Finalist til Danmarks sødeste kassedame: Marianne kan gøre selv en trist dag god
Da Marianne Guldfeldt fik fleksjob som kassedame i sin yndlingsbutik, Føtex i Silkeborg, var det som at komme hjem. Hun glæder sig hver dag til at gå på arbejde og smitter kunderne med sit gode humør.
"Jeg tror, det er det bedste, der er sket," siger Marianne Guldfeldt, 49 år, om at få jobbet som kassedame i Føtex på Torvet i Silkeborg.
I næsten 28 år var hun rengøringsassistent, indtil kroppen sagde stop. Efter en større nedtur lykkedes det hende at tage en handelseksamen, selv om hun er stærkt ordblind. Og da hun fik lov at få et fleksjob som kassedame i sin yndlingsbutik, var det som at komme hjem.
”Jeg glæder mig hver dag, til jeg skal på arbejde,” siger hun.
Det er knap to år siden, hun fik sit ønskejob ved kassen, og det er tydeligt, at hendes tilfredshed og glæde smitter af. En række kunder har ind- stillet hende til at blive Danmarks sødeste kassedame, og roserne står i kø:
"Hvis vi har dage, hvor psyken driller, og indkøb dermed kan være svært, så tjekker vi lige, om Marianne sidder ved kasselinjen, for så skal det hele nok gå. Marianne har en særlig evne til at få folk til at føle sige trygge og rolige i hendes nærvær", skriver en.
"Marianne kan gøre et trist humør til et godt humør."
Og "Marianne gør altid det bedste for alle kunderne, lige meget hvem de er", skriver et par andre.
For Marianne er det en stor ære at blive finalist.
”Jeg er helt rørt. Det er jo fantastisk at få sådan en aner- kendelse, for jeg elsker mit job, og det giver også mig så meget energi at tage imod kunderne ved kassen”, fortæller hun.
Den gode stemning
Hver dag cykler Marianne til Føtex, og møder hun en kendt kunde udenfor, stopper hun gerne og får en snak.
”Jeg begynder også altid med at gå en tur ned igennem butikken og sige hej til kollegerne,” fortæller hun.
Hun har altid syntes, at Føtex på Torvet var hyggelig at komme og handle i. Nu gør hun sit til, at den gode stemning fortsætter. Hvis en kollega trænger til det, får vedkommende et kram. Og på pladsen ved kassen koncentrerer Marianne sig om hver enkelt kunde. Hvis kunden sidder på handicap-scooter, springer hun gerne om og hjælper med varerne. Hver eneste skal helst gå derfra med en god oplevelse og gerne et smil.
”At få et smil frem hos andre betyder så meget for mig,” siger hun.
Når Marianne rækker bonen frem, sker det med bemærkninger som, "Her er din historie". Hun kan også bytte ordet "kroner" ud med noget mere: "Her er 47 milli- arder", siger hun med et smil og giver penge tilbage.
”Og så griner vi”, siger hun.
Indstillingerne vidner om, at det lykkes at løfte manges dag:
"Hun giver altid én et godt humør med videre". Og "Jeg går altid hen til Mariannes kasse, og kan jeg ikke det, så venter jeg til en anden dag, hvor hun er på arbejde."
Marianne føler, at hun har vundet i job-lotteriet.
”Jeg har altid sat en ære i at gøre mit arbejde godt. Og det er en stor sejr at være kommet hertil og så blive sat pris på på den måde.”