater, som er en one-of-a-kind pre-order-style, der bliver lavet helt fra bunden. Vi køber den rå fleece fra fåret fra vores producent og sender det videre til Per, vores garnmagiker, som vasker, karter og spinder garnet på en gammeldags spinderokke. Det er helt old- school. Når han så har lavet nok garn til en Uma-sweater, bliver det sendt videre til en af vores strikkere, der sidder forskellige steder i Danmark, som strikker sweateren. Hvis man er nummer et på ventelisten, bliver man tilbudt den pågældende sweater, og så kan man enten slå til og takke ja – eller man kan takke nej, hvis man hellere ville have haft sweateren i en anden farve.
De leverandører, vi har valgt at arbejde med, er alle sammen nogen, som bruger deres hænder og har en anderledes tilgang til håndværket. Den er mere kunstnerisk og kan derfor heller ikke skemalægges eller speedes op. Og det er et meget bevidst valg fra vores side."
Er der ulemper ved at arbejde på den måde, I gør?
"Ja, helt klart. Vi gad f.eks. godt være en del af modeugen og dermed en større del af branchen, men fordi vi ikke følger den konventionelle mode-kalender, komplicerer det tingene. Det kan både være en udfordring og en gave, at man gør tingene lidt anderledes. Og det er noget, vi hele tiden arbejder med. Nogle gange er man nødt til at stå fast på sine dogmer, mens det i andre situationer kan være en fordel at ændre på nogle ting."
Hvad kendetegner jer som brand – og hvordan adskiller I jer fra andre?
"Kærligheden til produktet. Og så skaber vi kun, hvad vi mener er garderobeklassikere, som kan bruges hele året, igen og igen. Et andet sted, hvor vi adskiller os lidt, er gennem vores parader, som vi holder tre-fire gange om året. Det er events, alle kan melde sig til, og her vil vi præsentere vores nye kollektion, som efterfølgende kan prøves på inden bestilling. Paraderne er med til at skabe et fællesskab mellem os og vores købere."
Hvad kommer I aldrig til at designe?
"Man skal aldrig sige aldrig – det siger erfaringen os. Men vi går meget op i at designe styles, som har mere end ét formål. Med andre ord vil vi nok ikke designe noget, som kun kan bruges en aften ud – det skal også fungere til hverdag."
Hvilket item burde alle kvinder have i garderoben?
"Strik. Vi har blandt andet en rullekravestrik i uld, som kan bruges hele året, igen og igen. Den fungerer som sommerjakke, under en blazer eller som et dejligt varmt lag om vinteren."
Hvad kan ifølge jer altid fikse en tøjkrise?
"Den lidt oversized herreskjorte tager man aldrig fejl af. Den kan komme udover alt om vinteren og bruges åben om sommeren over en kjole eller med en lille top under."